Haluaisin hakea opiskelemaan puutarhuriksi tai eläintenhoitajaksi, mutta työpaikkoja ei näytä olevan.
...ainakaan eläintenhoitajalle, ellei ole valmis muuttamaan tai perustamaan yritystä. Ja vaikka puutarhurista jatkaisi floristiksi niin aika epävarmalta näyttää. Hortonomiksi en välttämättä haluaisi/jaksaisi jatkaa.
Oisko jollain omakohtaisia kokemuksia näistä? Kannattaako hakea vai suosiolla miettiä jotain työllistävämpää, vähemmän kiinnostavaa alaa?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua työllistää itse itseäsi? Kysyntää varmasti on molemmille ja aina. Kevytyrittäjänä vaan liikkeelle jo opintojen aikana, niin ei sitten valmistuttua ole tyhjän päällä.
Miten puutarhuri työllistää itsensä, jos ei ole alkupääomaa hommata työkaluja ja laitteita? Kalliiksi tulee eikä ole mitään kevytyrittämistä enää siinä vaiheessa. Ei siihen pelkkä lapio ja harava riitä eikä läheskään kaikkia töitä/toimeksiantoja voi tehdä yksin.
Öö, no riittäähän noita puutarhahommia vaikka millä mitalla? Sinne vaan ihmisten pihoja laittamaan kuntoon tai tekemään suunnitelmia. Asiakas maksaa välineet. Mihin sitä pääomaa muka tarvitsisi? Et tiedäkään kuinka paljon puutarhureilta kysellään ilmaisia neuvoja ja apua pihanhoitoon. Miksei jotkut siis olisi siitä valmiita maksamaankin.
Sesonkina sitten torille vaikka kukkaseppeleitä myymään. Tai ostaa siemeniä ja myy ne taimina. Ottaa pistokkaita ja myy. Vaihtoehtoja on rajattomasti. Mielikuvitusta, eiköhän sitä puutarhureilta löydy.
No näin nimenomaan! Jaksaa aina ihmetyttää, kun ihmisiltä ei löydy mielikuvistusta vaan mennään vaan mahdollisimman helpolla ja valmiiksi tarjoillulla mallilla. Sitten ihmetellään kun eletään samaa oravanpyörää tai kukaan ei tule kotoa hakemaan. Omat haaveet pistetään visusti sivuun ja eletään sitä harmaata arkea aina vaan. Nykyään on vielä niin helppoa, kun nettiin voi lykätä materiaalia, joka ennemmin tai myöhemmin tuottaa takaisin.
Löyty mielikuvitusta mutta löytyy myös realismia. Kaikista ei ole yrittäjiksi.
Entäpä yhteisen toiminimen perustaminen vaikka opiskelukavereiden kanssa? Vastuu hieman jakautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua työllistää itse itseäsi? Kysyntää varmasti on molemmille ja aina. Kevytyrittäjänä vaan liikkeelle jo opintojen aikana, niin ei sitten valmistuttua ole tyhjän päällä.
Miten puutarhuri työllistää itsensä, jos ei ole alkupääomaa hommata työkaluja ja laitteita? Kalliiksi tulee eikä ole mitään kevytyrittämistä enää siinä vaiheessa. Ei siihen pelkkä lapio ja harava riitä eikä läheskään kaikkia töitä/toimeksiantoja voi tehdä yksin.
Öö, no riittäähän noita puutarhahommia vaikka millä mitalla? Sinne vaan ihmisten pihoja laittamaan kuntoon tai tekemään suunnitelmia. Asiakas maksaa välineet. Mihin sitä pääomaa muka tarvitsisi? Et tiedäkään kuinka paljon puutarhureilta kysellään ilmaisia neuvoja ja apua pihanhoitoon. Miksei jotkut siis olisi siitä valmiita maksamaankin.
