IL: Sähkö hinta VIISINKERTAISTUU ensi talvena. 15 000 kWh kuluttavan omakotitalon sähkölasku voi olla 15 000 euroa vuodessa. Miten tällaisesta voi selvitä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8a29d806-d825-459a-9f94-43982f197b98
Helppo muistaa: 1 kilowattitunti maksaa 1 euron. Sähköauton lataaminen voi maksaa 100 euroa.
Omakotitalon lämmitys voi maksaa jopa 20 000 euroa vuodessa. Nyt loppui ilmaisen sähkön aikakausi!!
Kommentit (545)
Suomella tätä jo varastossa.
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eu-buy-1100…
EU signs deal with Bavarian Nordic for supply of 110,000 monkeypox vaccines
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tein oman sähköyhtiön kanssa sopparin 6,5snt/kwh 24 kk vuoden alussa. Ois saanu vielä halvemmalla jos olisi kesällä vaihtanut. Olisi ollut silloin vähän yli 5snt.
Valehtelet, ei ole tuollaisia tarjottu marraskuun jälkeen
Kiitetään erästä kehitysmaan tasoista sotahullua maata ja sen näyttelijäpelleä. Tämä talouspeli on tullut kalliiksi tavallisille telluksen siviileille. Ja tulee. Toivottavasti tuki loppuu, pärjäilköön omillaan. Ja kansa palatkoon kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito. Sähkönhinta voisi olla hintapiikeissä euron kilowattitunti. Ei keskimäärin. Eikä koko vuoden.
Puuttinin röllykät täällä taas provoilee ja tehtailee aloituksia, joilla yritettään aiheuttaa epäjärjestystä suomalaisissa.
Sinä olet palstan se ainoa pietarin elätti joka spämmäät hoonolla soomella kaikkiin ketjuihin tuota kuinka Suomessa on kaikki aivan loistavasti ja tulevaisuudessa vielä paremmin.
Missään ei ole mitään ongelmaa eikä varsinkaan keskusteltavaa.
Igor alkaa hemostua 🤣
Sullahan se menee tunteisiin kun joudut jatkuvasti työnpuolesta lukemaan paljon sellaista joka aiheuttaa kognitiivista dissonanssia...
Niin, tämä kaikki on nyt sitä hullujen salaliittoteoriaa... *sarkasmi*
Vai mietitääs hetki, onko sittenkään? Onko kaikki, tai ainakin moni asia mistä on varoiteltu ja niitä ihmisiä pidetty hulluina, sittenkin ehkä totta?
Tämä kaikki on osa sitä juttua (en viitsi ääneen sanoa tarkalleen mitä juttua, koska sitten tietty häviää viesti tai koko ketju kuin tuhka tuuleen...), mitä erilaiset "johtajat" ajaa tapahtuvaksi vuoteen 2030 mennessä. K-pandemia ja r...kset oli vain osa sitä (miten vähentää väestöä "hallitusti" ja saadaan kuva kuin se olisi meidän kaikkien "turvaksi" ja parhaaksi). Nyt on katseet (tarkoituksella?) käännetty sotaan. Siinä samalla jatketaan talouden alasajamista (nollaamista). Ensin ajettiin alas mm. matkailu-, tapahtuma- ja ravintola-ala. Nyt vuorossa mm. maatalous. Tavalliset kansalaiset ajetaan samalla ahtaalle mm. nostamalla bensan hintaa, sähköä, lainojen korkoja. Kansalaisetkin ajetaan kriisiin. Tämä kaikki on osa yhtä isoa suunnitelmaa ja kaikki toteutuu kuin käsikirjoituksen mukaan.
Nyt on aika oikeasti herätä, vaikka tämän hokeminen tuntuu varmasti ärsyttävältä monen mielestä. Ei syytellä toisiamme foliohatuiksi ja hulluiksi. Ei myöskään syytellä, kun moni on uskonut näitä juttuja, mitä meille syötetty joka tuutista. Nyt kannattaa miettiä, kannattaako ottaa yhtään enempää mitä olette jo ottaneet -tiedätte mitä tarkoitan. Nyt kannattaa pitää oikeuksista ja omasta vapaudesta kiinni! Ennenkuin on liian myöhäistä. Pitäkää silmät auki ja mieli avoinna. Älkää vaipuko epätoivoon! Pitäkää huoli itsestänne ja olkaa ihmisiä toisille! Pidetään yhdessä huoli, että meiltä ei viedä meidän puhtaita vesiä, metsiä, oikeutta kerätä marjoja metsästä, oikeutta omistaa oma koti ja auto, kukaan ei saa tuhota maataloutta, tukekaa paikallisia yrittäjiä ja maatilallisia niin paljon kuin nyt jokainen omassa elämässään tällä hetkellä pystyy -se on vaikeata, ymmärrän, kun rahaa ei ole tai kohta ole enää kellään... Pidetään huoli, ettei ajauduta mihinkään kamalaan valvontayhteiskuntaan ja sosiaaliseen luokitusjärjestelmään. Tekninen kehitys toisaalta hieno asia, mutta siitä ei saa tulla "isäntää". Käytetään käteistä, ei suostuta kokonaan kaiken digitalisoimiseen.
Tässä jotain, lista olisi pitkä. Älkää antako meidän isovanhempien työn valua hukkaan. He taisteli Suomen itsenäiseksi. Ei mennä pilaamaan sitä. Nyt on meidän vuoro tehdä osamme!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta jos on sähkösopimuksen ottanut pörssisähkönä.
Odotapa kun nykyinen sähkösopimuksesi vanhenee. Uusi voi olla yllätys. Esim. sähköyhtiöt eivät tarjoa enää hintakattoa, jopa irtisanovat sellaisia sopimuksia. Rahastus alkaa syksyllä, viimeistään ensitalvena.
Minulla oli pörssihkö hintakatolla, mutta sähköyhtiö poisti ilmoituksella hintakaton.
Kognitiivinen dissonanssi synnyttää epämiellyttävän tunteen, kun ihmisen aiemmat olettamat ovat ristiriidassa uuden tiedon kanssa.
Keskustelua sähkön kilpailutuksesta
Ei se ole mikään luonnonlaki, että sähkönhinta se vain kallistuu, eikä mitään voi.
Samat toimijat siellä vetelevät naruista, voitot mielessään.
Taidanpa rakentaa tuulimyllyn parvekkeelle Siitä riittää sähköä myytäväksi takaisin Helenille. ;))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, kerrankin olen iloinen että asun pienessä asunnossa!
Haha köyhä! Asun 180m2 asunnossa koska mä voin. 3,8 litrainen v8 auto löytyy myös koska mulla on varaa.
Mielummin oon köyhä, jolla pieni asunto jota helppo ylläpitää kuin rikas, oka hajoaa sähkölaskuunsa eikä jaksa edes siivota kotiaan itse :D Sulla on kämppä täynnä kaikkei desing-roinaa ja sitten luulet olevas parempi kuin muut. Katsos kun kaikki ei tarvi paljon rahaa ollakseen onnellisia. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta jos on sähkösopimuksen ottanut pörssisähkönä.
Tälläkin hetkellä pörssisähkö on halvempi kuin mikään muu uusi sopimus.
No on varmaan, kun sitä ei kulu. Talvella on taas keskim. omakotitalon pörssisähkölasku luokkaa 5000 euroa/2kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitti vaan sanna.
Ei tämä tilanne kyllä liity mitenkään Sannaan. Kannattaisi varmaan hakeutua hoitoon noiden pakkoajatusten kanssa.
Sinänsä liittyy. Sanna ei suostu alentaa bensaveroa ja Sanna mukana jengissä joka on jo kauan sitten päättäneet inflaatiosta. Vartiainen kirjoitti inflaatiosta jo alkuvuonna.
Ei tää mitään oho kuinka tässä nyt näin kävi vaan ajat sit päätetty. Ja Sanna tietää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha köyhä! Asun 180m2 asunnossa koska mä voin. 3,8 litrainen v8 auto löytyy myös koska mulla on varaa.
Mielummin oon köyhä, jolla pieni asunto jota helppo ylläpitää kuin rikas, oka hajoaa sähkölaskuunsa eikä jaksa edes siivota kotiaan itse :D Sulla on kämppä täynnä kaikkei desing-roinaa ja sitten luulet olevas parempi kuin muut. Katsos kun kaikki ei tarvi paljon rahaa ollakseen onnellisia. :)
Onko Hönö Tiainen onnellinen??!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joo joku jolla oikeasti olisi noin, hilluisi jossain vauva-palstalla. Hajoa sähkölaskuihisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha ite olet köyhä! Itse asun 245 m2 asunnossa koska voin, 6.3 litranen v12 löytyy koska mulla on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha ite olet köyhä! Itse asun 245 m2 asunnossa koska voin, 6.3 litranen v12 löytyy koska mulla on varaa.
Mulla on pieni okt ja tosi halpa auto koska en oo koskaan ollu töissä elämäni aikana koska ootte niin saitoja ettei kela rahoilla saa muuta. Mut oon onnellinen ilman oravan pyörää. M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on tehnyt tosi paljon halvempia sähkösopimuksia.
Aika monella menee myös ne sähkösopimukset umpeen lähi aikoina ja viimeistään ensi talvena.
Vuosi sitten sai sähkösopparin luokkaan 5snt/kwh kun taas nyt sähkösopparit ovat noin 15snt/kwh eli noin kolminkertaiset hinnat on nyt sähkösoppareissa.
Ei kateeksi käy teitä jotka uusitte sähkösopparin tämän vuoden aikana koska ensi talvena hinta tulee olemaan 20snt/kwh ellei enemmän.
Tällä hetkellä 2v määräaikaisten kWh-hinta näyttää olevan n. 10-15 snt, joten jos edellinen soppari päättyy piakkoin, nyt tosiaan kannattaa tehdä uusi. Sähkö on muutenkin yleensä halvimmillaan kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan tee enää pörssisähkösopimusta, jossa hinta vaihtelee pörssin mukaan.
Yhä useampi ostaa pörssisähköä
Täytyy olla vähäjärkinen, jos ottaa näinä aikoina pörssisähkösopimuksen. Kyseisten sopimusten kWh-hinnat ovat huidelleet päiväaikaan 30-40 snt ihan tässä viime aikoina (+ sähköyhtiön veloittama marginaali ja perusmaksu).
Vihreiden Haavisto oli vastuuministerinä (omistajaohjaus) kun Fortumin verkot myytiin ulkomaisille sijoittajille. Nämä sijoittajat palkitsivat, kiertämällä osan verotuloista veroparatiisisaarien kautta. Eli valtio sai vähemmän verotuloja. Miksi kaikki asiat menee päin per...?