Ihmettelen kampaamoja ja kampaamoalaa, ei mitään järkeä
Miksi kaupungilla näkee niin valtavasti pikkuriikkisiä yhden naisen kampaamoja, joissa on asiakaskapasiteettia yksi tuoli tai enintään pari? Mikseivät kampaajat järjestäydy osuuskunnaksi tai muuten löyhästi yhteen että vuokraisivat isomman tilan edullisemmin yhtä osakasta kohti ja voisivat käyttää yhteiskäytössä välineitä, koneita ja jopa aineita joita muutenkin saataisiin hankittua edullisemmin skaalaedun vuoksi?
Kommentit (23)
Varmaan pienemmässä on rauhallisempaa ja mukavaa verrattuna isoon meluisaan paikkaan, tuoksutkin. Asiakas viihtyy ja jotkut juttelevat.
Yrittämisen perusteet kadoksissa joltakulta
Kenestä kampaajalla sit juoruttais, jos kaikki tekis yhteistyötä?
Vierailija kirjoitti:
Mites ne massit sit jaettais
Niin että jokainen osakas maksaa osansa yhteisistä kuluista. Jokainen voi myös hinnoitella oman työnsä itse. Käytetyt aineet voisi ostaa omakustannehintaan osuuskunnalta.
Onhan niillä vuokratuolipaikkoja etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että jokainen osakas maksaa osansa yhteisistä kuluista. Jokainen voi myös hinnoitella oman työnsä itse. Käytetyt aineet voisi ostaa omakustannehintaan osuuskunnalta.
Sähän voit testata miten hyvin toimii 🙂 Ehkä samalla huomaat, minkätyyppiset asiat ko. palvelussa on niitä rahanarvoisia jne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ostaa osuuskunnalta. Maksaahan ne aineet sille osuuskunnallekin.
Ja kaikki joutuisivat maksamaan tilasta saman vuokran ja vrden ja sähkön ja kulutuksen, mutta jollakin kampaajalla kävisi enemmän asiakkaita, kuin toisella.
Osuuskunta juttu ei toimi tuolla alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähän voit testata miten hyvin toimii 🙂 Ehkä samalla huomaat, minkätyyppiset asiat ko. palvelussa on niitä rahanarvoisia jne!
Minä en ole kampaaja, joten en voisi osallistua tuollaiseen osuuskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ostaa osuuskunnalta. Maksaahan ne aineet sille osuuskunnallekin.
Ja kaikki joutuisivat maksamaan tilasta saman vuokran ja vrden ja sähkön ja kulutuksen, mutta jollakin kampaajalla kävisi enemmän asiakkaita, kuin toisella.
Osuuskunta juttu ei toimi tuolla alalla.
Osuuskunta voi ostaa edullisemmin skaalaetujen vuoksi. Ja tuollainen jolla on vähemmän asiakkaita voi osallistua pienemmällä osuudella saaden vähemmän "tuoliaikaa", ylijäävä voidaan myydä jollekin toiselle vähempiaikaiselle osakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kampaaja, joten en voisi osallistua tuollaiseen osuuskuntaan.
Tämän toki ymmärsin. Myös tämä huomiosi on aika hassu, ja ymmärrät yskän miettimällä noin sekunnin.
Mikähän ruudinkeksijä luulet olevasi-onhan tällaisiä olemassa ja vuokratuolisysteemi on ollut iät ja ajat joillekin vaan sopii yksin työskentely( korona-aikana siitä on ollut huomattavaa etua) ja suurin osa asiakkaista pitää siitä ettei ole kuhinaa ympärillä , he tulevat rentoutumaan -ja kyllä -osa terapioimaan
Noita vuokratuoli ja muita on olemassa. Se, että kampaamossa on kaksi tuolia niin siinä voi olla kaksi eri yrittäjää tai jopa kolme-neljäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Hinnoitella oman työnsä itse? Toisella käy enemmän asiakkaita kuin toisella, mutta kaikki joutuisivat silti maksamaan juoksevat ja pakolliset kulut liikkeestä kuitenkin..
Ja miten sen osuuskunnan tuotto sitten jaettaisiin, saisivatko nekin saman verran tuotosta, joilla käy vähemmän asiakkaita, kuin jollakin toisella kampaajalla?
esim
ilovehair.fi/sopimusyrittaja-vai-vuokratuoliyrittaja/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Hinnoitella oman työnsä itse? Toisella käy enemmän asiakkaita kuin toisella, mutta kaikki joutuisivat silti maksamaan juoksevat ja pakolliset kulut liikkeestä kuitenkin..Ja miten sen osuuskunnan tuotto sitten jaettaisiin, saisivatko nekin saman verran tuotosta, joilla käy vähemmän asiakkaita, kuin jollakin toisella kampaajalla?
Osuuskunta tavoittelee nollatulosta, sen tarkoitus on järjestää tila ja välineet osakkailleen kampaamotoiminnan pyörittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-
Hinnoitella oman työnsä itse? Toisella käy enemmän asiakkaita kuin toisella, mutta kaikki joutuisivat silti maksamaan juoksevat ja pakolliset kulut liikkeestä kuitenkin..Ja miten sen osuuskunnan tuotto sitten jaettaisiin, saisivatko nekin saman verran tuotosta, joilla käy vähemmän asiakkaita, kuin jollakin toisella kampaajalla?
Osuuskunta tavoittelee nollatulosta, sen tarkoitus on järjestää tila ja välineet osakkailleen kampaamotoiminnan pyörittämiseen.
Jatkan vielä että kaikella todennäköisyydellä myös tilan kulut olisivat yksikköä kohti pienempiä kuin noissa pienenpienissä kampaamoissa.
En osaa ottaa kantaa pienten kampaamoiden kannattavuuteen, mutta ei suuri skaala ole aina eduksi, ja siitä on varmaankin usein myös haittaa.
Äärimmäisenä esimerkkinä voitaisiin pitää sitä, että kaikki maailman yhtiöt alasta riippumatta eivät yhdistyneet yhdeksi hyperkonserniksi, joka tuottaisi kaikkea kysyttyä. Koordinaatio-ongelmat, byrokratia ja eturistiriidat tekisivät todennäköisesti tällaisesta hirviöstä hyvin tehottoman. Siinä voisi mennä niin sanotusti työsähköposti tukkoon.
Yleensäkin luulisin, että henkilökohtaisemmat ja (käden)taitoja vaativat ammatit, kuten vaikka juuri kosmetologit ja kampaajat, hyötyisivät vähemmän suuresta skaalasta. Myöskään esimerkiksi ohjelmoinnissa, remontoinnissa ja sähkö- tai putkitöissä, joissain opetukseen liittyvissä tapauksissa ja hienompien ravintoloiden kohdalla isot organisaatiot eivät aina ole eduksi.
Onhan noita vuokratuolisysteemejä ollut iät ja ajat, lisäksi samassa tilassa voi työskennellä kampaajaa, kosmetologia, kynsiteknikkoa ym.
Itse kampaajana nautin siitä, että saan tehdä yksin. Monet asiakkaat tykkäävät jutella, koen että on mukavampi kun ei ole montaa ihmistä pyörimässä..