Osaako uusavuton ihminen kasata kotiinkuljetetun polkupyörän?
Oon tässä haaveillut uudesta, hyvästä polkupyörästä. Netistä saisi moisen kotiinkuljetettua, mutta pitää itse kasata se, rasvata, kiristää polkimet ja asettaa ne tms.
Mietin, osaanko. Kasauspalveluita ei ainakaan noista firmoista saa, mitä katselin. Ketään sukulaistakaan en kehtaa pyytää, asuvat kaukana.
Harmittaa olla uuvatti.
Kommentit (19)
Älä hyvä ihminen edes unta nää. Vaikka joku osa olisi asennettu paikalleen niin sekin on taatusti säädetty päin helvettiä.
Jos pyörässä on ketjuvaihteet ja käsijarrut niin uusavuton ei saa kumpaakaan säätöihin mikä varsinkin jarrujen kohdalla on muutakin kuin mukavuuskysymys.
itse aika vähän kokoillut niin en saanut toisen puolen poljinta menemään kierteilleen. Pakko oli hitsaamalla laittaa. Ehkä kierteet huonot tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen edes unta nää. Vaikka joku osa olisi asennettu paikalleen niin sekin on taatusti säädetty päin helvettiä.
Jos pyörässä on ketjuvaihteet ja käsijarrut niin uusavuton ei saa kumpaakaan säätöihin mikä varsinkin jarrujen kohdalla on muutakin kuin mukavuuskysymys.
Eli mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä? Yrittää vaan etsiä sellainen pyöräkauppa, missä olisi myös pyörän kasaus valmiina. Niinkö? Ja välttää ketjuliikkeitä, mistä saa itse koota pyöränsä.
Osaa. Niissä on ohjeet mukana. Yleensä hommana on laittaa sarvet suoraan ja kiristää ja laittaa tosiaan polkemista se osa paikalleen mihin jalat laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy kyllä ohjeita ihan kuvien ja piirrosten kanssa. Juutuupista jopa videoita, miten pyörä kootaan.
Rohkeasti vaan ap. Ajan kanssa hyvä tulee ja jos ei samana päivänä, niin joskus myöhemmin kun lisää löytynyt tietoa just siitä aiheesta, mihin homma pysähtyi siemmin.
Vierailija kirjoitti:
itse aika vähän kokoillut niin en saanut toisen puolen poljinta menemään kierteilleen. Pakko oli hitsaamalla laittaa. Ehkä kierteet huonot tai jotain.
Oliko tää vitsi niistä vasenkätisistä kierteistä?
Aloittajalle: kyllä sulle paikallinen pyöräliike sen kasaa ja säätää, kun viet pahvilootan sellaisenaan sinne.
Itse kyllä yrittäisin youtube-ohjeilla ensin, ja uskoisinkin saavani muuten hyvin kasaan, paitsi vaihteiden siirtäjän saaminen vimpan päälle säätöihin. Jostain syystä vaikka kuinka monta kertaa olen tuota yrittänyt niin aina se vaan liikkeen säätämänä on ollut parempi - joku tatsi multa puuttuu.
Kaikki mitä ei voi kännykällä tehdä on saavuttamatonta.
Naapuri tilas lapselleen netistä pyörän, eikä tajunnut, että sen olis pitänyt kiristellä edes mitään. Lapsi ajoi klenkalla pyörällä kuukauden ja sitten se hajos siihen kuntoon, että piti ostaa uusi.
Sillai olet jo plussalla kun ymmärtää, että jotain pitää tehdä pyörälle ennen ajoa
Vierailija kirjoitti:
Höpöjä puhut, uusavuton ei osaa käsillään tehdä muuta kuin näpelöidä kännykkäänsä ja juoda lattea höpöheinää poltellessa.
naapurin reiska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöjä puhut, uusavuton ei osaa käsillään tehdä muuta kuin näpelöidä kännykkäänsä ja juoda lattea höpöheinää poltellessa.
Sattu miehellä oleen puikkokone ja joskus nähny miten sitä käyttää. Siis sen, että pitää kääntää pää sivulle, sekä,sulkea silmät tiukasti kun alkaa rätisemåän. Sitä ennen on sen tikun suunta laitettava tarkasti oikeaksi
Mä oon verkkokaupasta ostanut pyörän, ei siinä mitään sen kummempaa kasaamista ollut, tietty satula ja ohjaustanko pitää säätää itselle sopivaksi.
Tiedän kyllä, että jotain pyöriä toimitetaan just niin kuin kerroit polkimet irtonaisina, mut oisko teidän seudulla jotain pyörähuoltoliikettä, jossa ne sais kohdilleen... Tietty sun pitää se pyörä sinne jotenkin kuljettaa...
Onko naapurissa kivaa setää joka avittais, vaikka pientä maksua vastaan.
Niin, ja nykyään jossain fb-ryhmissä, kaupunkiryhmissä, ihmiset kyselevät jeesiä ryhmän jäseniltä...
teepä säkin niin... Muutaman kympin tarjoat maksuksi, jos joku jeesaa.
Riippuu, millä elämän osa-alueella se avuttomuus näkyy.
Jos osaat lukea ohjeita niin, että myös ymmärrät ne, ja osaat niitä noudattaa, ei pitäisi olla vaikeaa.
Jos nyt päädyt ostamaan sen koottavan polkupyörän, lue ne kokoamisohjeet ainakin 2 kertaa ennen kuin teet yhtään mitään muuta. Sitten katsot, osaluettelon, perehdyt, mikä osa on mikäkin. Järjestele ne osat vaikka lattialle siihen järjestykseen, missä ne pitää fillariin liittää. Selvitä, onko sinulla tarvittavat työkalut/tuleeko ne paketissa mukana. Jos on eri kokoisia ruuveja yms. perehdy, mikä ruuvi tulee mihinkin, ja missä kokoamisen vaiheessa.
Sitten ei muuta kuin ohjeen mukaisessa järjestyksessä sitä fillaria kokoamaan. Ole tarkkana, että laitat jokaisen osan oikein päin. Ohjeessa ei sitä välttämättä sanota, joten voit joutua kokeilemaan, kummin päin joku toimii paremmin. Etenkin pyörivien osien ja niiden lähellä olevien ei-liikkuvien osien kanssa on oltava tarkkana.
Keskity. Luota itseesi. Älä ajattele, että jotain "pitäisi osata" ilman ohjeitakin. Ei pidä. Ohjeet ovat sitä varten, että sellainenkin voi sen koota, joka ei ole sitä aikaisemmin tehnyt. Mutta omaa järkeä saa, ja kannattaa silti käyttää, jos sitä on edes vähän.
Jos olet uusavuton, se viittaa siihen, että olet joskus osannut, mutta taito on unohtunut.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon verkkokaupasta ostanut pyörän, ei siinä mitään sen kummempaa kasaamista ollut, tietty satula ja ohjaustanko pitää säätää itselle sopivaksi.
Tiedän kyllä, että jotain pyöriä toimitetaan just niin kuin kerroit polkimet irtonaisina, mut oisko teidän seudulla jotain pyörähuoltoliikettä, jossa ne sais kohdilleen... Tietty sun pitää se pyörä sinne jotenkin kuljettaa...
Onko naapurissa kivaa setää joka avittais, vaikka pientä maksua vastaan.
Niin, ja nykyään jossain fb-ryhmissä, kaupunkiryhmissä, ihmiset kyselevät jeesiä ryhmän jäseniltä...
teepä säkin niin... Muutaman kympin tarjoat maksuksi, jos joku jeesaa.
Eikö täti käy? Olen täti, ja osaan koota polkupyörän. Voisin auttaa, jos asuisin AP:n naapurissa.
Riippuu tietysti siitä, mitä siihen pitää tehdä ja mitä työkaluja sinulla on. Ei fillarin kokoamiseen tarvita kuin muutama erikoistyökalu, ja ne osat, joihin niitä tarvitaan ovat todennäköisesti jo kiinnitettyjä. Suurin osa menee kiinni ihan normityökaluilla, kuusiokoloavainsatsi, 794pieni ristipäämeisselii ja muutama lenkkiavain riittävät pitkälle.
Mutta jos et yhtään osaa, niin sitten teetä homma jossain liikkeessä. Ainakin pääkaupunkiseudulla on näitä yhden miehen pajoja, jotka varmaan tekevät kasaamisenkin. Pyöräliikkeet haluavat tietysti myydä omia pyöriään, eivät koota nettikaupan pyöriä.
Jos asut niin landella, ettei siellä ole paikallista pyöräliikettä, kysy naapurilta, tietääkö hän jonkun, joka osaisi sen pyörän koota. Ihan varmasti löytyy joku, joka osaa, ja jolla on aikaa. Maanviljelijöillä ei just nyt ole, mutta jollain muulla voipi ollakin.
Landella joku autokorjaamon jamppakin sen varmaan kokoaisi näppärästi.
Avuttomuushan kaikkoaa juurikin vain yrittämällä ja tekemällä.
Jos ei uskalla missään hommassa sitä ekaa harjoittelukertaa tehdä, "kun ei ole kokemusta", niin avuttomaksi jää.
Vierailija kirjoitti:
Avuttomuushan kaikkoaa juurikin vain yrittämällä ja tekemällä.
Jos ei uskalla missään hommassa sitä ekaa harjoittelukertaa tehdä, "kun ei ole kokemusta", niin avuttomaksi jää.
Tämä pitää paikkaansa mutta asiaa ei todellakaan kannata harjoitella laitteella jonka päällä joku sotkee hetken päästä ruuhkaliikenteessä rekkojen seassa.
Minä olen kasannut ilman mitään fillariharrastusta parikin paketissa toimitettua pyörää johon piti myyjän mukaan "vain kääntää ohjaustanko suoraan ja kiinnittää polkimet".
Voi vi**u kun yksikään pyörää kasassa pitävistä muttereista ei ollut oikeassa momentissa, jopa molemmat pyörännavat löysällä niin että etupyörä olisi voinut töyssyssä kirjaimellisesti irrota ja edessä olevat vannejarrut niin päin helvettiä säädetty kuin olla ja voi.
Jarrukahva painui pohjaan ennen kuin palat ottivat kiinni mihinkään ja tämä mihinkään oli renkaan kylki jonka ne olisivat syöneet puhki. Onneksi jarruvaijeria ei oltu kiristetty kunnolla joten sekin nitkahti löysäksi kun kahvaa kunnolla puristi.
Näitä sitten myydään uusavuttomille jotka eivät saa lyötyä taululle naulaa seinään. Hohhoijaa. Kieltämättä perimmäisenä tavoitteena saattaa olla luonnonvalinnan nopeuttaminen minkä homman ne kyllä hoitavat.
Uusavuton ihminen ei osaa lämmittää mukillista vettä mikrossa