Sana, jota inhoat? Minä aloitan: metukka
Kommentit (1988)
Vierailija kirjoitti:
Vähäosainen. Ihan kuin ihmisillä olisi joku osa joka tulee täysin hänen ulkopuoleltaan ja sille ei voi mitään. Käytetään syyllistämismielessä. Samoin sen vastakohta hyväosainen. Itselläni oli asiat huonosti lapsena ja nuorena, nyt on paremmin keski-ikäisenä. Ihan itse paransin asioitani ja elämääni, en kaivannut sääliä nuorempanakaan.
No tämä! Vähäosainen, vähävarainen. Jokainen on oman onnensa seppä, harva tässä maailmassa on kultalusikka suussa syntynyt, kovalla työllä asioita on saavutettu. On sairauksia, on surua, on köyhyyttä, mutta silti on pakko yrittää, eikä jäädä kellumaan kuin kilpikonna selällään että "olen vähäosainen". Ja sitten odottaa että muut ruokkii ja hoitaa asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähäosainen. Ihan kuin ihmisillä olisi joku osa joka tulee täysin hänen ulkopuoleltaan ja sille ei voi mitään. Käytetään syyllistämismielessä. Samoin sen vastakohta hyväosainen. Itselläni oli asiat huonosti lapsena ja nuorena, nyt on paremmin keski-ikäisenä. Ihan itse paransin asioitani ja elämääni, en kaivannut sääliä nuorempanakaan.
Mitä sanaa sitten pitäisi käyttää niistä, jotka ovat köyhempiä? Köyhä? Tuo "vähäosainen" taitaa tulla jostain sosiologiasta tmv. tilastonikkarointitieteestä.
Köyhä on hyvä, neutraali ja kuvaava termi. Kannatan tätä. Rikas tai varakas toisessa päässä.
mättö käytettynä ruoasta. erittäin epäkunnioittava sana !
niin kutsuttu
(radiossa esim. eräät juontajat viljelevät taajaan)
Hyytävä/kylmäävä
No tämä on ihan vaan kaikenmaailman Ilta Sanomien ja Lehtien ansiota. Ylikäyttävät näitä sanoja, varsinkin viime aikoina hulluun itänaapuriin liittyvässä uutisoinnissa.
Kohtaan. Nykyään on muodikasta korvata kieliopillisesti oikein oleva "vastaan" sanalla "kohtaan" jostain syystä. Tämän olen havainnut noin puoli vuotta sitten. Ennen sanottiin esimerkiksi että "hyökkää jotain vastaan", nykyään kirjoitetaan että "hyökkää jotain kohtaan". Ketään "kohtaan" ei voi hyökätä, joku asia voi vaikkapa olla väärin jotakuta "kohtaan".
Vierailija kirjoitti:
Hyytävä/kylmäävä
No tämä on ihan vaan kaikenmaailman Ilta Sanomien ja Lehtien ansiota. Ylikäyttävät näitä sanoja, varsinkin viime aikoina hulluun itänaapuriin liittyvässä uutisoinnissa.
Kaikki johtajat pitävät nykyään "uhmakkaita" puheita. Ikäänkuin he olisivat jotain lapsia jotka uhmaavat vanhempia...
huikea
Nykyään kaikki on aina huikeaa, huikea työyhteisö, huikeaa lomaa, huikea sitä ja tätä
Niinku....ihme niinkuttelua on nykyään paljon.
Melkein kaikki anglismit saa veren kiehumaan varsinkin silloin, jos niihin on erittäin käytetty suomenkielinen vastine.
Viistoistakesäinen
Kun joku jyrähtää jotakin
Kipuilu
Taidan lähteä repimään mollukkaa.
Mitä sanaa sitten pitäisi käyttää niistä, jotka ovat köyhempiä? Köyhä? Tuo "vähäosainen" taitaa tulla jostain sosiologiasta tmv. tilastonikkarointitieteestä.