30v nainen, käyttänyt päihteitä 17vuotta, haluaisin lapsen..
Olen nainen, 30v, ja elänyt aikamoisen elämän.
Pitkään olen käyttänyt päihteitä, 17vuotta, ja nyt minulla on pitkästä aikaa parisuhde jossa olen ollut 5vuotta ja kaikki menee mahtavasti. Ollaan rehellisiä, tuotteliaita, avoimia, rakastuneita, kiihkeitä, antavia, ottavia, uteliaita, arvostavia sekä elämyksellisiä. Ollaan täydellinen pari. Olemme alkaneet harkita vauvaa meidän kahdne lisäksi, perheen jatkoa siis. Olen käyttänyt päoihteitä 17vuotta ja menossa pian katkolle 2-3kk ja vaikka maailma on runnonnut, kavereiden, exien, sukulaisten kuolemilla, päihteiden tuomalla s*ksin myymisellä sun muulla, nyt tuntuu että kaikki tuo vanha on revitty minusta pois ja voisin oikeasti olla vastuussa muustakin kuin itsestäni. Sukulaiset, kaverit sun muut ovat asiasta innoissaan koska olen aina kumminkin käynyt töissä, ollut vastuullinnen, tunnollinen sekä vahva ihminen. Onko oikein tuoda lapsi tähän maailmaan?
Kommentit (54)
AP tässä
Minulla on kumminkin isä joka on valmis kaiken kustantamaan vaikka olen sanonut itsekin päärjäväni. Mutta lähelläni on iso turvaverkko jos lapsen saan.
Ei ole oikein.
Puhdas elämä lapselle.
Joudutkohan taustasi vuoksi lastensuojelun asiakkaaksi?
Ensit itsesi laitat kuntoon ja sitten alat vasta HARKITSEMAAN asiaa
Vaikutat hieman maaniselta. Tasoitu vielä hieman, sitten.
Raitistu ensin kunnolla, eikö raja ole 3 vuotta ilman?
Lapsi on eri asia kuin ajatus lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Joudutkohan taustasi vuoksi lastensuojelun asiakkaaksi?
Luultavasti ja olisin siihe myös valmis, kaikki apu olisi tarpeen. Äitini oli alkoholisti enkä ikinä halua lapselle samanlaista kun itselläni oli. Mutta olisin valmis kaikkeen apuun.
AP
Tee se lapsi. Tee minunkin puolestani. Olen myös 30v ja sinkku koska en löydä kumppania. Kukaan ei halua minua.
Vierailija kirjoitti:
Raitistu ensin kunnolla, eikö raja ole 3 vuotta ilman?
Lapsi on eri asia kuin ajatus lapsesta.
Okei tästä en ole kuullutkaan. Pelkään vaan olevani liian vanha kohta (nyt siis 30v) ja olisi hyvä aika tehdä lapsi. En ole kumminkaan paha ihminen, haluaisin vaan perheen. En ole ikinä sekaisin, en näytä sekaiselta eikä minusta edes laitoksessa uskottu että käytän. On työ, elämä ja kaikki, ei kaikki pyöri pähiteiden ympärillä, käytän vaan koska se normalisoi oloni.
AP
Äiti ei voi juoda tai käyttää raskauden yrittämisen aikana, raskauden aikana, tai imetyksen aikana. Olen itsekin alkoholisti ja sain silti terveen, onnellisen lapsen aikaiseksi -mutta se vaati sitä, että yli kolmen vuoden ajan olin _kuiva_ alkoholisti, eli sellainen joka kyllä epätoivoisesti haluaisi juoda vaan ei juo. (Nykyisin repsahtelen joskus jos ahdistustilat menevät liian pahaksi, lapsen isä ei juo joten hoitaa perheen silloin. Tästäpä toinen kysymys: kotona täytyy aina olla joku, jolla on koko pakka kasassa -voitko luottaa siihen, että kumppanisi on aina selvä seuraavat 18 vuotta?).
Mutta täytyy olla täysin rautainen tahtotila, että niin kauan kuin lapsi on biologisesti sinusta riippuvainen, on ihan pakko olla selvä, ahdisti sitten tai ei. Itse söin ruokalusikallisia tulisinta mahdollisesti hankittavaa chiliä; poltti aika pahasti mutta menivätpähän ajatukset muualle. Mitään lomaa ei saa tai tilaa virheille ole. Se on mahdollista -onnistuinhan minäkin -mutta helppoa ei. Enkä olisi uskaltanut edes yrittää ilman puolisoani, jolle terve lapsi oli tärkeysasia numero yksi -ei tullut tarvetta lukita minua kämppään, mutta olisi tehnyt sen jos olisi tullut.
Ei. Se ei ole hyvä lainkaan. Ei tiedä muuttuiko joku elimistössä, dna:ssa ja siirtyykö lapselle. Kun sitä ei tiedä. Kaikkien ei ole pakko tehdä lapsia, vaikkei olisikaan ollut käyttöä, ehkä joku ei halua siirtää edes migreeniä lapselle. Lisäksi ei ole varmuutta jatkuuko riippuvuus osalla ihmisistä katkon jälkeen, vaikka tottakai joku voi onnistua. Pitää etsiä muualta syitä iloon elämässä.
