Verikokeiden lähete
Hei, kävin eilen terveyskeskuksessa lääkärillä. Sain käskyn varata ajan verikokeisiin kaupungin laboratoriosta, mutta siihen tarvitsee nettisivujen mukaan lähetteen. Omakannasta lähetettä ei löydy. En pysty ottamaan yhteyttä lääkärillä, jolla kävin, koska hänen puhelinnumeroaan tai muita tietoja ei näy terveyskeskuksen sivuilla.
Kauanko kannattaa jäädä odottamaan, jos lähete olisikin vain myöhässä? Missä vaiheessa kannattaa alkaa selvittelemään. Labran sivuilla vapaita aikoja näyttää kyllä olevan, mutta lähetettä ei näy kannasta!
Kommentit (14)
Se lähete näkyy sillä labratyöntekijällä, ei sulla. Varaa vaan aika ja mee paikalle.
Eikö sinne labraan ole mitään ajanvarausnumeroa? Itse kävin HUS labrassa ja sitä lähetettä ei näkynyt missään Kannassa tai Maisassa, varasin vain ajan netistä ja menin paikan päälle, tutkimushoitaja löysi kyllä sitten lähetteen. Ei ollut tk-lääkärin kirjoittama kyllä vaan sairaanhoitopiirin tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Se lähete näkyy sillä labratyöntekijällä, ei sulla. Varaa vaan aika ja mee paikalle.
Ai, en tiennyt! Oon ollut ihan paniikissa kun en kannasta löytänyt edes siitä "lähetteet"-osasta. Kiitos paljon vastauksesta :)
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinne labraan ole mitään ajanvarausnumeroa? Itse kävin HUS labrassa ja sitä lähetettä ei näkynyt missään Kannassa tai Maisassa, varasin vain ajan netistä ja menin paikan päälle, tutkimushoitaja löysi kyllä sitten lähetteen. Ei ollut tk-lääkärin kirjoittama kyllä vaan sairaanhoitopiirin tutkimus.
En ole ennen käynyt, en tiennyt ettei sitä lähetettä näy "potilaalla". Verkkosivuilla vaan luki, että tarvii lähetteen. Kiitos myös vastauksesta!
Itse oon vaan varannut ajan ja mennyt paikalle. Pitäisi näkyä siellä.
Onko siis niin, että lääkärikäynnistäsi ei ole mitään merkintää omakannassa? Jos näin on, lääkäri on toiminut väärin. Jos kyseessä on yksityinen, tulee lääkärinkäynti kirjatuksi yksityisen palveluun, esim. Terveystalolla on Oma Terveys.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis niin, että lääkärikäynnistäsi ei ole mitään merkintää omakannassa? Jos näin on, lääkäri on toiminut väärin. Jos kyseessä on yksityinen, tulee lääkärinkäynti kirjatuksi yksityisen palveluun, esim. Terveystalolla on Oma Terveys.
Kannassa näkyy kyllä tuo lääkärikäynti, mutta se on tyhjänä (sairaanhoitajan merkitsemä, luultavasti että tietävät olleeni paikalla). Lähetettä ei löydy "lähetteet"-osiosta, eikä siitä tai mistään muustakaan ole kirjoitettu omakantaan.
Kysy sieltä laboratoriossa. Ei lähetteet kannassa näy. Just olen huomenna menossa. Tammikuussa laitettu ( kontrolli) lähete kyllä siellä on vaikkei kannassa näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannassa näkyy kyllä tuo lääkärikäynti, mutta se on tyhjänä (sairaanhoitajan merkitsemä, luultavasti että tietävät olleeni paikalla). Lähetettä ei löydy "lähetteet"-osiosta, eikä siitä tai mistään muustakaan ole kirjoitettu omakantaan.
Tuo on outoa, jos lääkäri ei ole kirjannut siihen "annetaan potilaalle lähete verikokeisiin" yms. Silloin ollaan toimittu väärin. Nykyään on ohjeiden mukaista kirjata kaikki käynnit ja niiden syyt sekä lopputulemat.
Mutta tosiaan, varaa vaan aika. He näkevät ainakin, että olet ollut lääkärissä ja voivat tarpeen mukaan soittaa lääkärille, jos jostain kumman syystä lähete ei näy heillä. Se ei silloin ole enää sinun vastuullasi.
Sekaannusten välttämiseksi lääkärin kuuluisi aina sanoa, että lähete näkyy jo sähköisesti labratyöntekijöille.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sieltä voi lähettää viestin ja kysyä, alasvetovalikosta valitset paikan missä asioit. Ainakin PK seudulla huslab tai jotain on ajanvaraus, valitset suoraan kalenterista ajan, ei tarvitse soitella mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on outoa, jos lääkäri ei ole kirjannut siihen "annetaan potilaalle lähete verikokeisiin" yms. Silloin ollaan toimittu väärin. Nykyään on ohjeiden mukaista kirjata kaikki käynnit ja niiden syyt sekä lopputulemat.
Mutta tosiaan, varaa vaan aika. He näkevät ainakin, että olet ollut lääkärissä ja voivat tarpeen mukaan soittaa lääkärille, jos jostain kumman syystä lähete ei näy heillä. Se ei silloin ole enää sinun vastuullasi.
Kiitos ohjeistuksesta, oikeesti huojentavaa saada helppiä täältä! Varaan ajan heti kun pääsen kotiin :)
En ehdi vastaamaan, mutta kiitos kaikille! Oon nyt ymmärtäny, että sitä lähetettä ei näy itellä, mutta pitäisi näkyä labrassa. Varaan ajan heti kun pääsen kotiin ja yritän olla turhaan stressaamatta.
Kiitos!
- AP
Labrakokeisiin voi mennä ilman ajanvaraustakin! Kelakortti vain mukaan!
Up, tarvin oikeesti apua! En muuten olis moksiskaan, mutta tietenkin haluun verikokeisiin, jos lääkäri käskee :( En nyt vaan ymmärrä. Voiko lääkäri käskeä verikokeisiin ja jättää lähetteen kirjoittamatta? Jätänkö menemättä vai mitä teen.