miten kertoa lapselle että isä joutuu vankilaan..?
Elikkäs mulla on tyttö -03 joka on tähän asti ollut isällään melkein joka toinen viikonloppu. Mutta nyt viikonloppuna teki jotain sellast mistä joutuu istumaan monia vuosia,miten ihmeessä mä kerron tytölle miksi ei pääse enää isälleen.?? Ärsyttää ihan suunnattomasti kun tyttö ei näe isäänsä todella pitkään aikaan tai voihan olla että jos joutuu joku 10 vee istuu niin tyttö ei enää ees haluukaa. Ku en nyt kuitenkaan haluu että tyttö isäänsä unohtaisi, mutta kun tuo neiti on vielä niin nuori että miten sille selittää pitkän eron.?
Kommentit (3)
Mun 3-vuotias poika on ottanu tosi raskaasti sen et iskä joutu vankilaan, tosin ei istu kuin joitain vuosia mutta eihän lapsi sitä ymmärrä. Itse selitin asian niin että isi on tehnyt jotain tuhmaa ja joutui sen takia menemään vankilaan. Ainakaan vielä ei ole kysellyt että mitä se " tuhma" oli... Perhetapaamisia odotellaan että pääsis muksutkin kunnolla isiä tapaamaan, kivitalossa ns. normaalit tapaamiset n. 45 min kerrallaan ja koskettaa ei saa :(. Se on lasten kannalta tosi surullista...
Ja olen kertonu siitä lapsille sen, että on rikkonut lakia ja siksi joutui sinne. Vältin erityisesti käyttämästä sanaa " tuhma" , koska lapsetkin on joskus tuhmia, eikä oo hyväks, että pelkäävät joutuvansa vankilaan.
Silti vaikka asiasta on avoimesti puhuttu, niin lapsilla aika ajoin on joitain kummituksia mielessä aiheesta. Esim, telkkarista saavat tietynlaista kuvaa vankilasta. (Heinähatussa ja Vilttitossussakin siitä on mainintaa, yllättävän monissa muissakin lasten jutuissa käsitellään vankilaan joutumista, " rosvoja" jne. Ja ne värittää joskus jopa ikävää sävyä lapsen päähän)
Itse koitan siis olla mustamaalaamatta vankilaa ja enoa. Mutta olen kertonut silti, että vankilaan joutumiseen on SYYNSÄ. Ettei sinne tosiaan kuka tahansa joudu, eikä se enostakaan mukavalta tunnu, mutta näin nyt vaan on itse päättänyt asiansa, aikuinen mies.
Itselläkin siis samanikäinen lapsi kuin ap:lla. Ja nimenomaan tän ikäinen on kysellyt ihan hirveesti siitä asiasta. Ja oon huomannu, että saattaa leikkiä legoillakin vankilaan joutumista. Vaikka oon tehny avoimeks tän asian, niin tuntuu silti, että lapsi jostain tietää, ettei sitä asiaa kuitenkaan julki kannata kailottaa, koska jos tulen huoneeseen kun leikkii vankila-leikkejä, niin vaikenee. Lapselta on kai aika vaikea salata omia näkemyksiään vaikkei niitä sanoin julki toisi. ;)
Mut sellaista se on. Itse en ota kauheesti paniikkia tästä. Päiväkodissa oon kertonu voimesti asiasta, jotta eivät ihmettele ja osaavat suhtautua lapsen juttuihin. En tiiä oliko tästä mitään apua, mutta kunhan heitin kehiin omia ajatuksiani. Se, että kyseessä on oma isä ja tapaamisiin tulee muutos, on tietty eri asia! Voimia!
serkkuni on linnassa ja ainakin hänen lapset ovat saaneet käydä siellä isäänsä aika useinkin tapaamassa. Eikä ne mun mielestä ihan mitään tunnin visiittejä ole olleet, vaan ihan kunnon tapaamisia. Toivottavasti teilläkin asia järjestyy eikä lapsen yhteys isäänsä katkea.