Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helluntailaisille kysymyksia:

16.10.2006 |

Jos teidän seurakuntaan liittyy uusi ihminen ev.lut seurakunnasta joka on jo kastettu niin kastetaanko hänet uudestaan kun hän liittyy helluntailaiseksi? Millainen noin muuten teidän usko on? Miten lasten saaminen, onko ehkäisy sallittua?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatteko tanssia vai onko se syntiä? vietättekö joulua?

Vierailija
2/20 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin varmaankin vastata omalta osaltani tähän, sillä minulla on pitkälti kokemusta helluntalaisuudesta ja monet suvustani kuuluvat helluntaiseurakuntaan. Itsekin katselin nuorempana maailmaa enimmäkseen helluntalaisin silmin ja kävin temppelissä suvun mukana. :-) Olisi kiva tosin kuulla myös tämän hetkisiltä helluntalaisilta miten kirkon toiminta on esimerkiksi muuttunut ja miten nuoremman polven helluntalaiset ajattelevat kyseisistä aiheista.

Helluntaiseurakunta kuuluu karismaattisiin kristillisiin liikkeisiin ja se on yksi suurimmista kristillisistä liikkeistä joka kasvaa ympäri maailmaa (etenkin USA:ssa). Joulua ja muita juhlia vietetään, tosin usein helluntalaiset ovat " hengellisempiä" kuin maallikko ev-lut-ihmiset. Tanssimista pidetään ainakin vanhemmassa ikäpolvessa syntinä, sillä tanssimiseen liittyy monia muita asioita jotka ovat ikävämpiä kuin itse se tanssiminen. Monilla tanssipaikoilla esiintyy juopottelua ja lähekkäin tanssiminen voi johtaa esiaviolliseen seksiin, jota ei pidetä hyväksyttävänä. Uppokaste tehdään kaikille, jotka liittyvät helluntaiseurakuntaan. Useimmiten uppokaste halutaan tehdä myös koko perheelle, jos vain mahdollista.

Helluntalaisseurakunnan kokoukset ovat mielestäni todella ihania. Tilaisuutta voisi verrata jossakin määrin baptistien kokouksiin, sillä niihin kuuluu paljon laulamista (usein iloluonteista). Tärkein ero evankelis-luterilaiseen kirkkoon on usko armolahjoihin. Näitä voivat olla esimerkiksi " kielillä puhuminen" . Olenpa nähnyt seurakunnassa kuinka koskaan maasta mitään tietämätön alkaa jutella jonkun afrikkalaisen helluntalaisheimon kanssa. Myös toisen puolesta rukoileminen on hyvin yleistä. TV7 digikanava lähettää mielestäni erityisesti ohjelmaa helluntalaisesta näkökulmasta.

Tiesittekö muuten että esimerkiksi Pikku G on helluntalainen? ;-)

http://www.city.fi/lehti/article.php?id=1686

Lisää tietoa helluntalaisuudesta:

http://www.aanekoski.fi/lukio/opet/rossi/hellu.html

http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiher%C3%A4tys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muuten itse edes ole helluntalainen. Vanhempani ovat.

Ei Pikku G ole helluntalainen vaan vanhemmat kuten hän itse sanoo, se on jokaisen henkilökohtainen asia, ja se edellyttää että on itse uskossa ja käy upotuskasteellaa ja näin liittyy helluntaisrk.

Olenkin ekalevystä lähtien tykkännyt Pikku G musasta kun ne ovat jotenkin erilaisia johon nyt tuli selvennys, hänellä on hengellistä siinä, ilmankos se kolahti, se yks laulu isästä on puhutteleva, (ainakin mulle.)

Vielä kasteesta, jokainen menee siis itse henkilökohtaisesti kun on ensin uskossa, kun ymmärtää että haluaa seurata Jeesusta, vauvoja ei kasteta.

