Onko kukaan päässyt eroon melasmasta (pigmenttihäiriö)?
Olen nyt 40-vuotias ja kärsinyt kyseisestä vaivasta jo kymmenisen vuotta. Tuntuu lisääntyvän ja pahenevan vuosi vuodelta. Olen koko tämän ajan syönyt e-pillereitä.
Keväällä kokeilin hydrokinonivoidetta, joka tuntui oikeasti auttavan, mutta ongelma palasi nyt kesällä taas. En tiedä, onko hydrokinoni muutenkin kielletty nykyään EU:ssa. Itselläni oli pari vuotta vanha resepti.
Voisikohan e-pillerien lopetus auttaa?
Kommentit (9)
Mulla on myös tämä vaiva, ollut jo 10 vuotta. Olen 50. Pillerien lopetus ei auttanut. Mikään tuote ei ole auttanut, lähinnä olen käyttänyt laiskahkosti c-vitamiiniseerumia talvisin (laseria en uskalla edes kokeilla). Ainoa asia, joka pitää melasman kurissa on jokapäiväinen uv-suoja. Siis aamusta iltaan ja alkukeväästä pitkälle syksyyn, oli sää mikä tahansa. Jos unohdan yhtenä päivänä, läiskät alkavat näkyä taas. Tylsää, mutta minkäs teet.
Käytän tällä hetkellä P20 lasten sk50+ voidetta. Puuteria, jottei kasvot kiillä. Kesällä täytyy laittaa hiukan itseruskettavaa kasvoille ja kaulalle, jotta ei näytä oudon valkoiselta.
Sori. En osaa auttaa.
Hydrokinoni on tosiaan kielletty EU:ssa. Reseptillä ehkä saa sitä (kai?), mutta se voi ärsyttää ihoa todella pahasti. Luulen, että tulosten ylläpitoon tarvitaan se päivittäinen uv-suoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös tämä vaiva, ollut jo 10 vuotta. Olen 50. Pillerien lopetus ei auttanut. Mikään tuote ei ole auttanut, lähinnä olen käyttänyt laiskahkosti c-vitamiiniseerumia talvisin (laseria en uskalla edes kokeilla). Ainoa asia, joka pitää melasman kurissa on jokapäiväinen uv-suoja. Siis aamusta iltaan ja alkukeväästä pitkälle syksyyn, oli sää mikä tahansa. Jos unohdan yhtenä päivänä, läiskät alkavat näkyä taas. Tylsää, mutta minkäs teet.
Käytän tällä hetkellä P20 lasten sk50+ voidetta. Puuteria, jottei kasvot kiillä. Kesällä täytyy laittaa hiukan itseruskettavaa kasvoille ja kaulalle, jotta ei näytä oudon valkoiselta.
Sori. En osaa auttaa.
Itse käytän ympäri vuoden sk50+ voidetta. Silti melasma villiintyy keväällä ja kesällä.
Täällä kohtalotoveri pillereiden lopettaminen ei auttanut, vaan uusia länttejä pukkaa esiin kuin sieniä sateella. Peittyisi nyt vaikka koko kasvot, niin olisi vaan upean ruskea, mutta ihan kuin olisi likalänttejä naamassa.. ja ne viikset 😬 Kaikkea kokeiltu, ja rahaa tuhlattu. Olenkin ajatellut, että olkoot sitten.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kohtalotoveri pillereiden lopettaminen ei auttanut, vaan uusia länttejä pukkaa esiin kuin sieniä sateella. Peittyisi nyt vaikka koko kasvot, niin olisi vaan upean ruskea, mutta ihan kuin olisi likalänttejä naamassa.. ja ne viikset 😬 Kaikkea kokeiltu, ja rahaa tuhlattu. Olenkin ajatellut, että olkoot sitten.
Siskoni antoi villiintyä, ei se koko kasvot peittävä melasma kesäisin ainakaan pahemmalta näytä kuin minun likaläntit. Talvisin ihoni näyttää kuitenkin paljon siskoni ihoa paremmalta.
Lopeta hyvä ihminen hormonien syönti..! Seuraavaksi ehkä vaihdevuosiin. Hormonien syömisen lopettaminen auttaa iho-ongelmaan jos auttaa, samalla kenties säästyt synteettisten hormoonien muilta mahdollisilta pitkäaikaishaittavaikutuksilta kehossasi.
Joskus naisille tulee tuo ongelma synnytyksen tai imetyksen jälkeisten hormonimuutosten seurauksena. Se voi kestää monta vuotta, sitten taipumus vain katoaa. En tiedä, miksi. Miksi joidenkin naisten kovat kuukautiskivut katoavat yhden synnytyksen jälkeen pysyvästi? Tuntemattomia ovat hormoonien tiet!
Hormonikorvaushoito auttoi. Ovat kadonneet eivätkä Suomen kesässä tule takaisin vaikka aurinkovoide joskus unohtuisikin.
Kun lopetin e-pillerit ja tulin raskaaksi, melasma siirtyi huulien yläpuolelta otsaan. 40 jälkeen sitä on otsassa, poskissa ja leuan alla. Laser todennäköisesti auttaisi, mutta siihen liittyy riski melasman pahenemisesta.