Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psoriasis iski yllättäin. Kortisonivoiteet sun muut käytössä. Olisiko kenelläkään lisävinkkejä/ käytännön vinkkejä ihan järkyn

Vierailija
10.06.2022 |

ihottuman hoitoon koko vartalossa kuin myös päänahan psorin hoitoon?
Lääkärin määräämät ihovoiteet käytössä mutta eivät juurikaan auta. Hillitön kutina ja ihon hilseily.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ollut stressaava jakso?

Gluteenin, maidon ja sokerin karsiminen ruokavaliosta. Vältä myös höttöhiilareita. Minulla on epäilys, että maito varsinkin juusto laukaisee minulle värikalvontulehduksen. Olen harkinnut yliherkkyystestiä, konsultaatioineen ovat aika arvokkaita yksityisellä.

Minulla on nivelpsori. Nivelet ovat rauhallisia. Oikean käden kolmen sormen kynsivallissa on tulehdusta. Joskus on ollut kaikissa sormissa.

Monipuolisesti kasviksia, marjoja, runsaasti vettä ja vihermehut on hyviä, jos niihin mahdollisuus. Viherjauheista voi myös tehdä. Esim. lisäksi chorella, spirulina, opti mcm, laadukas suola.

Paranemisia 🥰

Vierailija
22/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut Propolista? Mehiläisen kittivahaa.

Voi kirvellä aluksi hetken, mutta menee pian ohi eikä enää sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä on jotaki "litkua" mitä se tapaa laittaa päänahkaan, ja on kuulema hyvää, mä en vaan tähän hätään osaa sanoo minkä nimistä

Bemetson?

Vierailija
24/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologiset lääkkeet.

Vierailija
25/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sytostaatit.

Vierailija
26/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varman kaikki ei saa heti reseptiä biologiset lääkeet,koska kalliita yhteiskunalle. On reseptilääke ja itsensä pistetään.Lääke säilytetään jääkappi ja toimii. Jokaiselle jolla yleislääkäri todennut psorjas,pitäisi saada lähete ihotauti plk. He antavat oikeat,ohjete ja lääkeet!Tilantesta riippuen valohoitoa. Kun nyt kesä aurinko aurinko aurinko.Vähennä vateita ,jotta ilma ja aurinko iholle.Vaikka jäljet hireveän näköisiä aurinkoa,Psorjas useimiten puhkee tressi tilanteet ja yksi on avioero. Tai jokin muu elämän ankara tilanne psyykkisesti.

Vierailija
27/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sytostaatit.

Nämä ovat aika rajuja sivuvaikutuksineen. On ollut Zalazopyriinia ja Trexan.

Tuo eka ainakin vaikuttaa suolistobakteereihin. Hetkinen, ruokavalio, liikunta, rentoutuminen ja uni puree myös.

Vierailija
28/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat ja sokeri pois. Kversetiiniä voi kokeilla, sitä saa luontaistuotekaupasta.

Magnesium ja sinkki myös päivittäiseen käyttöön.

Vierailija
29/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävästi d-vitamiinia 100 mikrogrammaa on turvallinen. Maitohappobakteerit myös tärkeitä.

Vierailija
30/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihotautilääkärille tai pyydä lähete yleislääkärin kautta. Psoriasikseen on nykyään paljon eri hoitovaihtoehtoja paikallishoitojen lisäksi. Tablettihoitoja ja pistettäviä. Paikallishoidon vaihtaminenkin voi jo riittää. Valohoito on myös mahdollinen. Älä ota aurinkoa itse ilman aurinkosuojaa, se lisää syöpäriskiä.

Ei tarvitse turhaan kärsiä kotona, hoitoja on paljon.

Vierailija
31/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittoman ruokavalion olen itse havainnut ehdottomaksi. Heti jos syön gluteenia alkaa muutaman päivän sisällä hirveä kutina ja läiskät paksuuntuvat. Gluteenittomalla pysyy läiskät ohuina eivätkä ne kutise juurikaan.

Lisäksi suosittelen aloe vera geelin käyttöä läiskien päivittäin, esim. luontaistuotekaupoista löytyy tuotteita, joissa aloe veraa yli 90% tuotteesta. Kosteuttaa, imeytyy hyvin ja lievittää tulehdusta.

Vierailija
32/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut psoriasis yli kolmekymmentä vuotta sekä iholla että nivelissä. On ollut käytössä lukuisat voiteet aina kortisonista ja tervasta nykyaikaisempiin, on useaan otteeseen hoidettu valohoidolla (myös musta valo, PUVA), on mennyt sytostaatteja ja biologisia lääkkeitä ja testimielessä olen testannut propoliksen, luontaistuotteet laidasta laitaan ja kuulemani kotikonstit ties mitä kaura- ja kamomillapesuista alkaen. En varmasti edes muista mainita kaikkia, en lääketieteen enkä muun osalta. Lopputulos on, että minun psoriasikseni elää omaa elämäänsä ja sen kanssa pitää tulla toimeen. Varsin pitkällä kokemuksella sanon, että älä luota yhteenkään yksittäiseen "tällä lähtee" -neuvoon ja pyydän myös muita pidättäytymään vastaavista "kummin kaiman siskolla" -mutuista, varsinkin, jos omaa kokemusta aiheesta ei ole. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin kuunnella jonkun Random-Riitan esitelmää auringon / helokkiöljyn / ihan minkä vaan takuuvarmasta hyödyistä (tai ihan mistä tahansa) niin kuin en olisi asiasta ikinä kuullutkaan, vaikka Riitalla kuinka hyvä tarkoitus tahansa olisikin.

Minua ei psoriasia juurikaan haittaa, vaikka välillä on huonompiakin kausia. Vähiten haittaa iho-oireet. Pahimmat ja ikävimmät kaudet on nivelien kanssa, ja sitä ei varmasti monikaan ulkopuolinen osaa edes ajatella, kun se ei näy päälle päin. Mainittakoon, että kertaakaan näiden vuosikymmenien aikana psoriasis ei ole ollut remissiossa, vaan se on ollut myös iholla tauotta.

Psoriasis on siis hyvin yksilöllisesti käyttäytyvä ja paljon mahdollista, että mikä hyvänsä tässäkin keskustelussa mainittu ohje saattaa olla hyväksi tai olla olematta, mutta kokeile huoletta. Minun paras neuvoni on, että suhtaudu psoriasikseen kuitenkin kuin mihin hyvänsä ominaisuuteesi, älä sure sitä poishoidettava sairautena. Tylsästi sanoen siis hyväksy se. 

(jatkuu alla, teksti liian pitkä yhteen ruutuun)

Vierailija
33/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

(yllä oleva jatkuu)

Omat, hyväksi havaitsemani neuvot sen kanssa toimeen tulemisesta ovat alla.

- Älä käytä mitään pesuainetta, joka sisältää saippuaa. Se kuivattaa. Itse en käytä mitään muuta kuin pesuöljyä, mm. tämä https://www.rusta.com/fi/fi/suihkuoljy-nivea-p853018490101.aspx on hyvä (ja ihan ilman mainostarkoitusta, myös muut pesuöljyt toimivat).

- Jos olet tottunut kuumiin suihkuihin, luovu niistä. Itse käytän vain ihonlämpöistä vettä, en yhtään kuumempaa, koska kuuma kuivattaa. Talvella palellessa nostan veden lämpötilaa, mutta vain vähän.

- Älä pese ja hinkkaa itseäsi koko ajan. "Ihminen, joka pese tukkaansa joka päivä, haisee" -höpinät saa unohtaa. Ei haise.

- Älä myöskään hinkkaa pyyhkeellä. Hankaaminen saa aikaiseksi ns. köbner-ilmiön (googleta, jos on tuntematon). Painele iho kuivaksi eikä niin haittaa vaikka jäisi vähän kosteaksikin - pesun jälkeen rasvaamisesta on eniten hyötyä, jos rasvaa vähän kostealle iholle - rasva vetää kosteuden mukanaan ihoon.

- Rasvaaminen ja kosteuttaminen on iholle kaiken a ja o. Kuiva psoriasisiho paksuuntuu ja halkeilee ja on kipeä. Onneksi se harvemmin tulehtuu (itse asiassa psoripläntit erittävät penisiliiniä - tiesitkö?) Sopivat rasvat ja kosteuttajat löydät kokeilemalla, mutta itselläni yksi parhaista on kookosöljy (ihan se kaupasta ruoanlaittoon tarkoitetttu, mm. https://foodin.fi/tuote/kylmapuristettu-neitsytkookosoljy-reilu-kauppa-…). Kookosöljykään ei psoriasistani poista, mutta jostain syystä sillä on rasvaamisen lisäksi nopea kyky rauhoittaa punaiseksi lehahtanut iho pahimpina kausina. 

- Kuten joku jo yllä mainitsi, sisältäpäin rasvaaminen on yhtä tärkeää kuin ulkoa. Minulla toimii tähänkin parhaiten kookosöljy ja erityisesti hamppuöljy, mutta se ei takaa sitä, että toimisi sinullakin. Kokeile eri öljyjä, pääasia, että niitä menee. Toinen on vesi - vettä, vettä, vettä, kosteutusta sisäkautta. Saatat myös kesäkuumalla huomata, että sinua janottaa enemmän kuin muita. Se johtuu siitä, että ohut, olematon iho haihduttaa enemmän kuin ehjä.

- Lääkevoiteet on lääkevoiteita ja niiden käytöstä keskustellaan lääkärin kanssa. Ihan peruskosteuttajista olen huomannut, että on ihan samantekevää, ovatko ne apteekista vai marketista. Reseptillä toki saa apteekkikaman halvemmalla, mutta hyvänä niin ominaisuuksiltaan kuin hinnaltaankin pidän mm. ihan marketin hyllystä löytyvää Lumenen kuivan ihon perusvoidetta.

