Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyajan pintakulttuuri ja somevaikuttajat

Vierailija
13.06.2022 |

Tästä ajasta kertoo jotain se että somevaikuttajia putkahtelee lisää kuin sieniä sateella. Kaikilla heillä on toiveena tehdä helppoa rahaa toimimalla mainosalustana ja/tai myymällä erilaisia psyykkiseen tai fyysiseen hyvinvointiin perustuvia valmennuksia. Kaikki perustuu pinnallisuuteen, kaupallisuuteen ja uusavuttomuuteen. Käyttäjät eivät usko osaavansa kohottaa kuntoaan, laihduttaa, hoitaa psyykeään, sisustaa tai löytää järkevämpää viihdettä elämäänsä kuin influensereiden muokattujen kuvien ja feikkielämän seuraaminen.

Ihmiset ovat nielaisseet koukun ja siksi moni heistä tienaa osaamiseensa nähden naurettavan paljon. Kuten eräs exmissi joka pinnallisuuden, kaupallisuuden ja kuvaprostituution avulla tienaa enemmän kuin moni erikoislääkäri. Todella sairasta. Toivottavasti tämä on ohimenevä ilmiö ja ihmiset äänestävät jaloillaan.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomaan, että arkena tulee selattua somea vaikkapa ruokatunnilla tai muuten tylsinä hetkinä. Itse en päivitä somea siis koskaan. Olen 30 v. ja oma kaveripiiriini on sellainen, että hirveästi ei someteta. Sitten kun olen viettänyt jonkun ihanan viikonlopun omassa elämässä ja sunnuntai-iltana selaan somea, niin tulee oikein sellainen kuvotus, että mihin minä tätä roskaa tarvitsen. Että mitä minä ihan oikeasti sillä tiedolla teen, että mitä se Rosanna Kulju on tänään pistänyt suuhunsa tai millaisia meikkejä se Sara Sieppi on viikonloppuna käyttänyt. Mitä enemmän pidän omasta elämästäni, niin jotenkin sitä vähemmän haluan viettää aikaani siellä somessa. Se on kuvottavan pinnallista ja feikkiä ja jopa säälittävää.

Vierailija
2/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitasko ees ne filtterit poistaa sieltä somesta, oikeesti. Mulla on 7-vuotias kummityttö ja jopa heidän ikäiset ottaa nykyään selfieitä. Oikein kauhistuttaa millaiseen maailmaan he kasvavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missikisatkin on nykyään vaan sitä varten, että etsitään somettajia. Itse en seuraa yhtäkään somea työkseen tekevää somessa. Seuraan pelkästään urheilijoita, jotka urheilevat ja siinä sivussa saattavat tienata somella.

Vierailija
4/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsytyksestä pääsee eroon sillä, että ei seuraa näitä tyyppejä.

Vierailija
5/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ne somettavat prinsessat vanhenevat niin seuraajiakaan ei ole enää niin paljoa ja mainostajat kaikkoavat. Sitten sormi perseestä ja mieittimään millähän sitä itsensä eläkeikään elättäisi. No, siinä vaiheessa varmaan radioon töihin. 

Vierailija
6/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse huomaan, että arkena tulee selattua somea vaikkapa ruokatunnilla tai muuten tylsinä hetkinä. Itse en päivitä somea siis koskaan. Olen 30 v. ja oma kaveripiiriini on sellainen, että hirveästi ei someteta. Sitten kun olen viettänyt jonkun ihanan viikonlopun omassa elämässä ja sunnuntai-iltana selaan somea, niin tulee oikein sellainen kuvotus, että mihin minä tätä roskaa tarvitsen. Että mitä minä ihan oikeasti sillä tiedolla teen, että mitä se Rosanna Kulju on tänään pistänyt suuhunsa tai millaisia meikkejä se Sara Sieppi on viikonloppuna käyttänyt. Mitä enemmän pidän omasta elämästäni, niin jotenkin sitä vähemmän haluan viettää aikaani siellä somessa. Se on kuvottavan pinnallista ja feikkiä ja jopa säälittävää.

Some on siitä hauska alusta, että se tarjoaa sinulle sitä mitä tykkäät (syystä tai toisesta) katsella sieltä. Eli käyttöhistoriasi perusteella käyttämäsi alustat ovat oppineet, että Kulju ja Sieppi kiinnostavat.

Minä olen kiinnostunut luontokuvauksesta, muutamista bändeistä ja hauskoista kissavideoista, joten kaikki somealustani tarjoavat juuri näitä asioita minulle. Koska en ole ikinä käyttänyt aikaani selaamalla Sieppien sun muiden tuottamaa sisältöä, he ovat täysin näkymättömiä minun alustoillani.

Vierailija
7/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, olipa helpottavaa lukea hyvä aloitus. Kiitos, ap! Ajattelen ihan samalla tavalla. Tulojen pitäisi olla sidottu koulutukseen, ammattiin ja osaamiseen. Ei mihinkään hiton selfieiden räpsimiseen somessa. Kuvottava ilmiö kaikkinensa.

Vierailija
8/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tubetus ainaki on menny mielestäni pilalle täysin. Aito todellisuudenkarheus ja valtamediasta poikkeava arkisuus hävinnyt ja tilalla muoviset poseerausjuontajat dollarinkuvat silmissä. Pah ja pöh.