Sesonkina sitten torille vaikka kukkaseppeleitä myymään. Tai ostaa siemeniä ja myy ne taimina. Ottaa pistokkaita ja myy. Vaihtoehtoja on rajattomasti. Mielikuvitusta, eiköhän sitä puutarhureilta löydy.
Oikeassa elämässä vaatii puutarhakoulutuksen lisäksi, kuorma-auton ajo-oikeuden, oman ison pakettiauton tai kuorma-auton, lisäksi puutarhajyrsimen, pienoiskaivinkoneen jne. ja puhutaan helposti yli sadan- kahdensadantonnin investoinneista, että pääsee edes niitä tarjouksia tekemään. Suhteita ja hyviä verkostoja.
Ja niillä siemenpusseilla ei pitkälle pötkitä.
Viime vuoden aikana näin noin 100 eläintenhoitajan avonaista paikkaa. Eniten haetaan karjatiloille ja toisekseen eläinlääkäriasemille. Eläinklinikalla työskentely vaatii jatkokoulutusta klinikkaeläinhoitajaksi. Vähemmän on muita paikkoja, mutta näin myös muutaman hevosenhoitajan, vuohienhoitajan ja kanalapaikan. + 1 koirahoitolapaikan.
Pitää tietty olla oma auto, että pääsee töihin, koska näitä harvemmin kaupungeissa on.
Myös maaseutualan oppilaitokset hakevat koulunavetoihinsa vastaavia eläintenhoitajia.
Lähinnä huolehtisin sitä, että mitä te-toimisto sanoo näistä urasuunnitelmista. Ihan mitä tahansa opiskelua eivät lähde tukemaan.
Suosittelisin eläinhoitolan perustamista suureen kaupunkiin. Lisäksi kannattaa miettiä lastenhoitajan tai maatilan avustavia tehtäviä, ainakin varalle pahoille tulottomille päiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa elämässä vaatii puutarhakoulutuksen lisäksi, kuorma-auton ajo-oikeuden, oman ison pakettiauton tai kuorma-auton, lisäksi puutarhajyrsimen, pienoiskaivinkoneen jne. ja puhutaan helposti yli sadan- kahdensadantonnin investoinneista, että pääsee edes niitä tarjouksia tekemään. Suhteita ja hyviä verkostoja.
Ja niillä siemenpusseilla ei pitkälle pötkitä.
Miksi pitää lähteä isosti liikkeelle ja mahdollisesti epäonnistua isosti. Sitä varten on isot yritykset. Ihmiset kaipaa ihmislähtöistä palvelua. Voihan isoissa projekteissa olla itse asiantuntijana suunnittelussa, sitten etsiä parhaat toimijat ja pyytää toteutuksen sitä kautta. Itse ottaa palkkion välistä.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä huolehtisin sitä, että mitä te-toimisto sanoo näistä urasuunnitelmista. Ihan mitä tahansa opiskelua eivät lähde tukemaan.
Toiselle asteelle on rajattomat opintotukikuukaudet, eli ei tarvitse työkkäriä opiskeluun.
Opiskelin vuosia sitten puutarhuriksi kukka- ja puutarhakaupan koulutusohjelmasta. Opintojen aikana selvisi, että jos haluaa alalta kokopäiväisen työn niin pitäisi alkaa yrittäjäksi, mikä ei ole yhtään mun juttu. Harjoitteluissa eri kukkakaupoissa yrittäjät kertoivat, että kivijalkaliikkeen pyörittäminen nykypäivänä on raskasta ja ei niin kannattavaa. Ihmiset ostaa kukat halvemmalla isoista marketeista.. Opinnoista jäi käteen mukavat ja rennot kaksi vuotta koulussa. Tykkäsin kyllä puutarhatöistä ja kukkien sidonnasta. Lisäksi kerrytin 6000€ opintolainaa. Jee... Päiväkään en ole alan töitä tehnyt. Kouluttauduin lisää amk:ssa ja nykyään olen töissä sosiaalialalla.
