Irtisanouduin tänään
Viimeinen työpäivä on heinäkuun 15.
Olen laitoshuoltaja ja kolmen lapsen yh, joka asuu Kojamon vuokra-asunnossa Vantaalla.
Laskin tarkkaan mihin tukiin minulla on oikeus ja lopputulos on se, että nykyisellä palkalla, minulla jää 92 euroa kuukaudessa enemmän käteen, kuin kotona työttömänä. Tilanne ei juurikaan muutu, vaikka ansiosidonnainenkin loppuu aikanaan.
Ei ole mitään järkeä tehdä epätyypillisiä työvuoroja ja raahata lapsia hoitoon/kouluun. Miettiä kuka vahtii lapsia (alakoululaisia), kun itse töissä. Rehkiä huonossa työilmapiirissä täydet tunnit joka arkipäivä ja väsyttää itsensä, jolloin ei jaksa enää kunnolla lasten kanssa, saati itse harrastaa jotain. Tästä kaikesta tienaan siis vajaa sata euroa kuukaudessa.
Pääsen paljon helpommalla ja voin paremmin, kun jään työelämästä pois.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Annat kyllä aika huonon mallin lapsillesi, kun heittäydyt täysin yhteiskunnan tukien varaan. Lapsesi toteuttavat suuremmalla todennäköisyydellä samaa. Tällä menolla meiltä loppuu maksajat.
Ajattelin kyllä lapsilleni kertoa, että kouluttautuminen kannattaa ja pitää miettiä mitkä alat ovat sellaisia, jotka työllistävät hyvin ja joissa maksetaan kunnollista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon .Mutta työttömän elämä on ei välttämättä suju toivotulla tavalla.
Olen koulutukseltani hallinnon sihteeri ja vaatesuunnittelija. Noilta aloilta on vaikea saada työtä, siksi olin 8 vuotta laitoshuoltajana (- Äitiysloma nuorimmasta).
Nyt voin tehdä ja ommella tuttaville ja sukulaisille vaatteita ja saada niistä pientä lisätuloa. Lisäksi rakastan sitä, joten kyllä aika kuluu mukavasti tuon ja lasten parissa.
Kuulostaa hienolta! Lapsetkin on pieniä vain hetken joten nauti siitä ajasta. Pian ovat jo maailmalla ja huomaat että koti on tyhjä. Ehdit vielä työtä tekemään ja työtilanne voi olla ihan eri jopa 5v päästä ja pääset valitsemaan jotain helpompaa ja kevyempää työtä, jopa parempipalkkaista. Vinkkinä, vaikka varmaan jo tiedätkin, retrokankaista kannattaa nyt ommella monenmoista, käy hyvin kaupaksi. Onnea! -eri
Juuri tuosta syystä opiskelin ja ennen lasten saamista hankin sen verran omaisuutta, että nyt vielä leskenäkin (ja kolmen 5v - 11v lapsen yh:na) voin huoleti käydä töissä ja elää täyttä elämää. Lasten isää on tietty iso ikävä, mutta omat valinnat ovat mahdollistaneet nykyisen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Annat kyllä aika huonon mallin lapsillesi, kun heittäydyt täysin yhteiskunnan tukien varaan. Lapsesi toteuttavat suuremmalla todennäköisyydellä samaa. Tällä menolla meiltä loppuu maksajat.
Aika erikoinen ajattelumalli, jotenkin hyvin perisuomalaisen negatiivinen: "pulinat pois ja pysyt siinä työssä mihin sinut on kerran otettu, ei sinua kuitenkaan kukaan muualle palkkaa!".
Minä taas näen että ap näyttää lapsille mallia, miten mihin tahansa ei kannata tyytyä eikä mikään työ ole niin tärkeää että kannattaa itsensä rikkoa ja hylätä lapsensa. Unelmoida voi ja etsiä parempaa työpaikkaa, itselleen paremmin sopivaa. On lupa väsyä ja kyllästyä, on lupa etsiä parempaa. Lapset näkevät ettei tarvitse pelätä alan vaihtoa. Työttömänä voi myös kouluttautua lisää, täydentää opintojaan, olla samalla läsnä lapsilleen. Lapsista tulee rauhallisempia, tyytyväisempiä. Se jos mikä on tuleville päättäjille eduksi.
Asioita voi nähdä monella tavalla, positiivisesti kuten minä ja ap, tai hirvittävän negatiivisesti tuomitsevasti kuten sinä. Se on tietoinen valinta, kummalla tavalla haluaa nähdä tämänkin tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisy unohtui?
Äidiltäsi selkeästi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen ajattelumalli, jotenkin hyvin perisuomalaisen negatiivinen: "pulinat pois ja pysyt siinä työssä mihin sinut on kerran otettu, ei sinua kuitenkaan kukaan muualle palkkaa!".
Minä taas näen että ap näyttää lapsille mallia, miten mihin tahansa ei kannata tyytyä eikä mikään työ ole niin tärkeää että kannattaa itsensä rikkoa ja hylätä lapsensa. Unelmoida voi ja etsiä parempaa työpaikkaa, itselleen paremmin sopivaa. On lupa väsyä ja kyllästyä, on lupa etsiä parempaa. Lapset näkevät ettei tarvitse pelätä alan vaihtoa. Työttömänä voi myös kouluttautua lisää, täydentää opintojaan, olla samalla läsnä lapsilleen. Lapsista tulee rauhallisempia, tyytyväisempiä. Se jos mikä on tuleville päättäjille eduksi.
Asioita voi nähdä monella tavalla, positiivisesti kuten minä ja ap, tai hirvittävän negatiivisesti tuomitsevasti kuten sinä. Se on tietoinen valinta, kummalla tavalla haluaa nähdä tämänkin tilanteen.
Kannattaa muistaa, että joku muu sen unelmoinnin ja itsensä etsiskelyn maksaa. Ja kaikki kotona lojuminen on meidän yhteisistä rahoista pois jossain muodossa. Onneksi ap edes omille lapsilleen opettaa, että mitään huuhaata ei kannata opiskella, opiskelut pitää valita sen mukaan, että työllistyminen on todennäköistä.
Oikein, näin pitäisi toimia kaikkien matalapalkkaorjien, sen on loputtava tässä prkeleen kalliissa maassa, työstä on saatava kunnollista palkkaa tai töitä ei kannata tehdä!!
Työnantajilla on ihan liikaa valtaa ja he käyttävät sitä häikäilemättömästi väärin. Sen on loputtava vaikka sitten tällaisella kansalaistottelemattomuudella, eli lopetetaan orjatöiden tekeminen!!
Yksinhuoltajan (kun isä ei hoida lapsia edes joka toinen viikonloppu) alle kouluikäisten lasten kanssa kotiin jäänti + lapset osittain päiväkodissa on ihan järkevä järjestely sen kannalta mikäli tämä antaa yh:lle riittävät voimavarat hoitaa koti ja lapset niin, että heistä kasvaa vastuun kantavia kansalaisia. Yh:na on paljon tiukemmalla voimavarojen kanssa, joten lopulta varmasti menee plussan puolelle yhteiskunnan kannalta olla reilusti vain kotona pikkulapsiaika. Yh ehtii lasten päästyä koulutielle opiskelemaan uuden ammatin ja käymään töissä vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, uusi kyykytettävä työkkärille. Työnhakuvelvoite alkaa ja sinut velvoitetaan ottamaan saamasi uusi työ.
Tulen hakemaan kyllä kaikkia sihteerin ja vaatesuunnitteluun liittyviä avoimia paikkoja, vaikka tiedän, etten niitä saa, kun ei ole alan kokemusta. Työnhakuvelvoitteen pystyn näillä varmaankin täyttämään.
Jos vaatealalta saan töitä, niin sen otan ilomielin vastaan, vaikka samalla palkalla, kuin nyt, koska sitä työtä rakastan.
Tokkopa vaatealan palkat ainakaan ylittää laitoshuoltajan palkkatasoa?
Vuoden työttömyyden jälkeen "pääset" 100 prosentin palkkatuella lajittelemaan paskaisia vaatteita SPR:n Kontissa.
Siinä sulle vaatealaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aika maksaa työstä kunnon palkkaa ja poistaa nämä tuloloukut.
Olisiko aika tulla palkalla toimeen ja tuet pois
Ei pöljempi ratkaisu. Suosittelen miettimään rauhassa, että mikä voisi olla työ, jossa viihdyt. Sitten alat opiskelemaan, yritystä perustamaan, mitä tahansa tahdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisy unohtui?
Äidiltäsi selkeästi!
Niin siinä kävi.
Olisihan se hirveän kiva että kaikki saisivat vähintään 2500 euroa käteen ja että kaikki työ olisi kevyttä, miellyttävään kellonaikaan ja sopivan helppoa.
Näin tätä yhteiskuntaa ja hyvinvointia rakennetaan. Maksumiehen ja -naisen rooli jää yhä harvemmalle, joilta sitten puristetaan kaikki mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Näin tätä yhteiskuntaa ja hyvinvointia rakennetaan. Maksumiehen ja -naisen rooli jää yhä harvemmalle, joilta sitten puristetaan kaikki mahdollinen.
Mitä siinä nillität, sinulla on vapaus tehdä sama ratkaisu halutessasi.
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.
Tukien maksamiset saisi lopettaa Suomessa kokonaan. Alkaisi työelämä houkuttelemaan. On näitä omassakin lähipiirissä, kotona makaamalla saa kuulemma lähes saman kuin töissä. Olen itsekin ollut siivoojana töissä, enkä ikinä ole laskenut mitä saisin kotona makaamisesta niin ei mitään hajua mistä olen jäänyt paitsi.
Mutta kyllä todella kuvottaa tälläsen mallin antaminen lapsille, että kotona lojuminen tukien varassa kannattaa. Oma lapsi on kesän Mäkkärissä töissä eikä todella palkka päätä huimaa, mutta kannustan aina siihen, että kaikki työn tekeminen on hyväksi.