Kuinka monessa tuotteessa hinta on sama, mutta tuotetta on pienennetty?
Esim. Eskimo-puikoista huomasin viimeksi, että puikon koko on pienentynyt, mutta pakettihinta on sama. Luodaan mielikuva ettei hinta nouse, kun pienennetäänkim tuotetta. Ärsyttää tämä jatkuva ihmisten harhauttaminen. Missä muissa tuotteissa olette huomanneet samaa asiaa hyödynnettävän?
Kommentit (54)
Pappagallon jäätelöpurkit jo muutama vuosi sitten. Niiden mautkin vähentyneet, ennen oli iso valikoima.
"Kuinka monessa tuotteessa... " Mitä sä sillä lukumäärällä teet? Tilastohullun aloitus taas.
Suklaalevyt on ohuempia. Esimerkiksi geisha on huomattavasti ohuempi kuin ennen. Hinta sama tai korkeampi.
Vierailija wrote:
Onko ihmiset oikeasti hölmöjä? Aina pitäisi seura e/kg hintaa eikä itse tuotteen hintaa.
Anteeksi kun en ole mikään matematiikan professori, mutta minulle on vain vaikea hahmottaa miten se kilohinta toimii. Helpompi on vain katsoa paljonko joku pakkaus maksaa, niin ei tarvitse kassalla sitten ihmetellä riittääkö rahat. Ja aika harvaa ruokaa tulee edes kiloa ostettua kerralla! No vitsi vitsi... ehkä perunoita kuitenkin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onko ihmiset oikeasti hölmöjä? Aina pitäisi seura e/kg hintaa eikä itse tuotteen hintaa.
Anteeksi kun en ole mikään matematiikan professori, mutta minulle on vain vaikea hahmottaa miten se kilohinta toimii. Helpompi on vain katsoa paljonko joku pakkaus maksaa, niin ei tarvitse kassalla sitten ihmetellä riittääkö rahat. Ja aika harvaa ruokaa tulee edes kiloa ostettua kerralla! No vitsi vitsi... ehkä perunoita kuitenkin.
Kilohinnan pitäisi löytyä hyllystä, joten tarvitsee vain näkökykyä. Tietenkin pitää osata verrata onko esim 6,2 e/kg suurempi kuin 5,5 e/kg.
Aika paljon näyttää nykyisin olevan 400-450 g paketteja, jotka olivat ennen 500 g.
Melkein kaikki leikkelepaketit pienentyneet esim.ennen 200g nyt 180g hinta sama/noussut.
Fazerin suklaalevyt pienentyneet, mutta hinta on noussut.
Valion viipaloiduissa juusto- paketeissa määrällisesti vähemmän. Paketin hinta pysynyt suurinpiirtein samana, mutta kilohinta noussut.
Jauhelihapakkauksissa oli ennen 400 g, nyt 300g ja hinta noussut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Kun seuraat kilohintaa pakkaushinnan sijaan, päädyt vähemmän todennäköisesti tilanteeseen, jossa joudut arpomaan, riittävätkö rahat kassalla.
Itselläni ei ole juuri hajua, mitä monet tuotteet maksavat per pakkaus, mutta muistan niiden kaikkien kilo- ja litrahinnat ulkoa ja huomaan heti, jos kauppa yrittää lorottaa linssiin.
Kaikki makkaraleikkeleet, pakkauskoot pienentyneet jopa 100 g, mutta hinta pysynyt samana tai noussut useita kymmeniä senttejä mm valmistaja S....n valkosipulileikkeet
Vierailija kirjoitti:
No joissain tuotteissa pakkauskoko on myös merkittävä. Oman kissan märkäruoat kutistui myös joku 20 grammaa per pussi. Entiset pussit olivat juuri oikean kokoisia että kissa pysyi normaalipainossa. Uuden pakkauskoon takia pitäisi antaa 1.5 pussia eli jääkaapissa aina lähmäinen avattu teurasjätepussi, tai selittää kissalle että sori kapitalistisen korporaatioahneuden takia ei ole sinulle enempää syötävää.
Tai taloussuklaa joka kutistui 200 grammasta 180 vai 160 grammaan, siinä missä reseptit on 200 gramman levyille. Leivotko pienemmän vai vähemmän suklaisen kakun?
T^ttaa kaikki kutistuvat pakkaukset.
Kuukautissuojapakkaukset ovat pienentyneet. Monien merkkien normal kokoiset oli 20 kpl pakkauksia. Pikkuhiljaa ovat pienentyneet. Esim alwaysilla on 16 kpl. Ennen alwaysin ultrao Longissa oli 16 kpl, nyt 12.
HauHau Championin koirien nameissa on käytetty ihan uutta taktiikkaa. Niissä grammamäärä on sama mutta namikoko on suurennettu kaksinkertaiseksi eli kappalemäärä per pussi on puolet pienempi. Eli pitää ostaa useampi pussi.
Tämä tapahtui esim lammaspaloille. Ne oli alunperinkin varsin isokokoisi nameja, mutta nyt ihan liian isoja vaikka itselläni on jättikokoisia koiria. Ja ne on just niin sitkeitä ettei niitä saa käsipelillä pilkottua pienemmiksi. Hinta per pussi nousi tietenkin samalla noin 40 senttiä.
Valion Oivariinin pakkauskoko pieneni 550 grammasta 500 g:aan. Muistaakseni se oli jossain vaiheessa 600 grammainen. Hinta sama, joten hinnankorotus 10 %. Rasvaa ei välttämättä tarvitse käyttää.