Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tekevät tätä kahvi- tai ruokapöydässä?

Vierailija
12.06.2022 |

Eli siis on joku tilanne, jossa ruoka tai kahvi on valmista, ja ollaan vieraana jonkun kylässä. Isäntäväki kutsuu vieraat kahville tai syömään. Sitten aloitetaan tämä pelleily, että ei edes vastata pyyntöön, ja kukaan ei tee elettäkään mennäkseen sinne pöytään. Sitten huudetaan uudestaan ja uudestaan. Keskustelu jatkuu olohuoneen puolella. Tämä aikuisten tuolileikki jatkuu niin kauan, että porukan viisain älyää tulla sinne pöytään.

Mutta miksi? Mikä ihme ihmiset ajaa tähän? Joku kiero logiikka, että "en kehtaa olla ensimmäinen"? Onneksi olkoon, juodaan sitten kylmää kahvia ja syödään kylmää ruokaa mieluummin.

Onko tämä

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hyökkään aina ensimmäisenä innokkaasti astialle.

Ensisijaisesti siksi, että tällä hoidetaan pois päiväjärjestyksestä kaikkien osalta tämä hankala "en kehtaa olla ensimmäinen" ongelma, joka on usein ihan todellinen.

Toisekseen se on oikeastaan kohteliaampaakin isäntäväkeä kohtaan osoittaa, että arvostaa sitä mitä tarjotaan, sen sijaan, että istuskelee ensin merkityksellisesti vartin paikallaan vain osoittaakseen, että en minä sitä ilmaista kahvia varten tullut.

Toki jos jonoa alkaa muodostua itsestään, niin en minä sitten kiilailemaan lähde. Voin hyvin odottaa, että muut hakevat ensin.

Vierailija
22/30 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ja vanhempani menevät pöytään kolmannella pyynnöllä. Aivan idioottimainen tapa jota en noudata muissa kuin oman aivopierusukuni juhlissa, koska en halua kuulla letkautuksia. Juodaan sitten sitä kylmää kahvia. En aio opettaa tapaa lapsillen, vaan että emäntää tai isäntää ei odotuteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa tätä myös esiintyy. Tilanne ratkaistaan tyylikkäästi niin, että seurueen vanhin ottaa ensin. Lapset tulevat viimeisinä.

Kiilailijat ja ensin pöytään tungetsijat saavat pahoja katseita.

Vierailija
24/30 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menen mölyen paikalle niin että kuuluu naapuriin asti.

Vierailija
25/30 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan missään tuollaiseen törmännyt. 

Vierailija
26/30 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hyökkään aina ensimmäisenä innokkaasti astialle.

Ensisijaisesti siksi, että tällä hoidetaan pois päiväjärjestyksestä kaikkien osalta tämä hankala "en kehtaa olla ensimmäinen" ongelma, joka on usein ihan todellinen.

Toisekseen se on oikeastaan kohteliaampaakin isäntäväkeä kohtaan osoittaa, että arvostaa sitä mitä tarjotaan, sen sijaan, että istuskelee ensin merkityksellisesti vartin paikallaan vain osoittaakseen, että en minä sitä ilmaista kahvia varten tullut.

Toki jos jonoa alkaa muodostua itsestään, niin en minä sitten kiilailemaan lähde. Voin hyvin odottaa, että muut hakevat ensin.

No ei tuo hyökkääminenkään mitään hyvää tapaa osoita. Sinne kahvipöydän suuntaan voi toki heti pyynnöstä siirtyä, mutta kuitenkin jarrutella ja odottaa ehkä niitä vierasjoukon vanhimpia ja antaa heidän aloittaa.

Kyllä sitäkin pitää ihmetellä, että se kahvi kaadetaan kuppeihin jäähtymään ja sitten vasta kuulutetaan vieraat ottamaan. Kaataisi sitä mukaa kupillisen kun vieras suurinpiirtein siihen tassiin tarttuu. Kupit usein ovat sen kahvipöydän viimeisenä (ainakin olisi hyvä/pitäisi olla).

Vierailija
27/30 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan säännön mukaan ensimmäisenä menee kahvia hakemaan seurueen vanhin naishenkilö. Jolloin tietysti se, oka vaikuttaa vanhimmalta saa kehotuksia, että menehän nyt sinä ensiksi.

Vierailija
28/30 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rynnin aina ekana. Mielestäni ryntääminen kahvipöytään on kohteliaisuus isäntäväkeä kohtaan. Olen tosissani! Pöytään pitää mennä heti kun kutsutaan.

Vierailija
29/30 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on lapsena opetettu, että vanhimmat menevät ensin. Jos jotain juhlitaan, juhlittava ottaa ensin. Mutta nykyään en itse enää viisikymppisenä kursaile, vaan menen heti pöytään kun kutsu käy. En jaksa itsekään odotella, että vanhukset pääsevät joskus vihdoin asiaan. Epäilen, että tämä tapa on jäänne vanhemmalta sukupolvelta.

Vierailija
30/30 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan säännön mukaan ensimmäisenä menee kahvia hakemaan seurueen vanhin naishenkilö. Jolloin tietysti se, oka vaikuttaa vanhimmalta saa kehotuksia, että menehän nyt sinä ensiksi.

Näin on minullekin opetettu. Itse olen usein se vanhin naisvieras, enkä turhia odottele emännän kutsun jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi