Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olis kannattanut lyhentää sitä asuntolainaa...

Vierailija
16.06.2022 |

Nollakorkojen aikana "tietäjät" suositteli että lainoja kannattaa lyhentää mahdollisimman vähän ja laittaa liikenevät rahat mieluummin osakkeisiin. Oikein nauroitte tällä palstalla ihmisille jotka oli niin tyhmiä että lyhensivät lainaansa paljon. Mites nyt suu pannaan kun korot nousee ja lainan pääomaa on teillä vielä paljon jäljellä? On tainut teidän sijoitustenkin arvo romahtaa...

Me tehtiin oman päämme mukaan ja maksettiin asuntolaina pois kymmenessä vuodessa nollakorkojen aikana. Nyt kun se on kokonaan maksettu jää pari tonnia enemmän käyttörahaa kuukaudessa millä ostetaan laatuyhtiöiden osakkeita nyt kun niitä saa halvalla. Eli ei maksettu asuntolainasta juuri mitään korkoja ja saadaan vielä pitkän aikaa ostettua halvalla hyviä osakkeita. Kumpi olikin lopulta kannattavampi tapa?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin mekin tehtiin. Laina saatiin maksettua viime vuonna pois ja kyllä velattomuus tällä hetkellä tuo turvaa. Hieman on saatu sijoituksiinkin vuosien varrella, mutta tappiolla ovat nyt kaikki. Kyllä aidosti harmittaisi, jos lainaa olisi paljon eikä sijoituksiakaan kannata tässä tilanteessa realisoida.

Vierailija
2/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt samoin, mutta epäilen silti, että jäin tappiolle. En ole laskelmia tehnyt. Halusin vaan pelata varman päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi nyt kuulla heidän uusi strategia kenellä on vielä 300 000 lainaa lyhentämättä ja sijoitukset 300 000 tappiolla (vaihda tilalle omat luvut).

Vierailija
4/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoitusten arvo korjautuu aina

Vierailija
5/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin myös asuntolainaa ylimäärin pois, mutta en tiedä oliko se järkevin vaihtoehto. Ehkä nyt saattaisi olla iso osaketili, jolla maksaisin loppulainan pois ja jäis vielä ylimääräistä sen lisäksi. 

Vierailija
6/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tehnyt samoin, mutta epäilen silti, että jäin tappiolle. En ole laskelmia tehnyt. Halusin vaan pelata varman päälle.

Miksi luulet jääneesi tappiolle?

Vierailija
7/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länkytys on turhaa. Pelissä on aina riskinsä ja nyt toisten riski toteutuu.

Vierailija
8/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin arvelet Talvivaaraan sijoittaneiden olevan voitolla?

Vierailija
9/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länkytys on turhaa. Pelissä on aina riskinsä ja nyt toisten riski toteutuu.

Talous ei ole mitään peliä vaan se on käyttäytynyt tismalleen samalla kaavalla vuosikymmenistä toiseen. Pelaajat maksaa kovan hinnan tyhmyydestään. Ja tuskin edes oppivat mitään vaan toistavat saman virheen seuraavassa talouden kierrossa...

Vierailija
10/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssi raketoi tosi hyvin tuossa, kun minä laitoin lainanlyhennyksiin. Säästin siis korkomaksuja verran pitkän aikaa, mutta pörssissä olisin voinut ehkä saada paremman tuoton kovemmalla riskillä tietenkin.

Vierailija
11/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssi raketoi tosi hyvin tuossa, kun minä laitoin lainanlyhennyksiin. Säästin siis korkomaksuja verran pitkän aikaa, mutta pörssissä olisin voinut ehkä saada paremman tuoton kovemmalla riskillä tietenkin.

Mikset sijoita nyt pörssiin kun osakkeet ovat alhaalla? Muutaman vuoden päästä tulee taas noususuhdanne ja siihen mennessä olet kerännyt ison potin osakkeita jotka raketoi tulevaisuudessa. Silloin olet sekä säästänyt koroissa että kerrytät tuottoa tulevaisuuteen.

Vierailija
12/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

puhuin monikossa, hajautetun salkun arvo korjautuu

Vierailija
13/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osinkoja tulee noin 10000 E vuodessa. Niillä lyhentää mukavasti lainaa.

Vierailija
14/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset sijoita nyt pörssiin kun osakkeet ovat alhaalla? Muutaman vuoden päästä tulee taas noususuhdanne ja siihen mennessä olet kerännyt ison potin osakkeita jotka raketoi tulevaisuudessa. Silloin olet sekä säästänyt koroissa että kerrytät tuottoa tulevaisuuteen.

Saatan näin tehdäkin. Omalla kohdalla sillä ei ole aivan niin paljon merkitystä, koska absoluuttiset rahamäärät jäävät pieniksi, jos nyt lähden ostoksille. Saatan kyllä niin tehdä.

Vierailija
15/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko saavasi saman määrän osinkoja joka vuosi? Eikö talouden taantuma vaikuta myös niihin?

Vierailija
16/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

puhuin monikossa, hajautetun salkun arvo korjautuu

Toki. Ehkä jo viiden-kymmenen vuoden päästä olet omillasi.

Vierailija
17/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymppitonnilla vuodessa laina lyhenee 5000 euroa ja korkoja maksat 5000 euroa.

Vierailija
18/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko saavasi saman määrän osinkoja joka vuosi? Eikö talouden taantuma vaikuta myös niihin?

Vuosi vuodelta niitä on tullut enemmän. Salkussa yli 20 eri firmaa.

Vierailija
19/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nytten on laskelmat päin vttua.

Vierailija
20/48 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nytten on laskelmat päin vttua.

Tarkistapa oma laskentakaavasi, korko maksetaan aina pääoman määrästä. Olisi kannattanut lyhentää enemmän silloin kun korot oli vielä alhaalla...