Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko liian nuori?

16.10.2006 |

Olen 17 vuotias ja yhden lapsen äiti. tyttöni on 2,4kk. Olenko teistä liian nuori äidiksi, tämä lapsi oli kyllä vahinko... Asun poikaystäväni ja vauvan kannsa kolmistaan. olemme pärjänneet ihan hyvin, mutta välillä öisin menee hermot...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kukaan ulkopuolinen ei voi määritellä sitä, oletko liian nuori äidiksi. Ainakin olet rohkea, kun päätit pitää vauvan. Itse olisin todennäköisesti päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun sinun iässäsi.

Nykyäänhän ensisynnyttäjien keski-ikä alkaa huidella jo lähellä kolmeakymppiä. Itse sain esikoisen 31-vuotiaana eli keskimääräistä vanhempana. Omalla kohdallani ikä on tuonut varmasti enemmän näkemystä ja varmuutta hoitaa asiat omalla tavallani. Myös kärsivällisyys olisi voinut joutua koetukselle parikymppisenä ihan eri tavalla kuin nyt. (Mutta edes 30 ikävuotta ei takaa sitä, etteikö pinna palaisi silloin tällöin.) Suuri etu lapsen tekemisestä " näin vanhemmiten" on se, että olen ehtinyt ravata ravintoloissa ja viettää opiskelijaelämää vähän liiankin kanssa. Nyt ei ollenkaan haittaa istua lauantai-iltoja kotosalla.

Äh! Kuopus heräsi. Jatkan myöhemmin nuorena lapsen saamisen eduista...

Vierailija
2/3 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksen kysymykseesi tiedät sinä itse =) Kukaan muu ei pysty sanomaan oletko sinä liian nuori äidiksi. Joku on valmis äidiksi 17-vuotiaana, joku toinen ei vielä 3-kymppisenäkään voisi ajatella itseään äitinä.

Minä olin 18-vuotias saadessani esikoiseni. Toisen lapsen sain 11kk myöhemmin, 19-vuotiaana. Nyt olen 31-vuotias neljän lapsen äiti. Pojat ovat jo 12- ja 13-vuotiaat ja tytöt ovat iältään 10kk ja 2v.

Itse tunsin olevani 18-vuotiaana valmis äidiksi ja hetkeäkään en ole katunut että sain lapset niin nuorena. Alkujärkytyksen jälkeen vanhempani olivat isona apuna ja tukena.

Onko sinulla tukiverkkoa ympärilläsi? Sukulaisia, ystäviä? Tukiverkko on todella tärkeä nuorelle (ja vanhemmillekin) äideille. Jos sinusta tuntuu että yövalvomiset käyvät liian rankoiksi, pyydä apua läheisiltäsi -ja jos sinulla ei ole sukulaisia lähettyvillä, pyydä apua neuvolasta. Sinun jaksamisesi on äärettömän tärkeää :)

Ihanaa syksyä ja vauvantuoksuista arkea sinulle!

Tansku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kanssa 17-v kun esikoinen syntyi.Vaikeahan sitä on tässä itse sanoa,olinko liian nuori,mutta ihan reipas 13-v poika on nyt.Ihan hyvin mielestäni pärjättiin,vaikka jäin sitten parin vuoden päästä yksinhuoltajaksi. Jos kovasti on menohaluja,niin sitten ehkä nuorena äitiys voi kovasti ahdistaa.Kun tulee täysikäiseksi ja muut ikätoverit kulkee baareissa,eikä pienen lapsen äiti niin vaan helposti pääse.Tai jos pääseekin,niin taatusti ihmiset katsovat pitkään ja puheita tulee jos usein yöelämässä kulkee.

Varmasti auttaa,jos on hyvä tukiverkosto ympärillä.Itselläni oli kahdet isovanhemmat todella paljon tukena ja muitakin sukulaisia.Ilman heidän apua ja neuvoja olisin varmasti ollut hukassa.

Nyt sitten onkin tämä " iltatähti" 10kk ja varmasti aika samanlaisen hoidon saa kun esikoinenkin,tosi hirvittävän paljon enemmän itse on huolissaan vauvasta kuin silloin nuorempana.Nyt tuntuu,että pieni nuhakin on kauhistus ja sen kanssa tulee valvottua.Nuorempana oli niin paljon huolettomampi.

Varmasti tekin pärjäätte hienosti!

T.Liinuksi+Eetu 13-v+Aada 10kk