Krooninen masennus - Voiko toipua?
Siis hommahan on sellainen että 28 vuotiaaksi asti olin varma että mulla oli onnellinen lapsuus. Kunnes sain oman lapsen ja aloin saamaan takaumia etc. Lopulta olen käynyt 4 vuotta traumaterapiassa. Kävin nyt lääkärissä ja hän oli sitä mieltä että oon masentunut. Ollut vuosia ja ei ymmärtänyt että miksi ei ole lääkitystä aloitettu missään vaiheessa. Selitin että on yritetty mutta en ole halunnut koska pystyn toimimaan hyvin.
No tässä nyt ollaan, lääkeresepti kourassa. Pystyykö kroonisesta, korkean toimintakyvyn masennuksesta toipumaan? Vai pitääkö tämän kanssa olla lopun elämää?
Kommentit (28)
Voi, mutta silti veikkaan että 95 prosenttisesti ei. Minulla on ollut masennus reilu kolmekymmentä vuotta. Kaikki mahdollinen siihen on kokeiltu, mutta aina se palaa.
Luin myös Miia Moision kirjan. Hän sairastui teininä parani liki 40 v.
Sitä kokeilen tässä itsekin. Olen syönyt masennuslääkkeitä kymmenen vuotta. On ollut rankka elämäntilanne. Nyt elämä on rauhoittunut ja minulla ei ole stressiä, on työ ja perhe. Lapsikin on hyvässä iässä. Eli nyt jos koskaan pitäisi päästä eroon lääkkeistä. Rajaan kuormittavat asiat pois, en halua stressiä. Sanon läheisille ihan suoraan, että lääkkeen tuoma suoja on pienentynyt / pois, joten en kestä kuormitusta. En pysty ottamaan asioita vastaan vaan pitää saada aivokemiat kuntoon.
Mietin tarkkaan omat resurssini. Mielummin vähemmän kaikkea. Alkoholia en ajatellut juoda pitkään aikaan.
Joogaan ja urheilen säännöllisesti.
Nyt on kesä, valoisaa ja lämmintä. Eli nyt jos koskaan irrottaudun lääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi toipua.
Minäkin ajattelin, että ikinä en voi päästä lääkkeistä eroon. Mutta kun ei ole elämässä kuormittavia tekijöitä, se voi olla mahdollista.
Siis eikö teillä ole edes lääkitys pitänyt oireita kurissa? Kuulostaa lohduttomalta että mitään ei ole tehtävissä...
Mieti, mitkä asiat kuormittavat sinua? Jos niitä asioita on paljon, mieti, miten voit karsia niitä. Minulle ihmissuhteet ovat vaikeita. En hakua yhtään huonoa, vaikeaa tai ongelmaista ihmissuhdetta. Resurssini ovat pienet, joten minun pitää suojata niitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teillä ole edes lääkitys pitänyt oireita kurissa? Kuulostaa lohduttomalta että mitään ei ole tehtävissä...
On pitänyt oireet kurissa. Ongelma on, että lääkkeistä on tullut osa aivokemiaa. Pelkään räjähtelyä.
Minulla ei pitäisi olla enää kuormittavia tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Sähkösokkihoito?
Jos sekään ei auta niin ketamiini-infuusio?
Sähköshokkia käytetään vain vaikeaan masennukseen. Tuhoaa lisäksi muistia.
Vierailija kirjoitti:
Voi toipua, mutta se vaatii sitä että etsii itse toimivat keinot.
Joskus yhdellä ihmisellä on liikaa asioita. Sitä kuvittelee, että pystyy hallitsemaan kaiken, mutta ei pystykään. Kuormittavat ihmiset.
30 vuotta masennusta takana, näistä 20 vuotena masennuslääkkeet mukana. Mietin samaa asiaa, kuin aloittaja...
Vierailija kirjoitti:
30 vuotta masennusta takana, näistä 20 vuotena masennuslääkkeet mukana. Mietin samaa asiaa, kuin aloittaja...
Oikeastaan ollaan samassa tilanteessa. Välillä olen ollut ilman lääkkeitä. En edes muista, mitä kaikkea on tapahtunut.
Persoonani on sellainen, että olen väkisin yrittänyt. En sovi, enkä pysty siihen, mitä yhteiskunta vaatii. Nyt olen hyväksynyt tämän ja löytänyt oman tieni. On mennyt pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ketamiini-infuusio on ilmeisesti aika tehokas hoitomuoto.
Mihin sitä käytetään? Masennukseen? Saako sitä yksityiseltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä käytäntöä tarkalleen, mutta olen ymmärtänyt että sitä annetaan klinikkahoidossa eli uskoisin sairaalassa. Ammattilainen katsoo vieressä. Vaikutus on pitkäkestoinen.
Ilmeisesti niitä viimeisiä hoitoja, kun mikään muu ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta silti veikkaan että 95 prosenttisesti ei. Minulla on ollut masennus reilu kolmekymmentä vuotta. Kaikki mahdollinen siihen on kokeiltu, mutta aina se palaa.
Vaikuttaako sinulle auringon valo? Kesäisin minulla on helpompaa. Marraskuu - helmikuu on välillä ihan kauheaa aikaa.
Onko masennuksellesi jokin syy? Onko muut asiat elämässä hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä käytäntöä tarkalleen, mutta olen ymmärtänyt että sitä annetaan klinikkahoidossa eli uskoisin sairaalassa. Ammattilainen katsoo vieressä. Vaikutus on pitkäkestoinen.
Ilmeisesti niitä viimeisiä hoitoja, kun mikään muu ei auta.
Ok, minulla on lääkkein hoidettu keskivaikea masennus. Eli ei tule kysymykseen.
Luin kirjan, jonka oli kirjoittanut 30 masennusta sairastanut ja siitä toipunut henkilö. En muista sen nimeä.