- Ruokavaliolla ei tutkimusten mukaan ole psoriasikseen vaikutusta, mutta monella on toisenlaisiakin kokemuksia, myös minulla. Kuten moni on tässä ketjussa jo ehdottanut, kokeile jättää hiilarit mahdollisimman vähiin. Kymmenisen vuotta asiaa seuranneena ja testanneena sanon, että vehnäjauhojen ym. käyttö pahentaa oireita. Erityisesti se pahentaa niveloireita hyvin nopeasti ja radikaalisti.

- Joskus tulee vastaan ohje, jonka mukaan psoriaatikon pitää välttää ns. nightshade-kasveja (googleta, jos et tunne). Monella on kokemus, että ne pahentavat oireita enkä sitä väheksy. Itse välttelin niitä parikymmentä vuotta sitten tarkkaan, mutta täytyy sanoa, että en huomannut mitään eroa. Kuitenkin, kuten sanottu, kunkin psoriasis on yksilöllinen, joten kokeile.

- Viime vuosina on tieteellisessä tutkimuksessakin alettu epäillä, että psoriasiksella saattaisi olla yhteys suoliston kuntoon (kuten niin monella muullakin autoimmuunisairaudella). Minun korviini tämä kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Siksi se iänikuinen "syö terveellisesti" -neuvo ja suolistoystävälliseen ruokavalioon tutustuminen kannattaa, vaikka tässäkin on se, että kunkin pitää itse kokeilla, mikä se omalla kohdalla on. Edelleenkään vaikkapa sipuli ei ole kaikille ehdottoman huono tai hyvä (minulle se on hyvä, sipulien käyttö ruokavaliossa tuntuu jeesaavan oreita).

Vierailija
34/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja jatkuu)

- Nivelkipuihin toistan lääkärini neuvon, jonka itse sain toimittuani pitkään itsepäisesti toisin: käytä tulehduskipulääkkeitä sillloin, kun tarvis on. Minulla oli joku kummallinen tarve vältellä niitä, mutta kun lääkärini juurta jaksaen selitti, että nimensä mukaisesti ne hoitavat myös tulehdusta, uskoin ja todettava on, että oikeassa oli. Tarvittaessa lääkäri voi kirjoittaa sinulle nimenomaan niveltulehduksiin tarkoitetun valmisteen kuten minulle.

- Nivelistä vielä sanon, että liikkeelle vaan. Silloin, kun ne ovat pahana, ovat yleensä aamulla pahimpna, mutta päivän mittaan helpottaa. Tietysti silloin kun sattuu oikein kunnolla, mennään sen mukaan eikä revitä. 

Todennäköisesti unohdin listastani jotain, mutta nämä nyt alkuun. Maailma tai elämä ei psoriasikseen kaadu. (Ehkä tähän vielä esimerkkinä: Monet tuntemani ihmiset sanovat, että eivät ole lainkaan huomanneet omaani, mikä on aika käsittämätöntä, koska se näkyy niin kasvoissa, sormissa kuin ihan missä hyvänsä. Ainoa selitys sille on, että ilmeisesti se jää muillekin jotenkin sivuseikaksi, kun en itse siihen kiinnitä huomiota.) 

Vierailija
35/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kardemummaa ja kanelia teelusikallinen päivittäin.

Vierailija
36/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psoriasikseen auttaa voide, jossa vaikuttava aine on betametasone. Esim. Bemetson niminen.

Itsellä poistaa psorin muutamaksi päiväksi.

Psoriasikseen ei ole olemassa lääkettä, joka poistaisi sen pysyvästi.

Vierailija
37/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologiset lääkkeet.

Mulla biologiset (muuhun vaivaan) laukaisi psorin. Eroon pääsin jättämällä sen lääkkeen pois ja nauttimalla paljon hyviä rasvahappoja.

Vierailija
38/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sytostaatit.

Nämä ovat aika rajuja sivuvaikutuksineen. On ollut Zalazopyriinia ja Trexan.

Tuo eka ainakin vaikuttaa suolistobakteereihin. Hetkinen, ruokavalio, liikunta, rentoutuminen ja uni puree myös.

Salazopyrin ei ole sytostaatti. Se on sulfalääke, joka on johdettu vanhakantaisesta antibiootista.

Vierailija
39/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ihotautilääkärille tai pyydä lähete yleislääkärin kautta. Psoriasikseen on nykyään paljon eri hoitovaihtoehtoja paikallishoitojen lisäksi. Tablettihoitoja ja pistettäviä. Paikallishoidon vaihtaminenkin voi jo riittää. Valohoito on myös mahdollinen. Älä ota aurinkoa itse ilman aurinkosuojaa, se lisää syöpäriskiä.

Ei tarvitse turhaan kärsiä kotona, hoitoja on paljon.

Aurinkovoiteissa on paljon kemikaaleja. Ne voivat aiheuttaa syöpää.

Kylmäpuristetut kaakaovoi ja kookosöljy ovat turvallisia käyttää ilman syöpäriskiä.

Vierailija
40/63 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demoson 1mg/ g ja Betnovat Scalp käytössä.

Yksityisellä käyty alunperin.  Nyt ei enää varaa siihen. Terkkarilääkäri vain uusii reseptit

Pyydä lähete eteenpäin erikoislääkärille. Valitat, ettei nämä entiset enää auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän