Suolistosairauksia esintyy nykyään eniten nuorilla aikuisilla
Saman ikäiset syövät eniten kasvisruokaa, teollisia eineksiä, margariinia, siemenöljyjä.
Mielenkiintoista
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen astianpesukoneiden yleistyminen ja konetiskiaineet. Lieneeköhän mahdollisia jäämiä ja niiden merkitystä tutkittu?
Hmm. Eräs patologi kertoi joskus, että ruumiinavauksessa näkee kenellä on ollut astianpesukone!
Stressiä on nuorisolla enemmän kuin ennen. Oma tyttäreni kärsii syömishäiriöstä ja pelkään että sairastuu pian johonkin vatsasairauteen. Vatsa aina kipeänä. Toki johtuu osaksi siitä, että syö liian vähän. Stressaa koulusta, kavereista, maailman asioista ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on ehkä se että Suomessa vauvojen rintaruokinta oli 1970-luvulta alkaen vähäisempää.
Nykyiset korvikkeet on tehty rasvattomasta maidosta ja siemenöljyistä. Ei ihme, että sairaudet lisääntyy.
kyllä! ennen hyvinä aikoina koko perhe oli lehmän utareissa kiinni ja sieltä suoraan imettiin.
Mun lapsi sairastui 8 vuotiaana. Oltiin kelan maksamalla sopeutumisvalmennuskurssilla. Siellä kerrottiin, että niissä maissa, joissa on edelleen yleisesti suolistoloisia, ei ole tulehduksellisia suolistosairauksia.
Eli vähän kuin allergioissa, kun ei ole oikeeta vihollista, kehon solut hyökkää itseään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikenmaailman suolistosairaudet alkoi yleistyä samaa tahtia kun ns. puhdasta ruokaa kuten voita, täysmaitoa, täysrasvaista juustoa jne alettiin demonisoida ja tuputtaa kaikkea vähärasvaisena ja kasvipohjaisena. Kaikkea prosessoituna ja täynnä lisäaineita.
jeph, ihmiset kuoli aiemmin niin ei kerennyt sairastaa mitään.
Meidän suvussa ei kuoltu. Lähes kaikki, isovanhemmat ja heidän sisaruksensa plus omatkin vanhemmat olivat yli 90 v. jotkut jo lähentelivät sataa. Omat viisi setääni ovat 88-97 v. ja isäni sekä äitinini kuolivat 92 ja 96 vuotiaina. Maaseudulla syötiin kunnon ruokia eikä markettien eineksiä ja lääkkeitä ei oikein tunnettu paitsi joku aspiriini ja vilustoppi.
mun isoisoisoisovanhemmat ja heidän kaikki jälkeläiset elää edelleen. ehkäpä se teidän maaseuturuoka oli myrkytettyä kun kuolivat niin varhain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen astianpesukoneiden yleistyminen ja konetiskiaineet. Lieneeköhän mahdollisia jäämiä ja niiden merkitystä tutkittu?
Hmm. Eräs patologi kertoi joskus, että ruumiinavauksessa näkee kenellä on ollut astianpesukone!
Eli nykyään kaikilla. Koulussa, lounasruokalassa, sairaalassa, hoitokodeissa jne tuskin tiskataan käsin
Vierailija kirjoitti:
Limpsaa juovat.
Tarkoitatko limukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on ehkä se että Suomessa vauvojen rintaruokinta oli 1970-luvulta alkaen vähäisempää.
Höpö höpö! Minä olin lähinnä kävelevän Tissin roolissa vauvoille. Neuvollassakin puhuttiin minusta vain Tissinä.
En mitenkään tarkoittanut loukata, mutta imetys oli Suomessa paljon nykyistä vähäisempää esim. 1990-lyvulla, näkyy tilastoista.
Ja vanhemmat ikäluokat ovat saaneet lapsuudessaan paljon enemmän antibiootteja kuin nykynuoriso. Niitä ei enää määrätä siihen tahtiin kuin viime vuosituhannella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nykyään kaikilla. Koulussa, lounasruokalassa, sairaalassa, hoitokodeissa jne tuskin tiskataan käsin
Ei niissä kyllä myöskään käytetä samoja konetiskiaineita kuin kotikoneissa. En tiedä kuinka paljon ainesosissa on eroa, mutta eri tuotteita ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Uudet sukupolvet syö nykyään lääkkeitä kuin karkkia. Esim. masennuslääkkeitä jotka vaikuttaa suoliston mikrobiomiin. Pelkästään yksi antibioottikuuri voi muuttaa suoliston bakteerikantaa haitallisella tavalla vuosiksi. Tietenkin vielä e-pillereitä päälle jne
Sitten syödään kaikkea prosessoitua moskaa karkkia, sipsiä, liikaa sokeria, margariineja, prosessoituja lihatuotteita, siemenöljyjä, energiajuomia.... Lieköhän monikaan oikeasti huolehtii suoliston hyvinvoinnista syömällä sen hyvinvointia tukien.
Nykymaailma on stressaava.
Eletään vähän erkaallaan luonnosta myös, kaikki on jotenkin ylisteriiliä.
Stressi on ollut itselläni laukaiseva tekijä! Nyt kun on saanut stressiä tasaantumaan, niin on alkanut pakkikin pelaamaan. .. silloin tällöin. Mutta helpotusta tämäkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niitä 80-luvun kaupunkilegendoja, joiden luulin jo kuolleen. 😆 Ihana muisto. Lisäksi punkkari söi vieressä istuneen mummon bussilipun ja mitänäitänytoli.
Minä veikkaan syyksi teolliset elintarvikkeet ja steriilit kodit, ja tietty antibiootit. Ihminen on tehty ulos ja luontoon, kun tää yhteys katkee kärsii myös suoli.
Uskon vakaasti että vialla on sekä sokeripitoinen ruokavalio, jatkuva syönti entisen pitempitaukoisen ruokailurytmin sijaan sekä se ettei ole lapsena kosketusta luontoon.
Antibioottikuurit suurin syyllinen, ne tuhoaa lapselta normaalin suolistoflooran.
Epäilen, että osa nuorten suolistosairauksista johtuu ksylitolista. Laihduin luurangonlaihaksi (168cm/43,5kg) syömällä pastilleja ja jauhamalla purkkaa hampaideni takia. Kärsin jatkuvasta pahoinvoinnista, ripulista ja vatsakivuista. Ei löytynyt keliakiaa, eikä muitakaan imeytymishäiriöitä. Lopulta eräs lääkäri otti puheeksi ksylitolin ja oireeni katosivat parissa viikossa lopetettuani sen käytön.
Itse epäilen, että nykyisin käytetään pelloilla aiempaa vahvempia lannoitteita, joita sitten toki päätyy myös kasviksiin ja rehun mukana tuotanto eläimiin sekä pohjavesiin.
Toinen on se, että eihän nykyinen "liha" ole enää 10-20-vuoteen ollut lähelläkään ns luomua, vaan broilereita/lihakarjaa/lypsylehmiä kasvatetaan erilaisilla hormoneilla ja lääkitään antibiooteilla. Ainoa luomuliha nykyisin on riistalihaa, jos sekään. Lisäksi suuri osa lihastamme tulee ulkomailta, jossa tämä toiminta ihan toista luokkaa kuin kotimaassa.
Kolmantena prosessoitu ruoka, eli halvat einekset, pakaste pizzat jne.
Neljäntenä varmaankin myös erilaisten hiilihappo juomien suuri kulutus ärsyttää suolistoa.
Viidentenä nykyinen elämäntapa nuorilla. Joko lähes vain istutaan kotona pelaamassa tai sitten yli harrastetaan 3-4 urheilulajia aktiivisesti, eli ns kohtuus puuttuu kummastakin ryhmästä.
Kuudentena myös hedelmien/vihannesten kasvatuksessa käytetään nykyisin entistä enemmän erilaisia torjuntaaineita.
Seitsemän varsinainen jokeri. Itse uskon vakaasti, että liika seksin harrastaminen ei ole hyväksi terveydelle, etenkään miehillä.
Kahdeksanneksi nykyinen nuorten maailma. Missä on entisaikojen rentous, viattomuus ja huolettomuus?
Nykyisin on niin kilpailuhenkistä kaikki. Hampaat irvessä kisataan pelikentillä, parhaista lukio paikoista ja myöhemmin korkeakoulu ja työpaikoista. Myös pinnallinen, ulkonäkö keskeinen kulttuuri aiheuttaa valtavasti stressiä.
Yhdeksänneksi vieraantuminen luonnosta. Ihmisen mielen pitäisi välillä hiljentyä ja rauhoittua sekä pysähtyä, vaikka mökillä kirjaa lukien ja ulkona puuhaillen, luonnon ääniä kuunnellen ja tuoksuja nuuhkien.
Kymmenenneksi teknologia. Linkkimastot, tuhansia säteilyä lähettäviä laitteita jokaisella neliökilometrillä kaupungeissa jne. Kyllä näilläkin saattaa osuutensa olla asiaan.
Minulla oli melkein kymmenen vuoden ajan todella rajuja vatsaoireita. Minua tutkittiin perusteellisesti, eikä mitään koskaan löytynyt. Lopulta kehossa alkoi olla myös muita oireita, ja syyksi paljastui stressi, jota en itse ollut tiedostanut, koska olin tottunut elämään stressin kanssa nuoresta saakka.
Nykyisin otan rennosti ja olen kaikin puolin terve, tuntuu aivan uskomattomalta ettei tarvitse varoa ruoka-aineita vatsatuskien pelossa. En tiedä voiko stressi altistaa vakavammille sairauksille, mutta kyllä monien nuorten elämä on nykyisin aika kilpailuhenkistä, tavoitteellista ja stressaavaa, enkä usko sen olevan hyväksi terveydelle. Itse olen siis kolmekymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse epäilen, että nykyisin käytetään pelloilla aiempaa vahvempia lannoitteita, joita sitten toki päätyy myös kasviksiin ja rehun mukana tuotanto eläimiin sekä pohjavesiin.
Toinen on se, että eihän nykyinen "liha" ole enää 10-20-vuoteen ollut lähelläkään ns luomua, vaan broilereita/lihakarjaa/lypsylehmiä kasvatetaan erilaisilla hormoneilla ja lääkitään antibiooteilla. Ainoa luomuliha nykyisin on riistalihaa, jos sekään. Lisäksi suuri osa lihastamme tulee ulkomailta, jossa tämä toiminta ihan toista luokkaa kuin kotimaassa.
Neljäntenä varmaankin myös erilaisten hiilihappo juomien suuri kulutus ärsyttää suolistoa.
Viidentenä nykyinen elämäntapa nuorilla. Joko lähes vain istutaan kotona pelaamassa tai sitten yli harrastetaan 3-4 urheilulajia aktiivisesti, eli ns kohtuus puuttuu kummastakin ryhmästä.
Kuudentena myös hedelmien/vihannesten kasvatuksessa käytetään nykyisin entistä enemmän erilaisia torjuntaaineita.
Seitsemän varsinainen jokeri. Itse uskon vakaasti, että liika seksin harrastaminen ei ole hyväksi terveydelle, etenkään miehillä.
Kahdeksanneksi nykyinen nuorten maailma. Missä on entisaikojen rentous, viattomuus ja huolettomuus?
Nykyisin on niin kilpailuhenkistä kaikki. Hampaat irvessä kisataan pelikentillä, parhaista lukio paikoista ja myöhemmin korkeakoulu ja työpaikoista. Myös pinnallinen, ulkonäkö keskeinen kulttuuri aiheuttaa valtavasti stressiä.Yhdeksänneksi vieraantuminen luonnosta. Ihmisen mielen pitäisi välillä hiljentyä ja rauhoittua sekä pysähtyä, vaikka mökillä kirjaa lukien ja ulkona puuhaillen, luonnon ääniä kuunnellen ja tuoksuja nuuhkien.
Kymmenenneksi teknologia. Linkkimastot, tuhansia säteilyä lähettäviä laitteita jokaisella neliökilometrillä kaupungeissa jne. Kyllä näilläkin saattaa osuutensa olla asiaan.
Kohta kahdeksan pitänee paikkaansa. Minkä nuoret sille voi, että heille koulusta on tehty sellaista, että vain huiput pärjää? Tai että heitä elämän jokaisella osa-alueella kilpailutetaan vastakkain antamatta kuitenkaan mitään eväitä siihen kilpailuun?
Nuorten maailma on kuin nälkäpelit. Ja se on aikuisten vika.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on niin kilpailuhenkistä kaikki. Hampaat irvessä kisataan pelikentillä, parhaista lukio paikoista ja myöhemmin korkeakoulu ja työpaikoista. Myös pinnallinen, ulkonäkö keskeinen kulttuuri aiheuttaa valtavasti stressiä.Yhdeksänneksi vieraantuminen luonnosta. Ihmisen mielen pitäisi välillä hiljentyä ja rauhoittua sekä pysähtyä, vaikka mökillä kirjaa lukien ja ulkona puuhaillen, luonnon ääniä kuunnellen ja tuoksuja nuuhkien.
Kylläpä sinä foliohatun heitit, selkeästi et ole aikaa viettänyt pellon laidalla. Vahvemmat lannoitteet ei ole välttämättä totuus. Suomessa hyödynnetään maaperännäytteiden ottamista pelloista, jolloin lannoittaminen voidaan tehdä tarkemmin kuin aikaisemmin ja välttyä ns. turhan laittamisesta peltoon. Toki tämä tapa on ollut tietääkseni käytössä vuosikymmeniä.
"Toinen on se, että eihän nykyinen "liha" ole enää 10-20-vuoteen ollut lähelläkään ns luomua, vaan broilereita/lihakarjaa/lypsylehmiä kasvatetaan erilaisilla hormoneilla ja lääkitään antibiooteilla. Ainoa luomuliha nykyisin on riistalihaa, jos sekään. Lisäksi suuri osa lihastamme tulee ulkomailta, jossa tämä toiminta ihan toista luokkaa kuin kotimaassa."
Suomessa ei käytetä kasvuhormoneja ja antibioottien käyttäminen on harvinaista. Lypsykarjatilalla saattaa olla vuosia, että antibioottia ei edes käytetä. Sen takia, että Suomessa karjan kasvatus on huippuluokkaa ja ongelmiin pyritään vaikuttamaan ennaltaehkäisevästi. Suomeen tulee murto-osa ulkomailta lihaa. Sen lisäksi itse ainakin päätän, että lautaselleni päätyy AINA suomalaista lihaa ja myös kasvistuotteeni on suomalaisia, niin pitkälle kuin se on mahdollista.
Disinformaatiosi määrä on ihailtavaa.
Hyvällä omallatunnolla voi syödä suomalaista, lihaa sekä kasviksia. Tai olla syömättä lihaa sekin on ihan ok. Disinformaation levittäminen ei ole ok.
Kanferitipat