Vierailija
4/20 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi alku oli siitä Pikku G:n haastattelusta, jossa sanoi ettei ole helluntalainen vaan vanhemmat.

Vierailija
5/20 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun jos on kertaallen kastettu evankelisluterilaiseen seurakuntaan niin onko " pakko" käydä kasteella helluntaiseurakunnassa vai voiko vain osallistua kirkon tapahtumiin. Kerätäänkö teillä kolehtia. Onko teillä jotain kirkollisveroa tai maksatteko jotain kymmenyksiä? Mikä on teidän suhtautuminen alkoholiin ja tupakkaan? Josefiina4:lle kysymys jos haluat vastata. Eikö sinua ole kastettu helluntailaiseksi vai oletko eronnut kirkosta joskus. Mitä uskontoa sitten edustat vai kuuluutko mihinkään?

Vierailija
6/20 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sepekka:

Entä kun jos on kertaallen kastettu evankelisluterilaiseen seurakuntaan niin onko " pakko" käydä kasteella helluntaiseurakunnassa vai voiko vain osallistua kirkon tapahtumiin. Kerätäänkö teillä kolehtia. Onko teillä jotain kirkollisveroa tai maksatteko jotain kymmenyksiä? Mikä on teidän suhtautuminen alkoholiin ja tupakkaan? Josefiina4:lle kysymys jos haluat vastata. Eikö sinua ole kastettu helluntailaiseksi vai oletko eronnut kirkosta joskus. Mitä uskontoa sitten edustat vai kuuluutko mihinkään?

Helluntaiseurakunnassa tunnustetaan vain uskovien kaste. Eli kasteen kautta kerrotaan, että olet uskossa. Luultavasti seurakuntaan liittyvältä kysytään, onko hän käynyt uskovien kasteella. Taitaa siis olla, että jos ei ole valmis käymään uskovien kasteella, niin silloin ei oteta seurakunnan jäseneksi.

Sen sijaan, vaikka ei kuuluisi seurakuntaan, niin voi aivan hyvin käydä seurakunnassa. Minäkään en ole liittynyt vielä helluntaiseurakuntaan, mutta käyn siellä. Kaikki tilaisuudet ovat vapaita kaikille.

Kirkollisveroa ei ole. Ihmiset maksavat oman tunnon mukaan kolehtiin ja muihin keräyksiin rahaa. Kymmenyksistä kyllä puhutaan aina silloin tällöin, mutta se on aivan Jumalan ja ihmisen välinen asia.

Tupakkaa ei katsota hyvällä. Oikeastaan ennen tupakanpoltto on ollut jopa este uskovien kasteelle menosta. Nykyään seurakunnassa ollaan jonkin verran avoimempia sille asialle.

Alkoholi on omantunnon asia. Sikahumalaa ei hyväksytä, mutta muu käyttö on omantunnon kysymys. Jotkut ovat absolutisteja uskon tähden, toiset voivat juoda jonkin verran.

Vierailija
7/20 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dagmar3:

Saatteko tanssia vai onko se syntiä? vietättekö joulua?

Tanssista en muuten ole varma, mikä on virallinen kanta. Itse en ole koskaan välittänyt tansseista ja se on minulla luonteessa. En siis ole pohtinut tätä kovin syvällisesti, enkä ottanut selvää mikä on helluntailaisten virallinen kanta.

Joulu on useimpien kristittyjen tärkein juhla (ortodoksien tärkein juhla on pääsiäinen), niin myös helluntailaisilla. Joulua itsekukin viettää niin kuin parhaaksi näkee. Pikkujouluja löytyy joulun alla helluntaiseurakunnankin tilaisuuksista.

Vierailija
8/20 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josefiina4:lle kysymys jos haluat vastata. Eikö sinua ole kastettu helluntailaiseksi vai oletko eronnut kirkosta joskus. Mitä uskontoa sitten edustat vai kuuluutko mihinkään

Minä en ole ikinä kuulunut kirkkoon eikä minua ole silloin kastettu vauvana. itse olen mennyt kasteelle kun tulin uskoon ja ymmärsin kaste asian, halusin siinä seurata Jeesusta ja kuulun nyt Saalem helluntaihin.

Seurakunnan tilaisuuksissa voi käydä vapaasti,vaikkein kuuluisikaan jos haluaa liittyä tiettyyn srk. on oltava ensin kaste ja sitä ennen oltava uskossa.

Tuhve vastailikin jo aikaisemmin, ei ehkä tarvitse toistaa.

Vierailija
9/20 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeaako jotenkin tavallisista helluntailaisista?

Vierailija
10/20 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/20 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun sanoit aikaisemmassa viestissä että " Mä en muuten itse edes ole helluntalainen. Vanhempani ovat" . Ja sitten toisessa viestissä sanoit kuitenkin kuuluvasti saalem helluntaihin.

Vierailija
12/20 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sepekka:

mutta kun sanoit aikaisemmassa viestissä että " Mä en muuten itse edes ole helluntalainen. Vanhempani ovat" . Ja sitten toisessa viestissä sanoit kuitenkin kuuluvasti saalem helluntaihin.

No hyvät hyssykät sentään, eikö käy seuraavassa kirjoituksessa ilmi jossa korjasin,lausashdus kuuluu PikkuG:lle.

Anteeksi minun kirjoitusvirheeni.

Vierailija
13/20 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain aiheutti hämmennystä ja sillä kysyin että onko kyseessä jokin erillinen haara. Olen kiinnostunut helluntailaisuudesta. Tällä hetkellä vielä kuulun ev.lut seurakuntaan mutta mielestäni helluntailaisuus on rennompi ja nuorekkaampi suuntaus. Lisää tietoa janoan.

Vierailija
14/20 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin myös että helluntailaisten kokouksissa voi joutua yllättäen muun yleisön eteen tunnustamaan ja julistamaan uskoaan, onko näin? Sehän voi olla ujoille arka paikka. Täytyykö myös kasteen jälkeen pitää puhe siitä miten tuli uskoon? Vai onko nämä serakuntakohtaisia juttuja. Kuinka tiukkoja ollaan esim alkoholin ja tupakan suhteen?

Vierailija
15/20 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sepekka:

Jostain luin myös että helluntailaisten kokouksissa voi joutua yllättäen muun yleisön eteen tunnustamaan ja julistamaan uskoaan, onko näin? Sehän voi olla ujoille arka paikka. Täytyykö myös kasteen jälkeen pitää puhe siitä miten tuli uskoon? Vai onko nämä serakuntakohtaisia juttuja. Kuinka tiukkoja ollaan esim alkoholin ja tupakan suhteen?

Tuntematon ei joudu yllättäen eteen puhumaan. Ne ovat kavereita, joille sanotaan, että sinähän voisitkin tulla sanomaan pari sanaa tästä asiasta. Eli kaverit tuntevat ja tietävät, että tämä ihminen pystyy ja haluaa puhua asiasta. Tuntematonta ja uutta ihmistä ei tällä tavalla yllättäen vain pyydetä puhumaan.

Kasteeseen liittyy pieni puhe siitä, miten on tullut uskoon. Se muistaakseni kerrotaan ennen kastetta. Se on vain ihan pieni juttu omin sanoin kerrottuna. Voi kestää vaikka vain 15 sekuntia.