Tietääkö joku millä taustoilla pääsee korkeasaareen töihin?
Älä ainakaan eläintenhoitajaksi hae. Huono palkka, siis tosi huono. Lisäksi eläintenhoito ei ole eläinten silittelyä, kuten moni hakija tuntuu ajattelevan, vaan pääasiassa siivoamista. Eläintilojen siivoamista ja eläinten ruokintaa. Ja siivottavana siis lähinnä jätökset ja ruuantähteet, joskus kuivikkeet. Ovathan ne eläimet mukavia ja olisi sinänsä kiva olla alalla töissä, mutta se palkka ei oikeasti kannata ja siksi lähdin ihan vain siivoojaksi. Samaa hommaa karkeasti, mutta pääosin ilman eläimiä ja ruokaa, mutta monta euroa tunnilta parempi liksa. Ei tälläkään palkalla autoon ole varaa, mutta tyhjää parempi. Eläintenhoitajan työ on ihan puhtaasti kutsumusammatti. Sitä hommaa ei kukaan tienatakseen tee. Toki jos et kaipaa muuta kuin kivaa tekemistä, niin sitten kyllä voin suositella. Mikäli taas on tavoitteita elämässä, mitkä nielevät edes vähän rahaa, niin kannattaa suunnata katse muuhun alaan.
Tykkäsin eläintenhoidosta alana ihan hirveästi itse ja tekisinkin sitä työkseni todella mielelläni, jos olisi varaa. Toki saahan sitä tukea valtiolta huonopalkkaisena, mutta ei se mielestäni ole työnteon tarkoitus. Jos tavoitteenasi on aloittaa oma eläintila, kannatan alaa, mutta suosittelen ehdottomasti kouluttautumaan myös yrittämisen saralla, koska yrittämistä ammattikouluissa sivutaan hyvin ohuesti.
Myöhäinen vastaus mutta. Valmistuin puutarhuksi pk-seudulla 2021 keväällä ja pääsin heti alan töihin, viheralueiden kunnossapitoon. Ainakin mun kokemuksen mukaan osaavista, ammattitaitoisista puutarhureista on pulaa. Varsinkin ajokortilliset jotka myös uskaltaa ajaa pakettiautoa/peräkärryä. Sain vastavalmistuneena palkkaa 2000€ ja seuraavana kautena 2100€.
Työn kausiluonteisuus tietty on miinusta. Itse olen ollut töissä 8-9 kk vuodesta. Talvella voi olla ansiosidonnaisella tai etsiä muita töitä, esim. jos on kokemusta kukkasidonnasta niin joulun aikoihin olisi keikkatyötä hyvin saatavilla. Kyllä itse suosittelisin alaa jos on yhtään kiinnostunut. Olen viihtynyt todella hyvin ja luontosuhteeni on lähentynyt mielettömästi.
Mitäs jos tarjottaisiin koulutusta vain työllistyville aloille. Mitä jäisi jäljelle?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kaupungeissa kysyntää puutarhurille, joka käy tuntiveloituksena leikkaamassa nurmikon, kitkemässä rikkaruohot kukkapenkistä, leikkaamassa pensaat tai istuttamassa uusia, pystyttämässä aidan, kastelemassa pihaa tarpeen mukaan ym. hommaa? Siis ihan yksityisiä pihallisia ihmisiä olisi asiakkaina.
Meidän kaupungissa toimi tälläinen, kysyntää oli etenkin omakotitaloissa asuvien vanhusten parissa.
Itse olen puutarhuri ja kyllä töitä piisaa. Voi painottua kausitöihin esim. hautausmaalle, jonne pääsee varmasti joka kausi uudestaan, tai sitten kaupunkien viheralueille ympärivuotisesti.
Eläinhoitajia tiedän olevan paljon Lapin huskysafareilla yms.
Löyty mielikuvitusta mutta löytyy myös realismia. Kaikista ei ole yrittäjiksi.