Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaus- miten päästä eroon?

Vierailija
13.06.2022 |

Työpaikkakiusaus on vitsaus josta on puhumalla hankala päästä eroon koska asian esiin ottaminen luo lisää kitkaa ja konfliktia. Minua kiusataan ja kiusaaminen ei lopu koska syy kiusaamiseen on että olen huumorintajuton ja herkkänahkainen (kiusaaja) ja ymmärrän väärin (esimies).

Joten tuli mieleen, onko kukaan koskaan kokeillut kiusaajaan koiran kouluttamisen keinoja ? Eli kun kiusaaja alkaa laukoa juttujaan, esimerkiksi kritisoimaan kiusattua taas jostakin, niin kääntäisi vain selän ja kävelisi pois? Se voi vaikuttaa hassulta mutta toimisikohan tämä.

Koiriin toimii selän kääntäminen.

Tai muita vinkkejä ? Aivan huippu työ mutta paska negatiivinen ilmapiiri jossa kiusaaminen on käytännössä joka päiväistä. Miten ja millä sanoin ja käytöksellä saavuttaa se että kiusaaja lopettaa ja ymmärtää että minuun on turha tuhlata moisia sanoja ?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naura sille päin naamaa ja sano että lopettaa hassuttelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikeasti laiska paskiainen, joka ei viitsi tehdä töitä ja kiukuttelee jos asiasta mainitaan?

Vierailija
4/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammurabin laki, silmä silmästä, hammas hampaasta, on ainoa toimiva. Ja vielä vähän korkoja päälle.

Vierailija
5/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti laiska paskiainen, joka ei viitsi tehdä töitä ja kiukuttelee jos asiasta mainitaan?

En. Kiusaajani mm kiusaa minua siitä kun teen työni.

Vierailija
6/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi tuollaisesta kiusata?

Vierailija
7/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat kiusauksen lautaselle ja syöt pois. Kiusaaminen on sitten ihan eri asia.

Vierailija
8/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin.

Käsittämätöntä, kuinka usein tätä virhettä näkee. Kiusaus tarkoittaa joko sitä laatikkoruokaa tai jotain, jota ei voi vastustaa (temptation). Kiusaaminen on sitten sitten sitä tekemistä.

Vierailija
9/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että kuulut liivijengiin ja että sulla on kavereita. Eiköhän hiljene.

Vierailija
10/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukkumalla ihan sitä, että teen työni. Kiusaaja itse haluaa mennä aina sieltä mistä aita on matalin. Minä en, koska tykkään työstä, olen alan vaihtaja ja haluan tehdä tätä työtä. Mm tätä kiusaaja pilkkaa päivittäin, kun en vihaa työtäni ja morkkaa kun teen sen mitä pitää enkä yhtä vähän kuin hän. Ap

Vierailija
11/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita samaa huumoria siihen kiusaajaan. Tai vastaa sille samalla asialla esim. "oletko jo tehnyt sen "asian"? "Olenko mä jo tehnyt sen " asian", oonkohan, jaa, oonkohan mä jo tehnyt sen?"

Vierailija
12/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kiusaaja siis esimiehesi?

Vierailija
13/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin.

Käsittämätöntä, kuinka usein tätä virhettä näkee. Kiusaus tarkoittaa joko sitä laatikkoruokaa tai jotain, jota ei voi vastustaa (temptation). Kiusaaminen on sitten sitten sitä tekemistä.

No auto correctin aikoina luulisi voivan antaa asian olla kun itse jutun pointti kuitenkin välittyy??

Vierailija
14/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kiusaaja siis esimiehesi?

Ei mutta ihminen joka on ottanut vähän niinkuin sellaisen aseman . Esimies on tämän kiusaajan peesaaja

Vierailija
15/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokka sivuun ja lumpio mutkalle.

Vierailija
16/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haukkumalla ihan sitä, että teen työni. Kiusaaja itse haluaa mennä aina sieltä mistä aita on matalin. Minä en, koska tykkään työstä, olen alan vaihtaja ja haluan tehdä tätä työtä. Mm tätä kiusaaja pilkkaa päivittäin, kun en vihaa työtäni ja morkkaa kun teen sen mitä pitää enkä yhtä vähän kuin hän. Ap

Tästä taas nähdään että kiusaaja on luuseri jolla on huono itsetunto ja joka kadehtii kiusaamaansa ihmistä.

Vierailija
17/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, yleensä ne laiskat paskiaiset ovat niitä, jotka kiusaavat ahkeria, sillä he saavat muut näyttämään huonoilta.