Alkoholi ja erityisesti tupakka ovat mielestäni vaikeita asioita. Alkoholista aiemmin jo vastasinkin ja se ei ole ihan niin suuri juttu kuin tupakka. Aikoinaan eräässä raamattupiirissä (se ei ollut varsinaisesti helluntailaisten, mutta kuuluimme eri seurakuntiin ja en nyt muista, kuka kuului mihinkin seurakuntaan) joulun alla eräs tarjosi pullon viiniä. Kun ajattelee, että osanottajia on 6-7 ja kyseessä on vain yksi pullo, niin siitä ei tule kovin paljon henkilöä kohden. Siinä raamattupiirissä yllättäen yksi raivostuikin täysin, että tuollainen ei sovi uskovaisen elämään. Siinäkin porukassa oli siis 5-6, jotka olisivat sen määrän juodakin, mutta yhdelle se oli niin vakava asia, että hän raivostui. Tämän takia yleensä ollaan enemmän varovaisia alkoholin kanssa, koska tällaisia suuttujia löytyy yleensä joka porukasta. Heille alkoholiin liittyy jotain huonoja muistoja tai alkoholismia tai jotain vastaavaa, minkä takia heitä ei mielellään suututeta.

Tupakka on hankala asia. Ehkä ei kannata mennä kirkkorakennuksen eteen tupakalle kesken tilaisuuden, eikä näyttää suoraan, että polttaa tupakkaa. Mutta jos joskus siitä asiasta juttua tulee, niin ei sinua katsottaisi ylen. Saisit varmaan esirukoilijoita:)

Vierailija
16/20 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä vastaat aina niin ystävällisesti ja lempeästi että tulee itselle hyvä mieli ja olo. Sinulta voin varmaan pyytää esiruokoilua että meidän koko perhe saisi löytää Jeesuksen rakkauden. Minulla on menossa varmaan jokin etsikkoaika vaikka aina olen ollut lapsenuskossa. Haluaisin vain että voisimme koko perheellä olla uskossa ja saisimme mieheni kanssa kasvattaa lapsetkin uskoon. Onko täällä muuten ketään Oulun helluntaiseurakunnasta.

Vierailija
17/20 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän raamattuopistoa tarkoitat?

katsoin googlesta:

Ainakin Suomen Raamattuopisto on luterilaisen kirkon piirissä toimiva itsenäisen säätiön omistama koulutuslaitos.

Mutta sitten on Helluntaisrk. raamattuopisto Iso-Kirja alueella Keuruulla, jossa pidetään aina juhannuksena konferenssit joihin tulee vähintään 30.000 juhlijaa.

Tuhve vastaili jo muihin, mutta itse haluan sanoa vielä alkoholista ja tupakasta, minusta ne molemmat ei kuulu uskovalle henkilölle.

koska

1.Korinttolaiskirje:

3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?

3:17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.

6:19 Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat?

ja minkä kuvan antaa ihmisille jos juo ja tupakoi ja väittää olevansa uskossa??

no joku sanoo voihan sitä tehdä salassa, mutta Jumala näkee kuitenkin.

kannattaa pyrkiä niistä eroon ja pyytää esirukousta, ne vain häiritsee uskon tiellä.

Vierailija
18/20 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nehän ovat lihan himoja. alkoholi ja tupakka.

Vierailija
19/20 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli tupakasta ja viinan käytöstä. Mene vaan rohkeasti mukaan seurakunnan kokouksiin:) Joillekin uskoville kyseiset asiat ovat ongelmia, mutta ei Jeesukselle. Minä käytin aikoinani viinaa, tupakkaa ja huumeita, mutta kun löysin Jeesuksen niin nuo jäivät kaikki ajallaan pois. Oulun helluntaiseurakunnalle löysin ovat nettisivut, käyhän katsomassa jos löytäisit sieltä jotain:

http://www.ohsrk.fi/fi/index.php

Lisäksi tuolta www.netmission.fi -sivuilta löydät monenlaista tietoa helluntailaisuudesta, seurakunnista jne:)

Vierailija
20/20 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse polta. Viiniä voin ottaa joskus ruan kanssa lasillisen. Mies polttelee silloin tällöin. Halusin vain tietää että mikä on suhtautuminen näihin asioihin. Minäpäs tutustun näihin sivuihin. Kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi