Haluaisin antaa ystäväperheelle lahjaksi puun- mikä olisi hyvä valinta
Vaahtera ?
Tammi?
pihlaja?
Joku mikä varmasti säilyy ja jonka kasvua on kiva seurata.
Kommentit (41)
Anna paju, se leviää kivasti ja siitä on tosi vaikea päästä eroon.
Anna kukkiva tai hyöty puu, josta saisi satoa.
Vierailija kirjoitti:
Anna paju, se leviää kivasti ja siitä on tosi vaikea päästä eroon.
Sopii myös allergiaperheille
Älä anna puuta lahjaksi, jos he eivät ole sellaista itse toivoneet! Minä ainakin hankin ihan itse kaikki kasvit puutarhaani, ja kokisin tosi kiusallisena sen, jos joku hankkisi minulle pyytämättä ja yllättäen PUUN. Mitä, jos en tykkäisi siitä yhtään mutta se olisi silti ns. pakko istuttaa, jotta toinen ei loukkaannu?
Kirsikkapuu tai omenapuu. Kukkii kauniisti ja niistä on myös hyötyä.
Osta kirsikkapuu, joka kevät sen kukkiessa kaveri voi sitten miettiä sinua.
Riippuu kasvupaikasta millainen laji siinä menestyy. Kuiva, tuulinen, varjoinen, paahteinen? Ja mikä kasvuvyöhyke kyseessä? Maaperä kallioinen, lehtomainen vai mikä?
Millainen maaperä? Onko varjoisaa, aurinkoista, tuulista, kosteaa, kuivaa? Käykö paljon jäniksiä? Miten iso tila on? Sopiiko siihen kohtaan korkea vai matala puu? Onko ympärillä nurmea, joka koivun ympäriltä kuivuu karrelle? Kuinka paljon ovat valmiita haravoimaan (isosta puusta putoavat risut, lehdet, siemenet jne)? Asuvatko kaupunkialueella, jossa asemapiirustukset säätelevät, mitä puita voi laittaa tai kaataa?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kasvupaikasta millainen laji siinä menestyy. Kuiva, tuulinen, varjoinen, paahteinen? Ja mikä kasvuvyöhyke kyseessä? Maaperä kallioinen, lehtomainen vai mikä?
Jatkan vielä. Kuinka innokkaita viherpeukaloita lahjan saajat ovat? Toiset lajit vaativat enemmän hoitoa, toiset pärjäävät suurinpiirtein maahan tökkäämällä.
Kannattaa myös katsoa puun koko sitten "isona". Tammi on tosi kiva, mutta vaatii paljon tilaa (ja hyvän suojauksen taimena eläimiltä). Ihan rakennuksien viereen ei kannata suunnitella puita. Juuret voivat tukkia salaojia tai maalämpöputkia tai viemäreitä. Katolle ja ränneihin kertyy lehdet.
Omena- tai kirsikkapuu. Itse annoimme appiukolle tammen 70-vuotislahjaksi, istutti sen mökille, jossa on paljon tilaa. Tykkäsi kyllä.
Puulajeilla on myös symbolisia merkityksiä, jos niihin haluaa perehtyä.
Heillä on iso tontti jossa on metsäistä osaa. Lisäksi mökkipaikka, jonne puu mahtuu myös.
Tunnen toki perheen, joten tiedän että lahja sopii heille.
Taidan päätyä omenapuuhun
Vierailija kirjoitti:
Puulajeilla on myös symbolisia merkityksiä, jos niihin haluaa perehtyä.
Kerro lisää!
Esim. mainitsemastasi pihlajasta löytyy useita lajikkeita. Erikoismuotoja näkee esim. arboretumeissa, jos se auttaisi valinnassa. Kyseessä on kuitenkin vuosikymmenien ellei satojen vuosien sijoitus. Tuomen ikä on noin 30 vuotta. Tammi vuosisatoja.
En todellakaan antaisi puuta, ne nyt tuppaavat lisääntymään ittekseenkin.
Jollei lahjansaajan tontti ole kovin aurinkoinen niin antaisin alppiruusun. Se on pitkäikäinen ja kaunis eikä vie älyttömästi tilaa.
Huono idea, mikäli kyseisillä kavereilla ei ole todella isoa tonttia. Näihin 1000 m2, saati sitä pienempiin, ei paljoa mahdu varsinkaan isoksi kasvavia puita.