tyhmä kysymys taaperoimetyksestä..
tuli vain mieleeni tuosta taaperoimetys-ketjusta, kun oli puhetta että 5-7-vuotiaitakin imetetään vielä, niin sellainen hassu kysymys, että tuleeko sieltä rinnasta vielä siinä vaiheessa maitoa ja minkä verran?
Vaatiiko vaikka viiden vuoden imetys sitä, että on syntynyt pikkusisaruksia myöhemmin ja sitä kautta maitomäärä lisääntynyt vai voiko perheen kuopuskin nauttia noin pitkästä imetyksestä?
Kommentit (8)
Nainen voi imettää kuopustaan vaikka 20 vuotta, maito ei lopu terveeltä äidiltä, ei ennen kuin äiti lopettaa sen imettämisen.
Imetyksen (maidon) loppuminen tapahtuu siis aina äidin omasta tahdosta.
imetys loppui puolen vuoden jälkeen, vaikka olisin itse halunnut jatkaa. vauva ei suostunut enää rinnalle :(
muutenkin maitomäärä oli ollut siihen asti vähäinen, ei auttanut pumppaamiset.
ap
Maidontulo ei lopu, ei ennen kuin JOMPIKUMPI osapuolista lopettaa imetyksen/imemisen. Mutta jos siihen rinnalle tuodaan vaikka naapurin lapsi, niin kyllä sitä maitoa imettävältä naiselta tulee. Sitä tulee niin kauan kun joku sitä vaan imee, vaikka se olisi naapurin vauva, kummin kaiman serkun lapsi tai vaikka itse naapurin äijä. Maitoa tulee, se ei lopu. Ellei nainen itse päätä että tissillä ei roiku enää kukaan!
nelonen :)
MUTTA:
itsekin selvennän vielä sen verran, että tarkoitin siis, että vaikka vauva imi ja pumppasin rintapumpulla, niin maitoa tuli koko ajan vähemmän ja vähemmän, ja sitten vauva varmaan vaan kyllästyi tyhjän rinnan lutkuttamiseen eikä suostunut enää yrittämään.
olen aina ihmetellyt, miten jotkut onnistuvat ylläpitämään imetystä monta vuotta, niinkuin nyt on puhuttu jopa 5-7 vuotta, kun itseltäni onnistui vaivainen puoli vuotta..
AP
Otin vauvaa jatkuvasti tissille kun osoitti minkäänlaista halua ja pumppasin välit ja koitin tätä säännöllisesti muutaman viikon. Vauva huusi kun ei saanut mitään, pumpulla tuli n.10ml kerralla molemmista tisseistä yhteensä siis. Sit kun vauvan paino lakkas nousemasta, oli vaan annettava korviketta. Ja joku kehtaa väittää ettei maito vaan lopu!
Vierailija:
nelonen :)MUTTA:
itsekin selvennän vielä sen verran, että tarkoitin siis, että vaikka vauva imi ja pumppasin rintapumpulla, niin maitoa tuli koko ajan vähemmän ja vähemmän, ja sitten vauva varmaan vaan kyllästyi tyhjän rinnan lutkuttamiseen eikä suostunut enää yrittämään.
olen aina ihmetellyt, miten jotkut onnistuvat ylläpitämään imetystä monta vuotta, niinkuin nyt on puhuttu jopa 5-7 vuotta, kun itseltäni onnistui vaivainen puoli vuotta..
AP
Silloin rinnat tuntuvat tyhjiltä välillä vaikka oikeasti maitoa kyllä tulee.
Pumppaamalla ei näe paljonko maitoa oikeasti tulee.
Eli täytyy olla jollain tavalla ei-terve: fyysisesti, psyykkisesti (lopen väsynyt, stressaantunut, masentunut) tai sitten äiti ei ole huolehtinut tarvittavasta nesteestä tai monipuolisesta ruuasta.
Jos äiti on virkeä, syö ja juo hyvin niin kerran alkanut maidontuotanto ei lopu, ellei lopeta imettämistä. Piste.
Tämä nyt on karskia, mutta vertaapa vaikka entisajan imettäjät tai jopa lehmät! Eihän niilläkään kokoajan vasikoita ole, maitoa tulee kun aina tyhjennetään tissit.