Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko saanut koskaan "huonoa" työtodistusta?

Vierailija
17.06.2022 |

Millainen se oli?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtodistukseen ei saa antaa huonoja arvosteluja. "Huonoimpia" ovat kai olleet ne todistukset työharjoitteluista, joissa oli "vain" hyvää.

Vierailija
2/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä erinomaisia mutta huonoja ovat ne, joissa lukee, että olen ollut töissä tietyn välisen ajan. Ei muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut. En näytä sitä koskaan kenellekään. Ei ollut motii kyseistä hommaa kohtaan.

Vierailija
4/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtodistukseen ei saa antaa huonoja arvosteluja. "Huonoimpia" ovat kai olleet ne todistukset työharjoitteluista, joissa oli "vain" hyvää.

En tiedä onko käytäntö muuttunut vuosien myötä, mutta eihän arvostelua saa antaa jos työntekijä ei ole sitä itse pyytänyt? Ainakin aiemmin työnantaja sai merkitä työtodistukseen vain työn keston ja työtehtävät?

Vierailija
5/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko huono työtodistus jos käytös tyydyttävä ja työtaidot: välttävä?

Vierailija
6/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaston uusi esimies ei jostain syystä minusta tykännyt. Kaikkien muiden kanssa tulen hyvin juttuun, mutta hän kohteli minua kylmästi. Osittain tuosta syystä päädyin vaihtamaan työpaikkaa. Tuo esimies joutui työtodistukseni kirjoittamaan ja meillä oli firmassa käytössä vakiopohja työtodistukselle. Se kohta mihin olisi pitänyt arvioida taitojani, hän jätti tyhjäksi. Ei kai ollut tarpeeksi huonoja arviointisanoja millä hän olisi halunnut minua kuvailla. Työtodistuksessa luki vain työskentelyaika ja että irtisanoudun omasta tahdostani.

Vierailija
7/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko käytäntö muuttunut vuosien myötä, mutta eihän arvostelua saa antaa jos työntekijä ei ole sitä itse pyytänyt? Ainakin aiemmin työnantaja sai merkitä työtodistukseen vain työn keston ja työtehtävät?

Näin se on edelleen. Arvostelun saa antaa vain työntekijän pyynnöstä eikä negatiivisia asioita saa kirjoittaa. Ne pitää silloin piilottaa sanamuotoihin, esim. ei kirjoiteta, että työntekijä vastasi jostain asiasta vaan hän osallistui sen tekemiseen jne.

Vierailija
8/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä. Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun n. 13 veenä sain yhdestä viikon TET-paikasta ruksit vain "hyvään" enkä erinomaiseen. Kaikista muista sain vain kehuja ja nuo parhaimmat ruksit, tästä yhdestä en. Kyllä suretti, koska noilla todistuksilla hain myös ensimmäisiin työpaikkoihin, niin on kyllä mielestäni aika kohtuutonta alkaa nirsoilemaan arviointilapussa. Ja kun se työ mitä tekee on ilmaista, tosin toki perehdyttämiseen menee aikaa.

Tein töitä hyvin, olin oma-aloitteinen ja kysyin lisää töitä. Työ oli urheiluväline/vaateliikkeessä, jossa pomo oli aika ilkeä ja äksyilevä. Muuten olen siis aina jokaisessa työssäni saanut paljon kehuja, eli kyse ei voi olla siitäkään että olisin tehnyt työni ihan-ok -tasolla. Edelleen ketuttaa, vaikka en joudu hakemaan tuolla todistuksella enää töitä näin kolmekymppisenä :D

Vierailija
9/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tämä. Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun n. 13 veenä sain yhdestä viikon TET-paikasta ruksit vain "hyvään" enkä erinomaiseen. Kaikista muista sain vain kehuja ja nuo parhaimmat ruksit, tästä yhdestä en. Kyllä suretti, koska noilla todistuksilla hain myös ensimmäisiin työpaikkoihin, niin on kyllä mielestäni aika kohtuutonta alkaa nirsoilemaan arviointilapussa. Ja kun se työ mitä tekee on ilmaista, tosin toki perehdyttämiseen menee aikaa.

Tein töitä hyvin, olin oma-aloitteinen ja kysyin lisää töitä. Työ oli urheiluväline/vaateliikkeessä, jossa pomo oli aika ilkeä ja äksyilevä. Muuten olen siis aina jokaisessa työssäni saanut paljon kehuja, eli kyse ei voi olla siitäkään että olisin tehnyt työni ihan-ok -tasolla. Edelleen ketuttaa, vaikka en joudu hakemaan tuolla todistuksella enää töitä näin kolmekymppisenä :D

Tuollainen kokemus minullakin oli TET-jaksolla. Tosin jälkikäteen olen ymmärtänyt myös paikan näkökannan. Olin tietokoneiden jälleenmyyntiin erikoistuneessa liikkeessä, ja kyllä se varmasti oli heillekkin vaikeaa keksiä sen ikäiselle jotain järkevää tekemistä. Myynti ei tullut kysymykseen, kassakonetta tuskin olisin oppinut käyttämään ilman valvontaa ja koneiden huoltaminen jätettiin ammattilaisten huoleksi. Hyllyttäminen ja kahvituvan siivouskaan ei vienyt koko päivää, niin on varmasti vaikeaa antaa arviota jos ei ole kunnollista hommaa mitä arvioisi. Mutta kokemus oli hyvä ja ihmiset olivat ihania.

Vierailija
10/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoin oli hyvä

Vierailija
11/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkufirman ilkeä ja pikkumainen omistaja ilmeisesti kilahti kun olin äitiys- ja vanhempainvapailla ollut.

Kosti sitten siinä vaiheessa kun irtisanouduin.

Sain niin nuivan todistuksen kuin vaan olla ja voi, vaikka olin tehnyt hyvää työtä ja myyntiä firmassa.

Kirjoitti myös kaikki vanhempainvapaiden ajankohdat työtodistukseen, vaikka se on laitonta.

En viitsinyt hänen kanssa enää olla tekemisissä, pidin työtodistuksen.

Haastatteluissa olen sanonut että tämä työtodistus kertoo valitettavasti enemmän entisestä työnantajastani kuin minusta.

Kaikki muut työtodistukseni ovat loistavia ja minulla on useita suosittelijoita.

Niin ja olen tällä hetkellä unelmaduunissani, ei todellakaan ole ikävä sitä kyseistä työpaikkaa ja niitä ihmisiä.

Vierailija
12/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intistä sain välttävän, muuten on mennyt paremmin.

Vierailija
13/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tarjottiin vakkaripaikka, en suostunut ottamaan paikkaa vastaan. Työt loppui määräaikaisuuteen ja sain työtodistuksen välttävillä arvosanoilla. o.O Jos olin niin huono, miksi pomo tarjosi vakituista työsuhdetta?!?

Vierailija
14/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin talossa useamman vuoden kolmessa eri tehtävässä. Työtodistuksessa luki vain, että olen työskennellä talossa 1.2.2008-1.4.2016. Siis onhan tuo ihan riittävä, mutta jotenkin harmitti, että mun 8 vuoden tekeminen kiteytettiin yhteen lauseeseen. Pyysin, että saisitteko vaikka ne tehtävät sinne eriteltyä.

Vierailija
15/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ikinä pyytää työtodistusta arvioinnilla, jos ei ole varma hyvistä arvosanoista..

Vierailija
16/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä jos saa työsopimuksen sanalliseen arviointiin edes tyydyttävän, niin on mokaillut ja paljon työsuhteensa aikana.

Vierailija
17/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kirjoittanut jokaisen vakituisen työpaikkani työtodistuksen ihan itse. Paljon helpompaa esimiehen vaan laittaa nimi alle kuin alkaa itse keksimään tarinaa. 

Vierailija
18/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kirjoittanut jokaisen vakituisen työpaikkani työtodistuksen ihan itse. Paljon helpompaa esimiehen vaan laittaa nimi alle kuin alkaa itse keksimään tarinaa. 

ja aika hyvät on ollut arvostelut jokaisessa ;)

Vierailija
19/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä saa kirjoittaa itse työtodistukset?

Vierailija
20/38 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intistä sain välttävän, muuten on mennyt paremmin.

Millaista käytöksen täytyy olla että saa välttävän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän