Irrotuspiikistä ym. kyselen...
heippa! tänään laitettiin irrotuspiikki ja huomenna olisi inssi edessä... jännittää... olisikin kiva kuulla kokemuksia ja varsinkin niitä onnistumisia :) tämä on toinen inssi, eka tehtiin ilman clomeja ja piikkejä. nyt oli clomit ja tämä piikki... perjantaina ultra näytti yhden ainuan pallukan, lääkäri olisi toivonut, että olisi tullut vaikka kaksi mutta nyt mennään näin yhdellä ja toivotaan, että tärppäisi... jäänkin odottelemaan teidän muiden kokemuksia ja kaikenlainen tieto on tervetullutta...
syysterveisn mil-lis
Kommentit (3)
.. käytettiin irrotukseen ensimmäisestä kertaa viimeisintä inssiäni ennen ja taisi toimia koska tulin raskaaksi - vaikka ikävä kyllä raskaus päättyi km:oon :(.
Eli minun käsitykseni mukaan siitä saattoi todella olla apua, takana 5 tuloksetonta inssiä sitä ennen, silloin ei käytetty irrotuspiikkiä. Lääkäri mietti olikohan aiemmin ollut inssin ajoituksessa vikaa, kun piti se vaan lh-testeillä ja ultralla arvioida. Sulle onkin varmaan sanottu että Pregnylin piikittämisen jälkeen tosi tarkkaan ajoitetaan se inssi, 36-38 tuntia pistoksesta mulle on sanottu.
Tsemppiä että tärppäisi!
Ensimmäisessa Clomi-kierrossa ei tärpännyt. Toisessa otettiin Clomifenin lisäksi avuksi Pregnyl-piikki, ja lopputulos uinailee viereisessä huoneessa.
Minulle tehtiin ensimmäinen " inssi" syksyllä -04, käytin tuolloin Menogon-pistoksia vatsaan. Munasolu kasvoi sopivan kokoiseksi ja sitten pistin irrotus-piikin. Munasolu vain sattui lähteä tulemaan tukkeutuneesta munatorvesta, joten tällöin " inssi" meni pieleen. Toinen yritys oli sitten Puregon-pistosta käyttämällä ja irrotus tehtiin tammikuussa -05. Munasolu lähti tällöin vasemmasta, eli avoinna olevasta torvesta ja iui-onnistuin, testi positiivinen tammikuussa/helmikuussa -05 ja nyt meillä terve 1-vuotias poika. 8-vuoden yrittämisen jälkeen lopulta onnistui, olisi vain heti kannattanut hakeutua kunnon hoitoihin. Muutama vuosi tuhrautui ensin luomusti yrittämällä ja seuraavat pari vuotta Clomifenia syödessä, ei tapahtunut ovulaatioita, vaikka taisin melkein purkillisen, oliko se 15 tabua napsia aina kuukausittain ja rahaa paloi...En tiedä autoiko lopulta Menogonin vaihto Puregoniin vai oliko onnekas sattuma, jotta toisella kerralla sattui munasolu irtoamaan siitä avonaisesta torvesta. Sattui siinä pieni erikoinen tapauskin välillä...nimittäin toisella pistoshoito(Puregon)-kerralla tuli kesken kaiken parin päivän kestoiset menkat, ehdin jo huolestua, että miten se oli mahdollista kesken hoidon, mutta seuraavalla kontrollikerralla huomatiin yhtä' äkkiä valmiikisi kypsynyt folikkeli munasarjassa, muutama päivä tuota ennen tuntui, että folikkeli ei kasva millään ja sitten parin päivän päästä se olikin jo täydessä mitassaan. Kaiken järjen mukaan niiden parin päivän menkkojen olisi pitänyt poistaa se kohdun limakalvokin, mutta kaikki näytti kuitenkin olevan kunnossa, eikä lapsettomuus-lääkärikään osannut sanoa, mistä ne parin päivän (oikein kunnon) menkat oikein johtuivat ja keinohedelmöitys voitiin tehdä. Sanoi, ettei kuitenkaan ollut mitään havaintoa siitäkään, että olisin ollut ennemmin raskaana, jotta olisi tullut kesken! Nyt siis kaikki kunnossa ja meillä vuoden ikäinen poika. Että kyllä näitä onnistumisiakin on, minulla todettu myös 3-4v sitten PCO, eli menkkoja ei tule ollenkaan ilman hormonihoitoja. Nytkään imetyksen lopetettua menkkoja ei ole alannut kuulumaan, vaikka lääkäri meinasi, että ensimmäisen synnytyksen jälkeen saattaa munasarjat ruveta toimimaan normaalisti, mutta näin ei ole käynyt! Luultavasti toinen IUI joskus lähitulevaisuudessa, jos vain taas jaksaisi aloittaa saman RUMBAN...pistoksia...kontrolleja...jännittämistä ja pettymyksiä. Todella henkisesti raskasta...niin oli ainakin tämän ensimmäisen raskauden kanssa tuskaa odottaa sitä ensimmäistä kontrollia sen jälkeen kun testi näytti kotona positiivista, että oliko siellä kohdussa mitään. (Oikeastaan tämä oli toinen raskaus, vuosien Clomifenin syönnillä tulin vahingossa jo kerran ennemmin raskaaksi, mutta raskaus osoittautui 12+4 rvkolla " tuulimunaksi" , vaikka testi normaalisti näytti positiivista, sitä eivät normaalilla neuvola-käynnillä hoitajat huomanneet ennekuin alkoi vuoto ja hakeuduin lääkäriin.) Senkin takia toinen raskaus jännitti kovasti, kun osasin jo pelätä tuulimunaa, kun kerran olin sen jo kokenut. Mutta tsemppiä sinulle, kyllä se päivä paistaa risukasaankin!!!