Miksi ihmiset tekevät tätä kahvi- tai ruokapöydässä?
Eli siis on joku tilanne, jossa ruoka tai kahvi on valmista, ja ollaan vieraana jonkun kylässä. Isäntäväki kutsuu vieraat kahville tai syömään. Sitten aloitetaan tämä pelleily, että ei edes vastata pyyntöön, ja kukaan ei tee elettäkään mennäkseen sinne pöytään. Sitten huudetaan uudestaan ja uudestaan. Keskustelu jatkuu olohuoneen puolella. Tämä aikuisten tuolileikki jatkuu niin kauan, että porukan viisain älyää tulla sinne pöytään.
Mutta miksi? Mikä ihme ihmiset ajaa tähän? Joku kiero logiikka, että "en kehtaa olla ensimmäinen"? Onneksi olkoon, juodaan sitten kylmää kahvia ja syödään kylmää ruokaa mieluummin.
Onko tämä
Kommentit (30)
Nimi on kursailu ja siitä on ollut palstalla keskustelua.
Ei meidän suvussa tuollaista ole harrastettu. Kun kutsu tulee kahville, niin välittömästi takapuoli nousee tuolista. Oletteko jotain hitaita hämäläisiä?
En ole huomannut itse. Kaikkialla missä kahvilla olen käynyt, mennään pöytään heti. Oikeastaan jo kun kuulee, että kahvi lakkasi valumasta.
Itse olisin aina mielellään ensimmäisten joukossa kahvipöytään mennessä :),mutta pitää vähän odotella,ettei ihan ensimmäinen ole,ettei näyttäs joka juhlissa olevan aina ensimmäinen aikuinen :D mut en tosiaan ole se jonon hännillä oleva
Kyseessä on tapa jota ei esiinny Helsingissä paitsi muualta muuttaneiden keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on tapa jota ei esiinny Helsingissä paitsi muualta muuttaneiden keskuudessa.
Kyseessä on tapa, jota esiintyy ainoastaan vajaaälyisten kusipäiden keskuudessa ihan paikasta riippumatta.
Suomalaista tapakulttuuria. Hävetkäämme kaikki yhdessä.
Kukaan ei halua näyttää, että on ahne ja menee rohmuamaan pöydästä parhaat palat. On parempi olla jossain keskivaiheilla jonoa, silloin kehtaa ottaa isommankin palan kakkua, jos sitä näyttää riittävästi olevan. Ekat joutuu aina miettimään, että jos tässä on kaikki tarjottava, niin kaikille ei riitä, jos otan sekä keksin että pullaa.
Mä en ymmärrä tätä joidenkin ajattelutapaa, että kun meillä ei tehdä niin muuallakaan ei tehdä. Itse juuri ap:n mainitsemaan tapaan olen törmännyt ainakin Etelä-Lapissa ja Koillismaalla.
Meen aina ekaks ja sit otan ison palan kakkua :D ja sanon istujille,että lälläslää :> vain nopeat elävät ....
Mä menen aina pöytään ensimmäisestä pyynnöstä. En tykkää yhtään tuosta tavasta, että annetaan emännän tai isännän pyytää kymmenen kertaa. Prkl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on tapa, jota esiintyy ainoastaan vajaaälyisten kusipäiden keskuudessa ihan paikasta riippumatta.
Sinun tapasi nimitellä ihmisiä on kyllä vielä vastenmielisempi.
Olen huomannut saman. Ja toinen on se että, kukaan ei halua leikata sitä kakkua ensimmäisenä....ettei vaan näytä liian ahneelta, tai ota sitä viimeistä pullapalaa, jätetään ennemmin ottamatta, mutta ei viimeistä kuitenkaan.
Aika harvinaista nykyään. Jos kukaan ei oikeesti lähde heti liikkeelle, niin varmasti lähtevät, jos sanot vaikka, että Aloitapa sinä Liisa tai tulkaapa ekana siitä pöydästä jne....
Ei todellakaan tarvitse mennä muiden kuin jotka haluavat. En itse jäisi autistisesti siitä jankuttamaan.
Olen mennyt ensimmäisestä pyynnöstä ja sain osakseni v*ttuilua siitä, että nuoriso rynnii ensimmäisenä kahvipöytään.
Yritän mennä kolmantena tai toisena. Riippuu minkä kokoinen tilaisuus on. Jos monta istuinriviä, rivijärjestyksessä tai sitten odotettuani, että joku muu rivi on mennyt ensin.
Menen aina ensimmäisestä pyynnöstä ja ei koskaan haittaa olla ensimmäisenä jonossa. Otan kaikkea tarjottavaa sen verran mitä haluan, mutta en esim. onneksi tykkää kakuista yleensä niin en koskaan ota isoa palasta.
Jäi lause kesken. Onko tämä siis oikeasti joku opetettu juttu?
t. AP