Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä synnytyksensuunnittelu pitää sisällään?

19.08.2008 |

Ensi viikolla pitäisi mennä äippäpolille synnytyksensuunnittelukäynnille. Mitä siellä tapahtuu? Ainakin ultrataan, niin mulle sanottiin.

Jännittää ihan älyttömästi, että vauva on iso jne. Musta ne polikäynnit on jotenkin pelottavia muutenkin. Mulla on lievä sairaalakammo. Lääkäri on niin virallisen oloinen ja mukana oleva kätilö (?) vaan tuijottaa tietokoneen ruutua, eikä puhu mitään. Tuntuu aina että häiritsee niiden kiireitä...

Huhhuh, kun pukkaa stressiä =(

minipanda & pikkumini 34+0

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kuulostaa hyvältä nimitykseltä tuo synnytyksen suunnittelu, meillä se oli enemmän pelkopolin nimellä vaikka en varsinaisesti synnytystä pelkääkään, halusin vaan nimenomaan käydä juttelemassa kätilön kanssa siitä, mitä synnytyksessä oikein tapahtuu.

Itse valmistauduin tapaamiseen niin, että luin eri lähteistä normaalin synnytyksen kulusta, sen eri vaiheista, kivunlievityksestä jne. Osasin sitten kysellä, mitä missäkin vaiheessa voi tapahtua ja millaisia toivomuksia voi esittää.

Kaikenkaikkiaan käynti oli tosi hyvä. Yksi uusi (?) tieto oli esim. se, että sinne saa mennä ihan ajoissa. Kun kipeät supistukset ovat säännöllisiä, voi vaikka soitella että joko tullaan. Silloin ehtii paremmin paikan päällä suunnitella tarkemmin kivunlievitykset yms. Ja kuulema ei se oo niin iso häpeä, jos joutuukin takaisin kotiin vielä, vaikka mahtaahan se harmittaa...

Suosittelen siis, että luet pikkaisen etukäteen ja mietit kysyttävää valmiiksi, niin saat tapaamisesta enemmän irti.

T. Arkamamma, rv 37+4

Vierailija
2/6 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon meneväni jonkinlaiseen vauvan kokoarviointiin, mutta terkka on merkinnyt papereihin "synnytyksensuunnittelu". Olisko tää sama asia kun synnytystapa-arvio, josta täällä puhutaan. (En sitten tyhmänä tajunnut kysyä tätä neuvolassa). Miten se lääkäri päättää synnytystavan? Tutkiiko lantion jotenkin...

Sorry, oon tästä ihan pihalla =).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis olin noilla viikoilla äitiyspolilla, koska herra kakkonen oli perätilassa. Silloin oli ultra ym. perus neuvoltatutkimukset sekä lisäksi röntgen, koska toivoin alatiesynnytystä. Laskivat mihin asti uskaltaa antaa synnyttää alakautta ja milloin on sektiovaihtoehto.

Sektion jälkeen tuo suunnitteluneuvotteluarvio on aina käytäntö. Kuuleman mukaan tapa on nyt viikolla 36.

En siis tiedä, mistä syystä olet lähetteen saanut, mutta vaihtoehtoja on tietysti useita. Kokemus oli kovin positiivinen. Sinun näkemystäsi haluttiin kuulla ja tutkimukset olivat perusteelliset.

Vierailija
4/6 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samasta asiasta käytetään nimitystä *synnytystapa-arviointi* ja siellä mm. ultrataan vauva, katotaan vauvan koko/asento, jonka jälkeen lääkäri tekee päätöksen synnytystavasta ja tarpeen vaatiessa ottavat myös röntgenkuvat, jos lantio ahdas, tms. Ja tuota ei kyllä tartte jännittää yhtään ja mitä tulee noihin lääkäreihin ja kätilöihin, niin niissäkin on kovasti eroja. Toivottavasti kohdallesi osuu mukavat sellaiset ja elä tosiaan suotta ressaa tuota käyntiä. Ala vaikka ite poriseen heille ensin, niin saat tunnelman hieman rennomaksi :) Ja muista, että kätilöt ja lääkärit on siellä sua varten, etkä missään nimessä ole häiritsemässä heitä - he tekevät työtänsä ja itseppä ovat alansa valinneet ;)

Pelkopoli ja synnytystapa-arviointi on meillä ainakin kaksi aivan eri asiaa - pelkopolilla käydään kätilön/lääkärin kanssa läpi mm. mahdolliset aikaisemmat synnytykset, mikä ja miksi synnytys pelottaa, käydään läpi kivunlievitykset ja nimenomaan siltä kantilta, mikä on äidille paras. Äidin toiveita kuunnellaan ja kirjataan ylös tulevaa synnytystä varten sairaalan papereihin. Siellä käsitellään nimenomaan synnytyspelkoa ja saadaan tietoa synnytykseen liittyvistä asioista.

Tsemppiä matkaan ja iloista mieltä :)

-AJ&Elli 39+2-

Vierailija
5/6 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saa aina niin mukavasti kannustusta, että tulee hyvälle mielelle =).

Vierailija
6/6 |
19.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istumme varmaan samassa veneessä, olen itsekin menossa synnytystapa-arvioon ensi viikolla äitiyspolille. Minulle kerrottiin neuvolassa, että siellä katsotaan ultralla vauvan asento ja tehdään kokoarvio. Lisäksi lääkäri tekee sisätutkimuksen, eli katsoo mahtuuko tulemaan alakautta ja onko paikat vielä visusti kiinni vai pehmennyt (arvioidaan meneekö yliajalle).

Minullakin on lievä sairaalakammo, en ole koskaan aiemmin ollut "potilaana" sairaalassa. Uskotaan, että kaikki menee hyvin ja tulemme ulos viisaampina ja luottavaisin mielin :D

Miaea ja masukki 35+1