Vierailija
9/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista se on aina ollut. Joku seurattu henkilö on päättänyt tehdä jotain ja ihmiset kopioivat, vetäen homman jopa täysin överiksi. On käytetty metrisiä peruukkeja, koska isompi on parempi. On laitettu ananas takanreunalle, että kaverit kadehtisivat. On täytetty haarukset hillittömiin mittoihin, jotta kaikki näkisivät kuinka miehekäs mies olet. On maalattu naama myrkyllisellä lyijyllä vain, että näyttäisi mahdollisimman vaikealta. Pinnallisuus ei ole mikään uusi keksintö.

Vierailija
10/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, olipa helpottavaa lukea hyvä aloitus. Kiitos, ap! Ajattelen ihan samalla tavalla. Tulojen pitäisi olla sidottu koulutukseen, ammattiin ja osaamiseen. Ei mihinkään hiton selfieiden räpsimiseen somessa. Kuvottava ilmiö kaikkinensa.

Ottamatta mitenkään kantaa tähän some-kulttuurin, niin kyllähän heille ammatin ja osaamisen mukaan maksetaan. Ammatti on somevaikuttaja ja osaamisesta taas kertoo tulotaso, jonka perusteella he osaavat räpsiä selfiensä huomattavasti paremmin kuin minä tai sinä.

Vierailija
11/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En seuraa yhtäkään ihmistä somessa, eikä mulla ole yhtään sometiliä. Kuvia olen elämäni aikana itsestäni nettiin laittanut kaksi kpl. Ensimmäisen vuonna 2000 about ja toisen heti perään 2016.

Elämässä on tällä tavoin paljon vähemmän negatiivisuutta.

Vierailija
12/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista se on aina ollut. Joku seurattu henkilö on päättänyt tehdä jotain ja ihmiset kopioivat, vetäen homman jopa täysin överiksi. On käytetty metrisiä peruukkeja, koska isompi on parempi. On laitettu ananas takanreunalle, että kaverit kadehtisivat. On täytetty haarukset hillittömiin mittoihin, jotta kaikki näkisivät kuinka miehekäs mies olet. On maalattu naama myrkyllisellä lyijyllä vain, että näyttäisi mahdollisimman vaikealta. Pinnallisuus ei ole mikään uusi keksintö.

Ei ole sinänsä mutta oman elämän ja persoonan tuotteistaminen kyllä on, etenkin ilman mitään sen kummempaa ammattiosaamista.

Vierailija
13/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi nuo on persoonattomia TOISTENSA KOPIOITA kaikki! :D

Vierailija
14/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvempi noista on koulutettuja. Huomionhakuisia jotka riippuvaisia ihmisten tykkäyksistä. Sellaisia jotka ei viitsi mennä oikeisiin töihin.

Vierailija
15/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sinänsä mutta oman elämän ja persoonan tuotteistaminen kyllä on, etenkin ilman mitään sen kummempaa ammattiosaamista.

Olisi ennenkin tuotteistettu, mutta ei ollut välineitä. Mitäpä veikkaat Marilyn Monroen tai Marie Antoinetten tehneen, jos heillä olisi ollut Instagram?

Vierailija
16/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sensuuri taas ihan mielivaltaista.

Vierailija
17/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin aikoinaan tubettamisessa eniten juuri siitä, että videot olivat lähellä omaa(kin) arkitodellisuutta ja samaistuttavia, esim. "kauppakassivideot" ja sellaisia esittämättömiä ja poseeraamattomia. Mutta  pilattua saatiin tämäkin.

Vierailija
18/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin vähän ankea ajatus, että siitä "oldskuul" tubetuksesta olis voinu kehittyä jotain ihan muuta kuin muovisen oloinen valtamedia. Jotain ihan omaansa. Ja miten kävi??  Hitto. 

Vierailija
19/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Some on siitä hauska alusta, että se tarjoaa sinulle sitä mitä tykkäät (syystä tai toisesta) katsella sieltä. Eli käyttöhistoriasi perusteella käyttämäsi alustat ovat oppineet, että Kulju ja Sieppi kiinnostavat.

Minä olen kiinnostunut luontokuvauksesta, muutamista bändeistä ja hauskoista kissavideoista, joten kaikki somealustani tarjoavat juuri näitä asioita minulle. Koska en ole ikinä käyttänyt aikaani selaamalla Sieppien sun muiden tuottamaa sisältöä, he ovat täysin näkymättömiä minun alustoillani.

Minulle taas esitetään koiravideoita ja tekniikan ihmeitä. Joskus näyttää siltä, että "some" yrittää laajentaa valikoimaani, mutta kun minua ei kiinnosta, saan taas pitkään katsella koiria ja moottoreita.

Julkkiksia ja paljonpuhuttuja somehaasteita en ole nähnyt ollenkaan, enkä muista nähneeni esimerkiksi näitä kohuttuja alaikäisten älyttömyyksiäkään sen enempää kuin vähäpukeisia aikuisiakaan. Ylipäätään saan olla netissä kaikin puolin rauhassa, kun kaikkien sovellusten asetuksina on "älä ikinä tuputa minulle mitään" ja mainostentorjunta hoitaa osansa. 

Vierailija
20/20 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin naurettavaa että moisesta "työstä" maksetaan joillekin tähtitieteellisiä summia. Vain siitä hyvästä että toimivat mainosalustoina ja kuvaavat lähinnä itseään. Tienaavat enemmän kuin aivokirurgit vaikka mitään todellista osaamista ei ole.