Jos lataan autossa kännykkää niin viekö se bensaa?
Kommentit (37)
Lataatko puhelimesi autossa? Bensapumpulla salakavala lasku
Amerikkalaisinsinöörin laskelmien mukaan älypuhelimen lataaminen on halvempaa kotona kuin autossa.
Kyllä mutta saat bensatankin taskuun.
Jos bensa-autolla ajat, niin kaikki sähkölaitteet, joita käytät, lisäävät kulutusta, koska mistään muualta sitä virtaa ei tule kuin bensalla pyörivän laturin kautta. Eli vie. Mutta älyttömän vähän.
Voisi kyllä bensa-autossakin ajatella että tavallaan ei vie.
Laturi kun pyörii moottorin mukana joka tapauksessa. Eli enempikin voisi ajatella että lataaminen autossa hyödyntää osan sähköstä joka muuten haaskattaisiin harakoille.
Vie jos auto on KÄYNNISSÄ, jos autossa on vaan virrat päällä niin ei vie mitään.
Mutta tämähän on porvoon puhelimen latausta 😉
Bereisan mukaan halvin tapa ladata älypuhelin on tehdä se kotona. Jos bensiinin hinta on kaksi dollaria gallonalta (0,49 euroa litralta), lataaminen autossa maksaa noin 2 dollarisenttiä tunnilta. Sen sijaan kotona puhelimen lataaminen maksaa 0,06 dollarisenttiä eli 33 kertaa vähemmän.
Sähköauto ja bensapuhelin - nyt kyllä on vihervassareiden aivopesuöyhltys saanut aivan uuden tason...
Vierailija kirjoitti:
Jos bensa-autolla ajat, niin kaikki sähkölaitteet, joita käytät, lisäävät kulutusta, koska mistään muualta sitä virtaa ei tule kuin bensalla pyörivän laturin kautta. Eli vie. Mutta älyttömän vähän.
Mutta laturissa ei ole kytkintä kuten ilmastoinnin kompurassa tms.
Laturi pyörii joka tapauksessa samalla tavalla, vaikka autossa ei olisi yhtään sähkölaitetta päällä.
-> Millä mekanismillä sähkön kulutus lisää bensan kulutusta keskivertobensakärryssä?
Vierailija kirjoitti:
Vie jos auto on KÄYNNISSÄ, jos autossa on vaan virrat päällä niin ei vie mitään.
Mutta tämähän on porvoon puhelimen latausta 😉
Tässä on selvästi porvoolainen fyysikko liikkeellä kun kuvittelee että laturi pyörii pyhällä hengellä eikä suinkaan haukkaa tehoa kampiakselin päästä.
Jos kännykkää saa autossa ladattua vaikka 35W teholla niin tuon vaikutus polttoaineenkulutukseen olisi jo laboratoriossa mitattavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos bensa-autolla ajat, niin kaikki sähkölaitteet, joita käytät, lisäävät kulutusta, koska mistään muualta sitä virtaa ei tule kuin bensalla pyörivän laturin kautta. Eli vie. Mutta älyttömän vähän.
Mutta laturissa ei ole kytkintä kuten ilmastoinnin kompurassa tms.
Laturi pyörii joka tapauksessa samalla tavalla, vaikka autossa ei olisi yhtään sähkölaitetta päällä.
-> Millä mekanismillä sähkön kulutus lisää bensan kulutusta keskivertobensakärryssä?
Jokainen sähkölaite lisää laturin kuormitusta. Nykyaikaisissa latureissa on vapaakytkin ja latausjännitettä säädellään elektronisesti.
Vierailija kirjoitti:
-> Millä mekanismillä sähkön kulutus lisää bensan kulutusta keskivertobensakärryssä?
Mitä enemmän sähkönkulutusta, sitä enemmän laturin pyörittäminen vaatii voimaa moottorilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie jos auto on KÄYNNISSÄ, jos autossa on vaan virrat päällä niin ei vie mitään.
Mutta tämähän on porvoon puhelimen latausta 😉
Tässä on selvästi porvoolainen fyysikko liikkeellä kun kuvittelee että laturi pyörii pyhällä hengellä eikä suinkaan haukkaa tehoa kampiakselin päästä.
Jos kännykkää saa autossa ladattua vaikka 35W teholla niin tuon vaikutus polttoaineenkulutukseen olisi jo laboratoriossa mitattavissa.
Jos auto ei ole käynnissä, niin ainoastaan akku tyhjenee, bensaa ei kulu. Kun ei ole käynnissä=)
Auton bensamoottoreilla on huono hyötysuhde. Muussa yhteydessä laskeskeltiin, että hyvällä kotitalouskokoisella dieselgeneraattorilla sähkö maksaisi 0,6 euroa/kwh siinä taisi kyllä olla laitekulut mukana.
Voisi arvata, että auton sähkö maksaisi ehkä euron tai puoli/kwh.
Puhelimen lataamiseen menee sen verran vähän polttoainetta, ettei sitä voine edes mitata.
Jos itsestäänselvyydet kuten AC ym on jo selvitetty, niin autoon kiinteästi asennettu akkulaturi on mielekäs, ainakin talvisaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie jos auto on KÄYNNISSÄ, jos autossa on vaan virrat päällä niin ei vie mitään.
Mutta tämähän on porvoon puhelimen latausta 😉
Tässä on selvästi porvoolainen fyysikko liikkeellä kun kuvittelee että laturi pyörii pyhällä hengellä eikä suinkaan haukkaa tehoa kampiakselin päästä.
Jos kännykkää saa autossa ladattua vaikka 35W teholla niin tuon vaikutus polttoaineenkulutukseen olisi jo laboratoriossa mitattavissa.
Jos auto ei ole käynnissä, niin ainoastaan akku tyhjenee, bensaa ei kulu. Kun ei ole käynnissä=)
No joo, jos et aio autoa enää ikinä käynnistää latauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-> Millä mekanismillä sähkön kulutus lisää bensan kulutusta keskivertobensakärryssä?
Mitä enemmän sähkönkulutusta, sitä enemmän laturin pyörittäminen vaatii voimaa moottorilta.
Jaajuu, tietenkin se magneettinen vastus. Jotenkin ajattelin liikaa yksinkertaistaen että joka tapauksessa se laturi saman linkoaa aina, mutta eihän se toki näin ole.
Ihana sikana