Osaatko Latinaa?
Kieli kuulostaa jännältä sekoitukselta monia kieliä ja se on samalla vanhan kuuloista.
Latinax
Kommentit (81)
Jotkut palstalla yrittävät tarjota meille putinaa. Hyi!
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aleia i jakta est? Saattoi mennä väärin, mutta tuo tarkoittaa arpa on heitetty.
Lapsena ymmärsin tuon niin, että haaste on heitetty. Saatoin sitä siinä tarkoituksessa käyttääkin. :D
Jotenkin pelottaa sanoa enää yhtään mitään, kun ihmiset muistavat tuon Juliuksenkin sanomiset vuodelta eaa49.
Jos sattuu vaikka lipsahtamaan jotain ja siitä sitten kirjoitellaan tuhansien vuosien päästä?
Seiskalehti jää kakkoseksi.
Pitäisi olla yhtä merkittävä henkilö kuin Caesar...
Heh, Asterixissa senaatti käsitteli sotaa Belgiassa ja yksi senaattori yritti puhua kaalin(brassica) viljelystä.
Caesar ärjäisi: "Tiedätkö, mihin saat työntää brassicasi?"
Kirjuria kehotettiin olemaan kirjaamatta tätä, "se ei tekisi hyvää vaikutusta jälkipolviin".
Caesar lupasi marssia Belgiaan: "Minä tulen, näen ja voitan!"
"Tuon sinä voit kirjata!"
Ja sillä bulbus.
Vierailija kirjoitti:
Latinan puhuminen äidinkielenä on täysin eri asia, kuin koulussa muutamien lauseiden oppiminen tai netistä ulkoa opetellut lauseet. Se osaa latinaa joka pystyy latinankielisen Raamatun lukemaan kannesta kanteen ja ymmärtämään jokaikisen sanan ilman tarvetta kurkkia sanakirjasta, mitä tuo ja tuokin sana tarkoittaa.
Alapeukuttajia ärsytti sana Raamattu :D
Lääketieteellisen sanaston verran kyllä.
En näe mitään järkeä opiskella kieltä jota kukaan ei enää puhu äidinkielenään.
Vierailija kirjoitti:
En mutta oon opiskellut yhen latinan pakollisen kurssin Jyväskylän yliopistossa.
T: entinen ranskan kielen pääaineopiskelija Jyväskylän yliopistosta ja nykyinen ranskan kielen pääaineopiskelija Helsingin yliopistosta
Minä olen myös opiskellut tuon kielten opiskelijoille pakollisen latinan kurssin yliopistossa, mutta eipä siitä ole juuri mitään enää mielessä.
Ihmisen anatomian osaan latinaksi. Ja taudit. Niitä muuten tankattiin ja paljon parikymmentä vuotta sitten sairaanhoitaja koulussa. Asuin myöhemmin ulkomailla ja töissä oli valtavasti hyötyä osaamisesta. Ei olisi alussa tullut töistä mitään ilman noita oppeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arma virumque cano = Rakasta viruksia ja koiria
Tämä oli jostain Aku Ankan taskukirjasta, Aku oli opettajana Roopen omistamassa koulussa.
Jossain Akussa oli myös "Sursum corda".
Vierailija kirjoitti:
Käytin tuon jo melkein 24 tuntia sitten...
Vanha ketju, mutta joo, osaan latinaa. Luen ja kirjoitan kohtuullisen sujuvasti, mutta keskustelutaito ei ole ihan samalla tasolla.
Incredulis quidem artem meam Latine scribendi vobis hac occasione praeferens omnibus salutem bonumque annum ex corde opto. :)
Sicilia est insula. Siitä se kaikki alkoi.
Jaha, latina- hullu ilmaantui palstalle
Vierailija kirjoitti:
Jaha, latina- hullu ilmaantui palstalle
Hyvää hulluutta!
Boona insania!
Eli: Veni, vidi, vici!