Euribor yli 1%, syksyllä yli 2%, ensi vuoden lopulla piirun verran alle 3%...kylmääkö?
Oletteko laskeneet millä korkotasolla lainanlyhennykset alkavat tekemään tiukkaa?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on uusi orjaluokka. Teillä kaatuu taloudet ja painatte töitä niska limassa kapitalismin puhalluksen takia. Me työttömät edelleen nautiskellaan kävelystä koiran kanssa ja rannalla olosta sekä kaikesta mitä keksitään vapaa lintuina.
No jaa. Olin vuosikausia pätkätöissä muutaman vuoron kuukaudessa. Nyt teen rentoa töitä ma-pe. On lounasetu, kulttuurietu, liikuntaetu, virkistyspäiviä ja palkkaa tulee käteen reipas 1800 euroa kuukaudessa. Ei se työttömänä "nautiskelu" pidemmän päälle kovin hääviä ole. Ja vuokrat vaan nousee. Ruokaa, polttoainetta ja sähköäkään ei työtön halvemmalla saa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka on uusi orjaluokka. Teillä kaatuu taloudet ja painatte töitä niska limassa kapitalismin puhalluksen takia. Me työttömät edelleen nautiskellaan kävelystä koiran kanssa ja rannalla olosta sekä kaikesta mitä keksitään vapaa lintuina.
No jaa. Olin vuosikausia pätkätöissä muutaman vuoron kuukaudessa. Nyt teen rentoa töitä ma-pe. On lounasetu, kulttuurietu, liikuntaetu, virkistyspäiviä ja palkkaa tulee käteen reipas 1800 euroa kuukaudessa. Ei se työttömänä "nautiskelu" pidemmän päälle kovin hääviä ole. Ja vuokrat vaan nousee. Ruokaa, polttoainetta ja sähköäkään ei työtön halvemmalla saa :)
Tokikaan en palkan puolesta edes keskiluokkaa ole. Tyytyväinen silti!
Hyvänä puolena se, että jos rahojen menettäminen on suurin pelko, niin asiat ovat mitä ilmeisimmin varsin hyvin.
Suurehko laina ei siis olekaan jatkossa enää ihan ilmaista. Huijui! 😂 Onhan nämä nollakorkoajat olleet oikeasti aika merkillisiä, enkö itse ainakaan koskaan kuvitellutkaan kyseessä olevan pysyvä asiaintila.
Olen jo odottanut milloin ne korot alkavat vihdoinkin nousemaan ja pankkitoiminta tervehtyy. Hienoa että pankkitalletuksille tullaan maksamaan vaihteeksi korkoa ja samalla velkaantuminen hidastuu korkomenojen nousun myötä. Pankit voivat tehdä normaalia tulosta lainojen ja talletusten korkoerolla eikä vain keksiä uusia "palvelumaksuja".
Jos nousee yli kymmenen prosentin niin sitten pitää tosissaan alkaa säästää muissa menoissa. Yksineläjänä ei kestä esim. sairastua pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kylmäisi? Tasalyhenteinen laina meillä.
Yläpeukuttajat eivät taida tietää mitä tasalyhenteinen laina tarkoittaa?
Meniköhän sekaisin tasaerän kanssa?
Hyvä uutinen on se että kulutuksesta on varaa leikata. Auton ei tarvi olla premium, ruokakaupassa ei tarvi ostaa herkkuja jättää einekset hyllyyn ja tekee itse ruuan. Alkoholin juonnin voi lopettaa tai siirtyä kotiviinin tekoon. Puhelimen voi käyttää loppuun. Kaikkea voi tehdä itse. Etelänloman voi vaihtaa kotoiluun.
Kyllähän tuo vähän kylmää, jos korot nousee yli 5 %, niin saan säästöön enää 500e/kk :(
Olen aina ihmetellyt näitä kaikesta talousasioista panikoivia, että ei uskalleta ottaa lainaa ja ostaa omaa, koska asunnon voi menettää jos huonosti käy. No silloin otetaan se vuokra-asunto Kelan maksettavaksi ja taas on katto pään päällä ihan samoin kuin jos ei sitä asuntoa ostaisi ollenkaan.
400t lainaa, ei haitta vaikka nousis 5%:iin Stressitesti tehty.
No onhan tuo ihan selvää, että korot nousee jossain vaiheessa. Ne menee ylös ja alas aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo ihan selvää, että korot nousee jossain vaiheessa. Ne menee ylös ja alas aina välillä.
Harvinaisen alhaalla ovat olleet jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt näitä kaikesta talousasioista panikoivia, että ei uskalleta ottaa lainaa ja ostaa omaa, koska asunnon voi menettää jos huonosti käy. No silloin otetaan se vuokra-asunto Kelan maksettavaksi ja taas on katto pään päällä ihan samoin kuin jos ei sitä asuntoa ostaisi ollenkaan.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja, puolison tulot vaikuttavat eikä saa omistaa kesämökkiä.
Puolison tulot vaikuttavat myös asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja, puolison tulot vaikuttavat eikä saa omistaa kesämökkiä.
Jos myy asunnon niin kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan eikä saa ainakaan toimeentulotukea.
Asunto (omakotitalo) maksettu ja tilillä ylimääräistä rahaa kuusinumeroinen summa. Ongelma on lähinnä että mihin sijoittaisi tässä maailman tilanteessa. Ehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei kai toimeentuloa haeta tietenkään jos on varaa maksaa itse? Tarkoitin ihan sitä, että ei uskalleta ottaa lainaa ja ollaan alkupisteessä alunperinkin. Mikä siinä silloin muuttuisi? Jos asunnosta jää voittoa niin tietenkin sitten sitäkäytetään ensin.
Jos myy asunnon niin kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan eikä saa ainakaan toimeentulotukea.
Ei kylmää.
7 vuotta ostimme asunnon ja oletin, että matalakorko taso pysyisi vuoden tai parin vain. Korot ovatkin vain laskeneet ja pysyneet pitkään matalalla, mutta en ole harhautunut ajattelemään, että tämä olisi normaalia.
Velasta on 1/3 maksettu ja marginaali on tippunut 1.45 0.42.
Enemmän olen huolissani maailman markkinoista, energian jne hinnoista ja niiden vaikutuksesta työllisyyteen. Kovia aikoja on luvassa todennäköisesti.
Joo, kyllä me kaikki keski- ja hyvätuloiset olemme nyt tosi kateellisia sinulle! 😂