Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistellaan lapsuuden herkkuja joita ei saa enää kaupasta tai joiden maku on pilattu?

Vierailija
15.06.2022 |

Vaahtosammuttimen kokoisena joskus 70-luvun lopussa muistan syöneeni suklaata jota kutsuttiin mansikkapötköksi, tosi hyvää, mutta kadonnut.

Kasarin huolettomina alkuvuosina tuli syötyä kokiksen makuista mehujäätä, kovasti yritän miettiä, että olisikohan sen nimi ollut mäkki tai jotain sinne päin...?

Mansikkaeskimo oli joskus jotain ihan muuta kuin nykypäivänä, reilusti isompi ja paljon enemmän makua.

MItä kadonneita herkkuja sinä muistelet lämmöllä?

Kommentit (1326)

Vierailija
441/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietarsaaren jäätelötehtaan (myöh. SunIce) Jeppis appelsiinimehujää. Mikään mehujää ei ollut sen veroinen. Mutta luulen että tätä ei myyty ympäri Suomea. Pohjanmaan rannikolla asuneet tietävät kyllä tämän.

Vierailija
442/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, varmaan 70-luvulla oli sellaista jäätelökakkua joka oli kuin kääretorttu jäätelötäytteellä. Siis sellainen sokerikakkumainen jäätelöllä täytetty rulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mums Mums

Kuka muistaa nämä?

Näitä saa nykyään Rustasta!

Rusta on nykyään paras karkkikauppa! Siellä myydään vaikka mitä vanhan ajan herkkuja.

Vierailija
444/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisaaren Cassata- jäätelö.

Vierailija
445/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Livekala valkokastikkeesaa ei maistu enää samalta.

Vierailija
446/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rosvo ja Poliisi -limpparit. Taisivat olla päärynää ja mansikkaa.

Muistaako joku, oliko Suomessa sellainen jätski jossa se jäätelön tikku olikin tankomainen purkkapötkö? Sen sai sitten avattua jonkinlaisesta kääreestä, kun itse jäätelö oli syöty. Tämä saattaa olla myös joku ulkomaanmuisto.

Jotenkin hämärästi muistan myös City Wolf -patukat. Ne olivat jonkinlaisia leivospatukoita, joiden sisällä oli jotain täytettä. Paperissa oli sarjakuvamainen susihamo dekkarin vaatteissa. Jäänyt mieleen, kun ei ollut oikein mitään muuta samanlaista.

Oli tuollainen jäätelö, se tikku oli sininen ja sellaista katkoviivaa pitkin avattiin, ja sisällä oli purkka. Suomessa olen syönyt! 

Joo, juuri noin sen itsekin muistan! Se oli siis totta :D

Vierailija
447/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Pietarsaaren jäätelötehtaan jäätelöt ja Helsingin jäätelötehtaan pyöreä puikko

Vierailija
448/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen ainakin:

- naminami vanukkaat (näistä paras oli se suklaanmakuinen oranssi pakkaus jossa oli pesukarhun naama, vaniljassa taas taisi olla vaaleansinistä ja jääkarhun kuva)

- tikkarit joissa purkka sisällä

- se sellainen pitkä ohutnauhainen salmiakkilaku, jossa norsun kuva paketissa

- spiderman limu

Noita norsu-lakunauhoja myydään tietääkseni vieläkin joissakin kaupoissa. Minimanissa ainakin olen nähnyt, jos satut asumaan sellaisen lähettyvillä.

Vierailija
449/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun nuori kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäiset Aakkoset pikkupussissa. Paljon vahvempi maku kuin nykyisin. Yleensä aakkoset oli yhtenä möykkynä pussissa, mutta hyvää oli

Tätä olen myös ihmetellyt että miksei salmiakki Aakkoset enää maistu sille mitä muistan. En siis ollut väärässä, muutkin huomanneet saman.

Juuei. Joskus pentuna ruotsinlaivalla muistan syöneeni niitä isosta pahvituubista, silloin oli vielä se alkuperäinen maku mutta ei enää. Muutama kesä sitten tuli vähäksi aikaa markkinoille joku classic-maku jonka piti olla se alkuperäinen, mutta ei se ollut.

Vierailija
450/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myydäänkö jossain vielä laku-mattoja? Olen etsinyt, mutta en ole löytänyt

Myydään, mutta en tiedä onko S- tai K- ketjuissa.

Vierailija
451/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 - luvun lapsi kirjoitti:

Musta "Käck" patukka, olikohan se sekoitus lakritsia ja salmiakkia, hyvin pehmeä ja takertui hampaisiin mutta hyvää oli.

Turkinpippuritankoa olen myös kaivannut.

Joskus oli myös semmoinen marmelaadi pötkö kuin "suuret seikkailijat", taisi olla noin 10 cm pitkä ja jonkinlainen ihmishahmon mukaan tehty. Niitä oli ainakin punaista ja vihreää. Olisiko maistunut mansikalle ja päärynälle, en muista?!?

Ja sitten mitä hämärästi olen muistellut usein niin olisiko ollut merkiltään "Camel" aski, se oli erittäin hyvää lakritsia mutta kun se oli saman näköinen kun tupakka aski ja nuo lakutkin oli tupakan mallisia niin ei ihme että sen myynti lopetettiin. Tämä oli joskus 70- luvulla.

Käck on nykyään Kick. Ihan hyvää on, mutta kaipailen sitä versiota jossa oli keskellä sitruunaa. Sitä ei enää saa.

Vierailija
452/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaasuukkoja, jotka alkoivat n-kirjaimella

Minulle on ihan sama millä nimellä ovat, hyviä ovat edelleen.

Vierailija
453/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolajuomista minulle kelpasi penskana ainoastaan Schweppes Cola. En ole nähnyt Suomessa enää aikapäiviin.

MInä näin Schweppes Colaa , viimeksi 5 minuuttia sitten. Kellarista löytyy 2  avaamatonta pulloa vuodelta 1980.

Vierailija
454/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myydäänkö jossain vielä laku-mattoja? Olen etsinyt, mutta en ole löytänyt

Itse olen viimeksi kärkkäiseltä jotain muuta tilatessa nähnyt ja tilasin itselläni. Ehkä siellä myymälöissäkin olisi.

Vierailija
455/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rullasyltty, se sian vatsaläskeistä tehty. Ei enää saa mistään.

Vierailija
456/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jenga -mehujää. Makuina ainakin päärynä ja appelsiini.

- Coolbits -mehujääpaloja pussissa

- Joke -mehujäät. Erilaisia puikkoja ja lusikoitava mehujää pikarissa.

- Pirkka Spiraali -mehujää.

- Frisco -limut

- Mansikanmuotoiset vaahtokarkit mansikan näköisessä kartiopussissa (myytiin ainakin Rabatissa)

- Mansikanmakuiset Disney Minni/Mikki-hiiri vohvelit

- Karvinen -karkkipussi

- Tom&Jerry -karkkipussi

Luin koko ketjun. :D Näitä ei tainnu kukaan vielä mainita.

Vierailija
457/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan jonkun ihanan omenanmakuisen limsan. Sen nimeä en vaan muista enää.

Olisiko ollut iki-ihana Omenaolut/Omenapore/Omenalimonadi.  Siis nimi muuttunut vuosien saatossa. En juo ollenkaan virvoitusjuomia, mutta joskus teen poikkeuksen.  Kun haluaa muistella vanhoja, voi lasiin lorauttaa Omenalimonadia.  

Tuo -olut pääte piti poistaa koska viittasi liikaa alkoholiin.  Omenaolutta valmisti ainakin mikkeliläinen Mesikko. Johan tuli lapsena suorastaan aikuinen olo, kun lasissa oli Omenaolutta. 

Nykyisinkin taitaa olla myynnissä Omenaolutta, joka on alkoholipitoinen juoma.

Vierailija
458/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiset Hannu ja Kerttu -piparkakut. Ne oli jonkin pienen leipomon tuote. Ihanan makuisia, ei maistuneet tavalliselta siirappipiparilta, vaikka sellaisia ovat. Ulkonäöltään myös muistuttivat itse tehtyjä. Sitten ne käsittääkseni myytiin jollekin isommalle leipomolle, niin alkoivat maistua ja näyttää tehtaan tuutista tulleilta. Olisko ollut 90-luvulla?

Vierailija
459/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valion minttujäätelö. Oli aikanaan kokonaan vaaleanvihreää, nyt vain mintturaitoja sisältävää.

Vierailija
460/1326 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Frisco Guarana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan