Allergia ongelmia...
Meillä on 1v9kk tyttö, jolla todettu maito- ja kotimaisten viljojen allergiat. Kaikki muu on vain lukuisten kotialtistusten toteamuksia, eli kotialtistuksissa todettu oireita kaurasta, porkkanasta, perunasta, parsakaalista, kukkakaalista, persikasta nyt ainakin.
En enää oikeasti tiedä onko noista yksikään oikeasti allergiaa. Näiden kaikki asioiden pähkäilyjen, ja lukuisten altistusten myötä alan todeta että taidan olla kykenemätön tekemään yhtään ainutta diagnoosia.
Mitään pahoja oireita ei ole tullut, iho ei oireile enää laisinkaan, mutta heti jos tulee yölevottomuuksia olen todennyt ko. aineet allergiaksi.
Nyt mietinkin, että kun nämä pitkät altistukset on tosi rankkoja, ja esim. perunassakin meni 6 päivää ennenkuin yölevottomuudet näyttäyty niin kannattaisiko kokeilla siedätystä? Olen nyt antanut esim. kerran viikossa perunaa oireettomasti, mutta voisiko samaa käytäntöä noudattaa noiden muidenkin kanssa?
Oon ihan solmussa näiden asioiden kanssa, kun jatkuvasti yrittää, pettyy ja altistaa, niin menee usko koko asioihin. Nyt mietin että onkohan nuo allergiat noista kasviksista edes oikeasti, vai vedinkö ne jo liian hätäisesti pois ruokavaliosta.
Ihan hirveä olo, kun tuntuu ettei enää oma pää pysty käsittelemään näitä asioita kun näitä on pähkäilly jo niin pitkään...
Kommentit (9)
Minulla ei ole kokemusta tuosta rotaatiosta, mutta toivottavasti joku muu osaa auttaa.
Itse tein lopulta näin (kun en mitään järkevämpää keksinyt): Kun lapsen selän iho yhtäkkiä tuli hyväksi (muualla paha ihottuma) niin päätin, että kaikki mistä ei tule selkään ihottumaa, on sopivaa. Oli kertakaikkiaan pakko vetää raja johonkin.
Yölevottomuuksia tietysti voi esiintyä vaikka mistä muustakin syystä. Tosi hankala tilanne, tiedän...
Maito ja vilja allergia on todettu altistuskokein. Prickit on tehty, mutta niissä kaikki negatiivisia, samoin Ige-arvot olivat normaalit.
Olemme käyneet erikoislääkärillä jatkuvasti, mutta noiden kasvisten osalta se ei voi oikein tehdä asialle mitään. Ovat kuitenkin vain kasviksia ja helposti vältettävissä ja ne on luokiteltu sopimattomiksi vain meidän kokemuksien perusteella.
Tosin meidän päivittäistä elämää vaikeuttaa kyllä huomattavasti että kaikista helpoimmin saatavissa olevat ainekset on kieltolistalla.
Iho on jo pitkään ollut hyvä eikä mitään rasvauksia ole tarvittu. Kasvikset ei koskaan ole reagoineet iholla, vaan aina yöitkuilla (jos nyt sitten johtuivat niistä...)
Tää on kyllä tosi paskamaista, kun on niin syvällä suossa näiden allergia-asioiden kanssa, ja tuntuu että järki on niin lopussa etten kykene enää arvioimaan mikä on allergiaa ja mikä ei. Se kai tässä on pahin ongelma. Viikkoja kestävät altistukset on tosi rankkoja, ja jotenkin sitä aina vaan odottaa sitä yöhuutojen alkua, eikä sitä edes haluaisi kiduttaa lastaan. Ja varmaan alitajuisesti sitten muutamaan yöitkuun tai näppyyn lopettaa koko touhun...
Onhan sekin paska juttu jos pieninä annoksina annetut siedätykset saa sitten elimistön niin huonoon kuntoon, että ollaan taas jälleen ihan suossa...
Mutta mene ja tiedä...
jos maito ja kasvikset eivät sovi eivätkä viljat (riisi, tattari, hirssi, quinoa, vehnä, kaura, ohra, ruis, amarantti, rypsi, rapsi jne.)
Jäljellehän jää vain liha, kala ja hedelmät, pavut sekä siemenet ja pähkinät..
Tuo kaikkien kasvisten kieltäminen kuulostaa surulliselta, ovathan ne kuitenkin tärkeä osa ruokaympyrää.
Jos rypsiöljy sopii, sehän on oiva tärkeiden rasvahappojen lähde.. Voi ei, sehän on vilja.
tsemppiä! ei todellakaan käy kateeksi
kun mitään ei ole kokeilussa? Jos niitä on joskus silloinkin, niin voisit vähän " laskea rimaa" sopivien ruoka-aineiden hyväksymisessä. Mitä jos kokeilisit tuota " rajan vetämistä johonkin" niin kuin minä tein? Kokeilisit uutta ainetta vaikka 5 päivää, ja jos ei tule sinä aikana yöitkuja, niin ottaisit vaan aineen käyttöön. Ja sitten kokeilisit seuraavan samalla tavalla jne. Ja katsoisit mitä lopulta tapahtuu - ehkäpä riskin ottaminen palkitaan.
Meidän vajaa 3-vuotiaalla moniallergikolla alkaa olla jo monipuolinen ruokavalio. Ihan kaikki testataan kyllä vieläkin yksitellen. Iho-ongelmat ovat hellittäneet aika kivasti, mutta vatsakipuja itketään harva se yö. Selvitystyö on tosiaan vaikeaa (välillä melkein mahdotonta), kun mille vaan ennen sopineellekin aineelle voi yhtäkkiä allergisoitua. Ja se aine voi olla vaikka joku kalkkitabletin apuaine. Tai sitten joku aine liikaa syötynä voi aiheuttaa oireita, kun pienemmästä määrästä ei tule mitään. Puhumattakaan siitä, että oireet voivat tulla viiveellä.
Mutta meillä ainakin lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti ja saa syödä monipuolisesti. Parhaani olen tehnyt. Yöitkut ovat rankkoja, mutta onneksi näissä allergioissa on aina toivoa (ja paljon!) paremmasta huomisesta!
Ihan arnicalle tiedoksi ettei kaikki kasvikset ole pois ruokavaliosta, vain nuo " yleisimmät" mitä suomessa on helposti saatavilla. Ja vaikka kotimaisille viljoille onkin allerginen, ei silti riisit, maissit ja tattarit ole pois ruokavaliosta. ja toki olemme ruokavalion vuoksi ravitsemusterapeutilla käyneet...
Eipä ollut erikoisen lohduttava tuo viestisi, ei varmasti käy kateeksi, ei silti, minuakaan ei käy kateeksi vaikka lapsesi on ehkä terveempi!
Kiitos TittiK. Monesti olemmekin pähkäilleet näitä ongelmia samoissa viestiketjuissa. No todellakin ne yötkitkut ovat rankkoja, varmasti kaikista allergiaoireita ne pahimmat koska siinä kärsii koko perhe ja väsymyksessä ei se järki raksuta sitten yhtään pätkää!
Olen ohjeena pitänyt altistuksissa sitä 7 päivää, jonka jälkeen tutkimusten mukaan ei voi olla enää allergia kyseessä. Mm peruna stoppasti 6. yöhön, ja seuraavana päivänä olikin jo suht löysää kakkaa. Kyllä ne yöitkut ja levottomuudet ihan selkeästi helpottaa kun epäilty ruoka-aine jätetään pois. Mutta sekin ihmetyttää että suoli reagoi vasta 6. päivänä?? onkohan se mahdollista?
Yöt on vaan jo muutaman ylimääräsen heräilyn takia niin rankkoja, että altistukset on lopetettava jos meinaa pysyä järjissään - ja usein, jo seuraavana yönä nukutaan taas.
Huomenna mennään taas lääkärin juttusille, katsotaan mitä tuosta siedättämisestä sanoo.
Meillä pitkään etsittiin yövalvottajaa, ja kun kukkakaali jätettiin 10kk ikäisenä pois ruokavaliosta, tyttö nukkui yöt heräämättä!
Mutta eipä kai auta kun jatkaa tässä allergioiden suossa tarpomista, vaikka se joskus hyvin vaikealta tuntuukin!
Meillä poika 1v1kk ja ruokavaliona tällä hetkellä riisi, poro, ruusunmarja, kolmas päivä menossa perunassa. Poroa on mennyt kohta pari viikkoa. Neocatea sitten meneekin hurjia määriä.
Tähän on päästy todella pienin askelin, viimeistä vuotta en muistele ilolla.
Ikuista päänvaivaahan se aina aiheuttaa, että mikä nyt on sitten allergiaa ja mikä ei. Minä olen vetänyt todella tiukat rajat siihen miten ja milloin kokeillaan ruoka-aineita. Esim. ikinä ei kokeilla jos on vähääkään nuhaa ym. ja yleensä aina kokeillaan kaksi viikkoa. Meille ovat sanoneet että on mahdollista että reaktio tulee myöhemmin ja käytännössä olen tämän myös meillä huomannut.
Yöitkut kokeilujen yhteydessä ovat myös tuttuja ja niitä kaikkein inhottavimpia. Nykyään ei kuitenkaan ole ihan heti lopetettu, vaan vähennetty määriä ja pidetty esim. päivän tauko ja jatkettu sitten. Lääkäri sanoi meille että ainakin ennen lopetusta täytyy olla selvä että se jatkuu ja että lapsi on selkeästi kipeä.
Mutta usein sitä ei kyllä tiedä mistään mitään, aivan uunona tuijottelee kakkaa ja väsyneenä pohtii mitähän tekisi. Ja kuten lääkärikin tässä totesi, että tätähän se on, ei heilläkään välttämättä suoria vastauksia ole.
Joillakin ystävilläni on hyviä kokemuksia altistuksista, itse en oikein osaa auttaa. Tahdoin vaan kirjoittaa hiukan vertaistukea.
Arnica, ehkä kannattaa jättää kommentoimatta jos ei aiheesta mitään tiedä. Näin vaikeasti allergisen äippänä voin todeta, että kauhistelu ja omiin lapsiin tai normaali ruokavalioon vertaaminen on viimeinen asia mitä haluaa kuulla. Tätä ei voi ymmärtää jos sitä ei ole itse kokenut. Kaikella hyväntahtoisuudella....
Aavaliina
meillä 11kk ikäinen poju ja tiedän tunteen kun painiskelee noitten ruokien ja oireitten kaa. meillä on tällä hetkellä viisi ruokaainetta käytössä. meillä syötiin jo vaikka mitä mut sit jouduttiin karsii kaikki nollaan et selviäis mikä aiheuttaa oireet.
olen kans ihan sekaisin koska poika on atoopikko niin en aina tiiä et onko punoitus poskilla atopiaa vai allergiaa?
eilen oltiin taas lääkärillä ja saatiin uusi maito kokeiluun. soija-tutteli. saas nähä käykö se? helpottais kyl suuresti elämää... tällä hetkellä meillä on nutri-junior.
meillä ei ole tullut yö levottomuutta tai ripulia noista allergisoivista ruuista vaan kaikki näkyy iholla. nyt lääkäri sit sano et ei haittaa jos posket ovat hieman punaiset kuhan ´se ei vaikuta lapsen olotilaan!
meillä hyvin iloinen poika joka nukkuu yönsä putkeen ilman itkuja! sentään jotkut asiat on hyvin :)
kyllä nää asiat varmaan joskus helpottuu.mut kateellisena seuraan kaverin lasta joka samanikäinen ja voi laittaa suuhunsa mitä vaan...
tsemppiä sulle!
Nyt on lääkäri käynti takana ja kenties vähän viisaampi olo :))
Lääkäri sanoi että toki rotaatiota kannattaa ja voi tehdä, jos lapsi on saatu oireettomaksi ja hyväkuntoiseksi. Sitä ei saa tehdä millään tärkeällä perusruoka-aineella vaan esim. marjoilla, hedelmillä tai kasviksillä, ei missään nimessä esim. maidolla tai kotimaisilla viljoilla.
Jos myöhemmin haluaa altistuksen tehdä, niin ei tarvitse altistaa niin pitkää aikaa vaan joku 3-4 päivää voi jo hyvin riittää.
Meillä ei varsinaisesti ole altistettu n. 10 ruoka-ainetta, vaan näitä aineksia käytetään ruokien lisäkkeenä tai välipalana. Saa lapsikin sitten uusia makuelämyksiä ettei aina ole samaa ruokaa tarjolla ja monipuolisemman ruokavalion, kun ruokavalio kuitenkin aika niukka.
Kovasti oli lääkäri sitä mieltä, että jos noin moni rotaatiolla menee niin ehkäpä allergiat ovat pikkuhiljaa väistymässä.
Ja se jos mikä olisi todellinen lottovoitto!
Jos ei, piipahdapa lähimmässä lastenlääkärikeskuksessa alan erikoislääkärin pakeilla. Yksityislääkäripalkkio on pieni hinta pähkäilyistä, yöunista ja mielenterveydestä. Nimittäin naisen logiikkani ja maalaisjärkeni sanoo, että olet oikeilla jäljillä. Nuo eivät välttämätä ole allergiaa (eivät kuulosta). Yölevottomuus ei ole tyypillinen allergiaoire. Meillä ollaan yölevottomia pelkästä ummetuksesta, jos syödään monena päivänä peräkkäin perunaa, valkoista riisiä tai vehnäjauhoa (valkoista leipaa, pastaa jne).
Kokeilepa kasviksia luomuna. Monelle luomu sopii, mutta lannoitteilla tehoviljelty ei. Jos lapsesi vatsa on luonteeltaan herkkä, raa' at kasvikset voivat ärsyttää vatsaa ja aiheuttaa kipua/levottomuutta jne. Kypsennä vihannekset höyrykattilassa tai itse laitan lävikköön(siivilä). Siis kattilaan vettä kiehumaan, vihannekset siivilään kattilaan vesihöyryyn ja kansi päälle. Höyrytetyissä vihanneksissa säilyy väri kauniimpana ja vitamiinit on paremmin tallessa. Porkkana, bataatti, parsakaali ovat masuystävällisiä.
Viljoista kokeile ensin gluteiinittomia (hirssi, quinoa, tattari, amarantti, täysjyväriisi jne. quinoa ja amarantti maailman ravinteikkaimpiin kuuluvia intiaanien käyttämiä viljoja). Puuron voi tehdä RIISImaitoon, joka kaura- tai soijamaitoa hellempi vatsalle. (voitele uunivuoka öljyllä, kaada litra riisimaitoa ja 2,5.3 dl pyöreäjyväistä taysjyväriisia + vähän suolaa; peitä foliolla (=kansi) -> uuniin illalla 100 astetta -> aamulla valmis puuro)
Linsseistä saa hyviä ruokia ja ovat paljon masuystävällisempiä kuin herneet tai pavut.
kalsiumia saa hyvin esim KUORELLISISTA seesaminsiemenistä (desi seesaminsiemeniä tehosekoittimeen -> jauhoksi, lisää desi auringonkukansiemeniä -> jauhoksi, lisää 2-4 dl pakastemansikoita tms, 2-3 banaania ja omena mehua niin, että saat puuron. sävellä lapselle sopiva puuro tästä reseptistä, meillä hitti aamuisin)
ostan itse kaiken mahdollisen luomuna tai haen mummolasta maalta. Näin v' ältän ylimääräisiä lisä- ja väriaineita jne.
Tofu on loistava proteiinilähde, mutta älä ensimmäisenä kokeile. saattaa olla rankka masulle. (reseptejä netissä)
Oho, meni näköjään isolta osin ohi kysymyksesi. Sorry. Jätän nämä kuitenkin tähän. herkkävatsaisen vesselin äitinä kokeiltuja reseptejä ja ravintoarvojakin kun pitäisi aina muistaa miettiä..