Työkaverini (laiska paskiainen) opasti omaa yläkoululaistaan kesätöihin sanomalla, että työt pitää tehdä hitaasti. Koskaan ei saa tulla sellaista tilannetta, että työt pääsisivät loppumaan.

Täytyy sanoa, että riippumatta töiden vähäisyydestä työkaverillani ei ole ollut päivää jolloin työt olisivat loppuneet.

Vierailija
18/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan pitkään jatkuneen kiusaamisen voi lopettaa itse vain kahdella tavalla.

1. Vaihda työpaikkaa. Huono neuvo, mutta on joskus ainoa vaihtoehto. Jos päädyt töhän, niin tee ensin kohta kaksi. Mukavampaa omalle itsetunnolle, kun luovuttaessa tietää, että muita vaihtoehtoja on kokeiltu. Koska luovuttamistahan tämä on, vaikka joskus näin kannattaa tehdä.

2. Tilanteen vakavuudesta riippuen, tee rikosilmoitus tai kirjallinen valitus organisaatiossa todella korkealle. Molemmissa tapauksissa et vie asiaa eteenpäin heti kun teet päätöksen, vaan keräät ensin aineistoa. Nauhoitat keskusteluja, tai jos kiusaajasi on varomaton, tallennat hänen lähettämiään kiusausviestejä. Lähetät omalle esimiehellesi sähköpostiviestejä, joissa pyydät puuttumaan asiaan, ja joista käy ilmi mitä on tapahtunut ja kuinka sama on jatkunut jo pitkään (lähetät tämän viestin vain saadaksesi todistusaineistoa). Jos olet riittävän kyrpiintynyt, hankkiudut varta vasten tilanteisiin, joissa joku kuulee/ näkee, kun sinua kiusataan. Kirjaat ylös missä/ milloin ja kuka näki. Mutta älä provosoi. Sitten lähetät organisaation koosta riippuen viestisi todellä ylös ja mieluiten usealle henkilölle. Kerrot viestissä tilanteesi, muutaman tarkan esimerkin ja liitteenä kuvankaappaus omalle esimiehellesi lähettämästäsi viestistä ja hänen vastauksensa, josta selviää, ettei asiaan ole puututtu. Voit otsikoida vietin vaikka avunhuudoksi. Esim 1. Pienehkö organisaatio. Lähetät viestin firman omistajalle ja jollekin hallituksen jäsenelle (vaikka et olisi koskaan tavannut). Esimerkki 2. Iso organisaatio. Lähetät viestin koko puljun toimarille (jos tosi iso organisaatio, niin esimiehesi esimiehen esimies riittää) ja firman henkilöstöpäällikölle, vaikk kumpaakaan tuskin olet tavannut. Tällä toiminnalla on muutama vaikuttavaa tekijä. Ensinnäkin organisaatiossa korkealla olevat henkilöt ovat oikeasti vastuussa asioista. He eivät voi joutua tilanteeseen, jossa he eivät tee mitään ja ammattiliitto tai lehdistö pirauttaa puolen vuoden jälkeen, tai tapat itsesi ja selviää, että he tiesivät tilanteen. Eli heidän on tehtävä edes jotain, vaikka eivät haluaisi. Toinen syy on se, että he eivät halua hoitaa itse tällaisia asioita. Sen takia he ovat palkanneen firmaan henkilöitä, jotka hoitavat tällaiset asiat heidän puolestaan, esimerkiksi oma esimiehesi. Viestin saatuaan on selvää, että esimiehesi ei ole tehnyt sitä työtä, josta hän saa palkkaa. Vaikka kukaan ei sanoisi tätä ääneen ja esimiestäsi tuettaisiin ja selkää taputeltaisiin, olisi asia kaikille päivän selvä. Sen vuoksi esimies joutuisi tilanteeseen, jossa kiusaavan työkaverin suojeleminen ei olisi tällaisen mainehaitan arvoista. Kolmas syy on se, että viestin saatuaan sikariportaassa keskusteltaisiin asiasta julkisesti. Sen jälkeen kiusajasi olisi virallisesti kiusattu. Jos tämä neuvo kaikesta huolimatta johtaa asemasi huonontumiseen tai katastrofiin niin kannattaa lähteä. Tee silti näin. Älä jää tuleen makaamaan. Tein sen kerran ja itsetunto meni.

Vierailija
19/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi haukkua jos teet työsi? Onko hän kateellinen?

Vierailija
20/47 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin uskoa että selän kääntö saattaisi toimia.

Sellainen ehdollistaminen, jossa kiusaajalle aiheutuu sanktiota/haittaa aina kun kiusaa. Joten jossain kohtaa kun ei enää jaksa ottaa paskaa vastaan niin jättääkin sanomatta mitä oli sanomassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi