Onko teidän nuorilla kortin ajettua jo oma auto?
Meillä ei ole autoa käytössä ja kyllähän se harmittaa. Paljonko siihen tarvitsee rahaa vähintään?
Kommentit (21)
En tunne ketään, joiden nuorilla olisi oma auto. Meidän lapset ovat kyllä hankkineet ajokortin, mutta eivät juuri aja. Auto meillä on talvet seisontavakuutuksessa mökillä.
Meillä kaveripiirissä oli pari joilla ei ollut mahdollista ajaa korttia. Muutamat ajavat vanhempiensa autoilla ja yksi on ostanut säästörahoilla jonkun halvan kesäauton.
Pojalle oli auto valmiina kun sai kortin kesän alussa. Maksoi 350 euroa, enemmän maksaa vakuutukset vuodeksi. Polttoaine on niin kallista ettei hän tai muutkaan kaverinsa paljoa ajele. Kerroin että ihan eri kun itse sai kortin. Hyvä kun malttoi nukkumassa käydä.
Vähemmän nykynuorilla tuntuu olevan omia autoa kuin omassa nuoruudessa. Halpoja autoja löytyy mutta kaikki alkaa olla niin kallista ettei sitä autoa ole varaa pitää. Varsinkin opiskelijat mitä nuoret yleensä on niin niillä rahat on sen varassa saako kesätöitä.
Auto hankinnassa koska mahdollistaa työn hakemisen hieman laajemmalta alueelta. Kortti vielä puuttuu, mutta sekin kohta inssiä vaille.
Vierailija kirjoitti:
Auto hankinnassa koska mahdollistaa työn hakemisen hieman laajemmalta alueelta. Kortti vielä puuttuu, mutta sekin kohta inssiä vaille.
Lisäyksenä vielä, että auton maksaa osittain lapsi itse ja osittain me vanhemmat.
Ostimme kakkosauton opetuslupa-autoksi ja se on ollu nuoren käytössä myös ajokortin saamisen jälkeen. Auto ei siis ole nuoren oma mutta hänellä on siihen vapaa käyttöoikeus. Maksaa huviajeluiden bensat itse, hyötyajon bensarahat saa kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Ostimme kakkosauton opetuslupa-autoksi ja se on ollu nuoren käytössä myös ajokortin saamisen jälkeen. Auto ei siis ole nuoren oma mutta hänellä on siihen vapaa käyttöoikeus. Maksaa huviajeluiden bensat itse, hyötyajon bensarahat saa kotoa.
Onko tyttiksen ajeluttaminen huvi, hyöty vai molemmat?
Kyllä tuettiin auton hankinnassa, koska nyt työssä. Tuskin kävisi kolmivuoro työssä jos ei olisi autoa.
Poikamme opiskeli ammattikuskiksi ja he saavat ajokortin jo 17-vuotiaana (koskee vain koulu- ja työharjoittelumatkoja). Osti saman tien säästörahoillaan 80-luvun Suomi-auton, jota on laittanut. Osat eivät ole yleensä kalliita, se työhän korjaamoissa enemmän maksaa, joten säästää paljon kun itse tekee. Tuolla alalla töihin mennään yöllä/aamuyöllä, joten oma auto on välttämättömyys.
On. Säästi siihen pikkuhiljaa itse rahaa. Osti käytettynä 700 eurolla auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tyttiksen ajeluttaminen huvi, hyöty vai molemmat?
Mistä kohtaa tuota vastausta luit, että kyseinen nuori seurustelee tytön kanssa?
On. Kaikilla tuntemillani nuorilla on oma auto heti kun kortti on saatu. Suurin osa saanut vanhemmilta, osa säästänyt itse.
Minulle ostettiin oma auto kun sain kortin. Kävin opiskelun ohella vuorotöissä ja säästin omaa asuntoa varten, jonka sainkin ostettua 20-vuotiaana. Vanhempani halusivat siis tukea minua tässä suunnitelmassani ja siksi ostivat auton helpottamaan kulkemistani. Auton bensat, korjaukset, vakuutukset maksoin itse.
Moposta eka autoon olen lapsilleni kustantanut. Maaseudulla "pakko" investointi.
Jostakin viidestä tonnista alkaen saa useammaksi vuodeksi kokovuoden auton, kannattaa ensin ajatelle , mitkä ne todelliset tarpeet ovat. Kaikenlaiset tilpehöörit nostavat hintaa ja ovat vika-alttiita, usein jo valmiiksi rikki. Ostipa minkämerkkisen tahansa, joku perusmalli on järkevin vaihtoehto.
Autohuumassa on helppo unohtaa turvallisuus, vieläkin on liikenteessä autoja, jotka eivät uutenakaan ole olleet turvallisia. Auton turvallisuus vaikuttaa myös vakuutusmaksuihin. Moottorin teho ja auton kiihtyvyyskin uskoakseni vaikuttavat.
Vanhemmat, turvalliset autot eivät yleensä ole erityisen bensapihejä.
Helposti eka autoa ostaessa unohtuvat perustarkastukset: renkaat, jarrut, vaihteisto, moottorin käynti, akku, nesteet, katsastuspaperit, huoltokirjat, korjauksien kuitit tai ainakin merkinnät huoltokirjaan...
Nuoren tai yleensäkin eka autoa ostavan kannattaa ottaa mukaan käytettyistä autoista ymmärtävä tuttu neuvonantajaksi, joka saa johtaa autoon tutustumista ja kaupantekoa: se vähentää huijatuksi joutumisen riskiä. Myyjäkin siivoaa myyntipuheitaan. Onnea ja menestystä sekä opiskelussa että autoasiassa!
Ei ihan välittömästi. Ajelivat alkuun talon kakkosautolla. Oman ostivat 19v.
Ei todellakaan opiskelijalla oo autoon varaa.
Eikä meillä vanhemmilla varaa kustantaa.
Saa lainata isänsä autoa, yleensä pyöräilee kesät, talvet.
Reipas miehen alku.
On uudet autot, meidän nuoret ei mene mihkään vanhaan turvattomaan autoon.
Ei tule saamaan omaa autoa ellei itse osta / isänsä hänelle sellaista osta. Ajakoon mun autolla ne matkat, mihin autoa tarvitsee. Ja muutenkin asutaan niin hyvällä paikkaa, että lukioon on reilu km ja treeneihinkin pari km joten pyörällä pääsee edelleen.