On oikein tuoda lapsi maailmaan, koska olet parantanut selvästi tapasi. Mutta sinuna suosittelisin muutaman vuoden täysin raitista jaksoa sen takia kun 17 vuoden ajan olet vetänyt harmillista tavaraa kehoosi mikä varmasti vaikuttaa siihen kuinka terve vauva sieltä tulee niin sinuna nyt yrittäisin puhdistaa vartaloa ja ehdottomasti pysy erossa nyt siitä kamasta jos aiot miettiä lapsen tekoa. Ihan vaan sen lapsen parhaaksi ajatellen, että syntyy terve ja energinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei voi juoda tai käyttää raskauden yrittämisen aikana, raskauden aikana, tai imetyksen aikana. Olen itsekin alkoholisti ja sain silti terveen, onnellisen lapsen aikaiseksi -mutta se vaati sitä, että yli kolmen vuoden ajan olin _kuiva_ alkoholisti, eli sellainen joka kyllä epätoivoisesti haluaisi juoda vaan ei juo. (Nykyisin repsahtelen joskus jos ahdistustilat menevät liian pahaksi, lapsen isä ei juo joten hoitaa perheen silloin. Tästäpä toinen kysymys: kotona täytyy aina olla joku, jolla on koko pakka kasassa -voitko luottaa siihen, että kumppanisi on aina selvä seuraavat 18 vuotta?).
Mutta täytyy olla täysin rautainen tahtotila, että niin kauan kuin lapsi on biologisesti sinusta riippuvainen, on ihan pakko olla selvä, ahdisti sitten tai ei. Itse söin ruokalusikallisia tulisinta mahdollisesti hankittavaa chiliä; poltti aika pahasti mutta menivätpähän ajatukset muualle. Mitään lomaa ei saa tai tilaa virheille ole. Se on mahdollista -onnistuinhan minäkin -mutta helppoa ei. Enkä olisi uskaltanut edes yrittää ilman puolisoani, jolle terve lapsi oli tärkeysasia numero yksi -ei tullut tarvetta lukita minua kämppään, mutta olisi tehnyt sen jos olisi tullut.
Itselläni li hirveä elämä alkoholisti äidin kanssa, siis oikeasti pelottava. Täytyy sanoa että sinä äitinä ja entisenä alkoholistina (vaikka noh, tiedän että alkoholismi ei lähde ihmisestä) kuulostat turvalliselta äidiltä ja olet pystynyt pitämään lapsen turvassa.
Itselläni on laaja, selvä lähipiiri. Kumppani myös. Mutta ehkä olet oikeassa, niinkuin aikasempi vastaaja myös, että pitää olla ensin selvänä vuosia ennekuin pystyy lapsesta huolehtimaan. Jotenkin vaan päässäni on ajatus että perhettä olisi ihana kasvattaa, saada lapsi, huolehtia ja kasvattaa.
En ole tyhmä, tajuan kyllä miksi moni asiaa vastustaa ja että lapsi tarvitsee turvallisen, päihteettömän kodin. Silti, halu on kova.
AP
Lapsi ei voi valita vanhempiaan, joten jos olet itsekäs, voit lapsen hankkia. Viranomaiset ovat tässä asiassa aseettomia.
Kun olet katkon jälkeen ollut kuivilla vähintään vuoden, ehkä sitten voisit alkaa harkita. Repsahtamisen riski on alussa suuri ja sitä ei sikiölle tai jo syntyneelle lapselle kannata tehdä
Jos rakastat lapsia, et tee niitä. Tunnet rajoituksesi.
Vierailija kirjoitti:
On oikein tuoda lapsi maailmaan, koska olet parantanut selvästi tapasi. Mutta sinuna suosittelisin muutaman vuoden täysin raitista jaksoa sen takia kun 17 vuoden ajan olet vetänyt harmillista tavaraa kehoosi mikä varmasti vaikuttaa siihen kuinka terve vauva sieltä tulee niin sinuna nyt yrittäisin puhdistaa vartaloa ja ehdottomasti pysy erossa nyt siitä kamasta jos aiot miettiä lapsen tekoa. Ihan vaan sen lapsen parhaaksi ajatellen, että syntyy terve ja energinen lapsi.
Okei, ihana kun saa hyviä, järkeviä vastauksia eikä vaan mollaamista tällä palstalla:) olen jo pitkään miettinyt tätä mutten ole uskaltanut kysyä. Ja kyllä, kun kauan vetää ei se enään ole hauskaa enkä jaksa enään pähiteitä vaan normaali elämä tässä vaiheessa olisi mahtavaa ja kaikkein suotavaa minulle.
Kiitos viestistäsi, ehkä pitää kumminkin olla pari vuotta ensin selvinpäin ja poissa päihteistä ennekuin lasta alamme hankkia.
Jos itsestä tuntuu siltä, miksi ei?
Ei päihteiden käyttö tarkoita etteikö voisi lapsesta huolehtia, kunhan on rakastava vanhempi joka antaa kaikkensa.