Uurnan laskuun pukeutuminen
Ensimmäistä kertaa menossa tuhkauurnan laskuun ja vainaja on siunattu jo aiemmin kirkossa ja miehet mustissa puvuissaan, niin nyt on epäselvää jotta pukeudutaanko tähänkin tilaisuuteen pukuun vai voiko olla rennommissa vaatteissa?
Enkä tarkoita farkkuja...
Kommentit (29)
Herrasmies pukeutuu herrasmiehen tavoin vaikka keskenkasvuinen nulikka ei sitä ymmärtäisi. Ei uurnanlaskutilaisuudessa tumma puku miehellä ole ylipukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin niiltä jotka sinne kutsui.
Just oli yhdet uurnanlaskun järjestäneet lytätty maanrakoon kun vieraat oli tummissa ja nämä lähimmät omaiset (ei kovin läheisiä hekään) rennommin :)
Itse olen ollut (vanhemeni uurnanlaskut) farkuissa ja paidassa, mutta mustissa.
Mikä ihmeen kiintymys niihin farkkuihin joillain oikein on?
Tavalliset siistit vaatteet. Ainakaan Hietaniemen hautausmaalla uurnanlaskuun ei osallistu pappi, vaan mukana on ainoastaan kappelivahtimestari. Jotkut pukeutuvat juhlavammin, toiset tuovat kukkia ja järjestävät uurnanlaskun yhteydessä ohjelmaa, laulavat tai lausuvat runoja.
Oman lapseni uurnanlaskun jälkeen pieni seurueemme meni Hietaniemen uimarannan kahvilaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vain farkut, kun isäni uurna laskettiin. Eihän vieraitakaan ollut.
Meilläkin. Ja siistit takit.
Vierailija kirjoitti:
Olin yksin isäni uurnanlaskussa. Mukana suntio. Päälläni oli siistit perusvaatteet. Tapahtuma oli koruton. Siunaustilaisuus oli ollut aiemmin kirkossa.
Oliko kuitenkin rannekello, vaikka tapahtuma muuten oli koruton?
Vierailija kirjoitti:
Täältä palstalta jos kyselet niin neuvot kuuluu että rento meininki ja välttele pönötystä. Etsisin vinkkejä jostain muualta.
Tavallaan ihan hyvä neuvo. Pukeutumisen pitäisi lähteä siitä että se ei sen kummemmin stressaa eikä aiheuta lisää epämukavuutta. Epämukavasta tai kauheasti stressatusta asusta kun ei saa mitään lisäpisteitä edes hautajaisissa.
Siisti juhlapukeutuminen voi olla muutakin kuin se täysmusta, luomupuuvillaa tai -pellavaa oleva, 3/4 -hihainen, helma tasan 4 cm polven alapuolelle yltävä, koko kuukausibudjetin maksanut, vyötäröstä tai rinnasta kiristävä ja kauluksesta kutittava asu.
Siunaustilaisuus pidetty, nyt "enää" uurnanlasku. Se ei ole uusi siunaustilaisuus, joten tavalliset siistit vaatteet riittää kaikille. T. Leski