Kannattaako opintolaina maksaa äkkiä pois jos/kun korot nousee?
Minulla on n 15 000 euroa opintolainaa. Olen valmistunut vajaa vuosi sitten. Osan lainasta olen sijoittanut opintojen aikana ja osa makaa tilillä/aspissa. Tarkoituksena oli laittaa osa aspiin ja loput sijoitukseen/ pitää tilillä osa jos tulee yllättäviä menoja. Ja maksaa pois joku pari sataa/kk.
Nyt kun uutisoidaan, että osakkeet tippuu, asuntojen arvot laskee ja korot nousee, niin en tiedä mitä tekisin. Talous näyttää melkoiselta hullunmyllyltä.
Tokihan siinä on riskinsä tekipä niin tai näin, mutta kiinnostaisi kuulla ideoita.
Kommentit (15)
Samaa mietin. Koron tarkistus tulossa elokuussa jolloin euribor jo todella korkea jos tähän tahtiin jatkuu.. Pelkät korot ois tän hetkisellä lainasummalla ja esim. 2% kokonaiskorolla yli 250€/kk 😓 Kaksi pientä lasta (olen äitiyslomalla) ja iso asuntolaina maksettavana miehen kanssa..
Ei hyvin mene kirjoitti:
Samaa mietin. Koron tarkistus tulossa elokuussa jolloin euribor jo todella korkea jos tähän tahtiin jatkuu.. Pelkät korot ois tän hetkisellä lainasummalla ja esim. 2% kokonaiskorolla yli 250€/kk 😓 Kaksi pientä lasta (olen äitiyslomalla) ja iso asuntolaina maksettavana miehen kanssa..
Juu, mietin kans että mihin korko ampaisee. Jos ei olis tällainen erikoistilanne, niin maksaisin erissä. Toisaalta sun tilanteesta tuli mieleen, onko opintolainalla halvempi maksaa asuntolainaa, jos korko on kuitenkin pienempi? Mutta älä tän mun idean mukaan toimi, kysy asiantunijalta.
Mutta joo ehkäpä mun kannattaa vain myydä hyvät osakkeet ja kuitata laina pois. Kaikki näyttää laskevan muutenkin. 😁
Mammat käyvät alapeuluttamassa aloitusta, mutta eivät kommentoi. 🧐
Eikö opintolaina ole kiinteällä pienellä korolla?
Koroista tai muusta en tiedä,mutta tietääkö joku missä lukee mille ajalle opintolaina on myönnetty? Kielloistani huolimatta sain neljä tonnia kerralla tilille ja nyt en tiedä moneenko osaan tuo pitää jakaa? 🤔 En löydä kohtaa...
Mihin olet tarvinnut 15 000 € opintolainaa? Alkoholiin ja juhlimiseenko? Pitikö olla asunto paraatipaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Mihin olet tarvinnut 15 000 € opintolainaa? Alkoholiin ja juhlimiseenko? Pitikö olla asunto paraatipaikalla?
Oletko niin pöljä, että omat rahat meni viinaan, tatuointeihin ja liian kalliiseen asuntoon ja sitten kuvittelet, että niin varmaan kaikilla muillakin? Sulla on varmaan opintolainan sijaan 15k pikavippejä, sopii ihan kuule sun tyyliin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pieni korko oli juu mutta sekin nousee. Ei ole kiinteä.
Ei hätää, ap. Valtio maksoi opintolainani, kun meni työttömyyskorvauksista. Plus miinus nolla.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista infoa löytyi ainakin
"Opintolainan korko on sidottu markkinakorkoon, johon lisätään pankin marginaali. Opintolainasi kokonaiskorko määräytyy hakemuksella valitsemastasi viitekorosta nostopäivän korkotason mukaisesti ja pankkisi perimästä marginaalista. Hakemuksella voit valita viitekoroksi 12 kuukauden euriborkoron tai OP Prime -koron."
Eikö jotkut ota opintolainaa sijoittamista varten. Voi tulla vaikeuksia, kun korot nousee ja sijoitukset laskee.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun olet aikuinen niin ymmärrät, ei sinun kannata vielä miettiä tuollaisia.-
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvin mene kirjoitti:
Juu, mietin kans että mihin korko ampaisee. Jos ei olis tällainen erikoistilanne, niin maksaisin erissä. Toisaalta sun tilanteesta tuli mieleen, onko opintolainalla halvempi maksaa asuntolainaa, jos korko on kuitenkin pienempi? Mutta älä tän mun idean mukaan toimi, kysy asiantunijalta.
Mutta joo ehkäpä mun kannattaa vain myydä hyvät osakkeet ja kuitata laina pois. Kaikki näyttää laskevan muutenkin. 😁
Itsellä aikoinaan opintolaina oli kaikkein kallein laina. Asunnon ja auton sai halvemmalla lainalla.
Mitä opintolainojen korkot nykyää ovat? Mihin korkoon ne sidotaan ja paljonko on marginaali?
Se on euribor 0,22% + pankin oma lisä jok on alle prosentin yleensä.
Up.