Miksi jotkut lapset lihoo herkemmin, kuin toiset?
Vaikka siis söisivät saman verran ja samaa ruokaa. Ja liikkuminen samalla tasolla. Toinen laiha, kuin mikä ja toisella alkaa tulemaan ylimääräistä... Aika monissa perheissä on näin, että lapset ihan eri kokoa, vaikka elämäntavat samat... Aikuisetkin yleensä normaalipainoisia/hoikkia.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Pullukat alapeukuttavat kaikkia niitä vastauksia, joissa ei syytetä geenejä.
Aikuinen pullukka on eri, kuin pullukka lapsi. Esimerkiksi isän puolen suku on romuluista ja leveää, ei siis automaattisesti lihavia. Siskoni on ihan kuin isän puolen suvun naiset... On leveä lantio, leveät hartiat, isohkot rinnat ja minä olen suora, laiha ja rinnaton. Nyt aikuisena tietysti vähän eri juttu, mutta silloin lapsena vartalonmalli oli täysin eri! Siskoni saattoi näyttää pullukalta, vaikkei mitään vatsamakkaroita ollutkaan.
https://www.is.fi/terveys/art-2000008206159.html
-
Tutkimus: Aineenvaihdunta ei hidastu ikääntyessä – keski-ikäisten lihomisen syyt muualla
-
Tuore Science-lehdessä julkaistu tutkimus kyseenalaistaa sen, että aineenvaihdunnan hidastuminen keski-iässä olisi yksi ihmisten lihomisen syy.
En ihmettele lihavien lasten määrää ollenkaan, rattaissa istuvilla taaperoillakin on nykyään sipsipussit kourassa.
Olen huomannut tuon saman kissoista xD Molemmat kissani syövät tasan saman verran ruokaa, silti toinen on luikku ja toinen paksu pötkylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysikkaa opiskelleet tietävät, ettei ainetta synny tyhjästä. Lihavat syö ihan oikeasti syövät enemmän energiatiheää ruokaa. Tämä koskee myös lapsia.
Vähän enemmän fysiikkaa opiskelleet tietävät myös, että vaikka lapset söisivät tasan saman verran, heidän energiankulutuksensa ovat silti erilaiset.
Jostain kumman syystä lihava lapsi oli ennen harvinaisuus, nykyään ei. Kyllä syy lasten lihavuuteen on seurausta huonoista ruokailutottumuksista.
En tiedä, onko mitään tieteellistä pohjaa, mutta meidän lapsikatraasta, josta jokainen on täysi- ikäinen, yhdellä on nyt aikuisena vaikeuksia pysyä solakkana, vaikka ruokavalio on hyvä ja liikuntaa harrastaa. Tämä yksi poika sai vauvana antibioottikuurin, hyvin pienenä. Olen ajatellut, että häneltä ehkä häiriintyi jotain oleellista suolistossa. Muilla perhepiirissä ei tätä ongelmaa. Ja nyt äitinä tietysti harmittelen, että olisiko sen antibiootin voinut hoitaa muuten aikoinaan, syytän vähän itseäni.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/terveys/art-2000008206159.html
-
Tutkimus: Aineenvaihdunta ei hidastu ikääntyessä – keski-ikäisten lihomisen syyt muualla
-
Tuore Science-lehdessä julkaistu tutkimus kyseenalaistaa sen, että aineenvaihdunnan hidastuminen keski-iässä olisi yksi ihmisten lihomisen syy.
Todellisuudessa keski-ikäinen on lihavampi kuin sama henkilö nuorena, koska ylipaino on vaivihkaa kertynyt vuosien varrella. Yksi kilo vuodessa lisää painoa on hädin tuskin havaittava muutos, mutta 20 vuodessa tuottaa 20 kiloa lisää painoa.
Näin kävi minullekin. Vielä teininä olin hyvin laiha. 20 vuodessa tuli pikkuhiljaa 20 kiloa lisää ja olinkin jo ylipainoinen. Nyt olen pinnistellyt normaalipainon ylärajoille ja se on vaatinut mm. kaiken karkin ja muiden makeiden herkkujen lopettamista, annoskokojen tarkkailua, "varmuuden vuoksi" -santsaamisen lopettamista jne.
Itse olin se pullukampi lapsi ja isosiskoni taas pieni ja siro. Olen tunnesyöjä. Pienestä asti olen kärsinyt ahmimisoireista, esim. tullessani koulusta kotiin saatoin paahtaa vaikka 6 siivua leipää ja syödä ne nopeasti ennen kuin muut tulivat kotiin todistamaan tätä touhua. Vanhempani suhtautuivat minuun aika negatiivisesti ja siskoni oli se "kiltti lapsi", uskon että tästä asetelmasta syntyi oma alemmuudentunteeni joka taas johti tunnesyömiseen. Varmaan vanhemmille näytti että "syömme suunnilleen saman verran", koska söin aina salaa lisää...
Noh olen siskoani 15cm pidempi, lapsenakin olin jo pitkä. Ehkä se vaikutti energiantarpeeseen, jota yritin sitten myös salasyömällä paikata. En ollut varsinaisesti lihava lapsi, mutta isompi.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tuon saman kissoista xD Molemmat kissani syövät tasan saman verran ruokaa, silti toinen on luikku ja toinen paksu pötkylä.
Sama koirilla! Kaksi saman rotuista ja melkein saman ikäistä urosta syö samaa ruokaa. Jos antaa molemmille saman määrän ruokaa, toinen lihoo ja toinen pysyy hoikkana.
Lihavuus johtuu liiasta syömisestä (tai joskus harvoin jostain sairaudesta). Laihuus (vaikka olisi kova syömäri) johtuu geeneistä/metabolismista, yleensä toinen lapsen vanhemmista on myös tällainen luonnostaan luikku.
"– Gluteeniviljojen ja muiden viljojen proteiinien tiedetään myös vaikuttavan kilpirauhasen toimintaan. Kun kilpirauhanen toimii nihkeästi, se puolestaan hidastaa perusaineenvaihduntaa ja aiheuttaa lihomista."
Miksi joku kävelee nopeammin, kun kävelee itselleen luontaista nopeutta? Miksi toisella on ruskea tukka kun toisella samanpainoisella on vaalea tukka? Miksi toisella on hyvä lauluääni ja toisella ei ollenkaan, vaikka ovat samanpainoisia? Miksi kaksi samanpainoista on eripituisia? Miksi kaksi samanpituista ovat eripainoisia, vaikka kumpikaan ei ole lihava eikä laiha?
Ihan outoa, että kaksi samanikäistä ja samanpainoista voivat olla niin erilaisia, missähän on vika?
Vierailija kirjoitti:
"– Gluteeniviljojen ja muiden viljojen proteiinien tiedetään myös vaikuttavan kilpirauhasen toimintaan. Kun kilpirauhanen toimii nihkeästi, se puolestaan hidastaa perusaineenvaihduntaa ja aiheuttaa lihomista."
Minä lihon aina kun syön ruisleipää :(
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus johtuu liiasta syömisestä (tai joskus harvoin jostain sairaudesta). Laihuus (vaikka olisi kova syömäri) johtuu geeneistä/metabolismista, yleensä toinen lapsen vanhemmista on myös tällainen luonnostaan luikku.
Tuossa nyt ei ollut mitään logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin se pullukampi lapsi ja isosiskoni taas pieni ja siro. Olen tunnesyöjä. Pienestä asti olen kärsinyt ahmimisoireista, esim. tullessani koulusta kotiin saatoin paahtaa vaikka 6 siivua leipää ja syödä ne nopeasti ennen kuin muut tulivat kotiin todistamaan tätä touhua. Vanhempani suhtautuivat minuun aika negatiivisesti ja siskoni oli se "kiltti lapsi", uskon että tästä asetelmasta syntyi oma alemmuudentunteeni joka taas johti tunnesyömiseen. Varmaan vanhemmille näytti että "syömme suunnilleen saman verran", koska söin aina salaa lisää...
Noh olen siskoani 15cm pidempi, lapsenakin olin jo pitkä. Ehkä se vaikutti energiantarpeeseen, jota yritin sitten myös salasyömällä paikata. En ollut varsinaisesti lihava lapsi, mutta isompi.
Ei nyt ihan. Päinvastoin se pituus saattoi tulla koska tarjolla oli niin paljon energiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pullukka syö enemmän kuin se hoikka
Ei välttämättä. Yleensä se pullukkalapsi liikkuu vaan vähemmän. Mieti nyt vaikka jonkun urheilevan teinipojan syömisiä... Ihan normaalia, että ruualla menee litra maitoa, 10 perunaa, 10 lihapullaa ja 5 leipää, niin jaksaa sitten mennä futistreeneihin ja vaikka vielä kuntosalille.
5 leipää!!!? En usko.
Miksi jotkut laittavat pilkun ennen kuin-sanaa, vaikka kyse on perusvertailusta?