Psoriasis iski yllättäin. Kortisonivoiteet sun muut käytössä. Olisiko kenelläkään lisävinkkejä/ käytännön vinkkejä ihan järkyn
ihottuman hoitoon koko vartalossa kuin myös päänahan psorin hoitoon?
Lääkärin määräämät ihovoiteet käytössä mutta eivät juurikaan auta. Hillitön kutina ja ihon hilseily.
Kommentit (63)
Pyydä valohoitoa jos kortisonit eivät riitä.
Ihotautilääkärille? Aika vaihtaa vahvempiin tuotteisiin.
ruokavalio, gluteeniviljat pois ainakin ja sokerikin suht minimiin.
Psoriin on ihan omat tökötit ja lisäksi uv-hoito voisi auttaa. Pahoihin tapauksiin on myös syötäviä lääkkeitä. Kuulostaa että sulla on huono lääkäri, vaihda parempaan! Tehokkaita hoitoja on!
Mun äidillä on jotaki "litkua" mitä se tapaa laittaa päänahkaan, ja on kuulema hyvää, mä en vaan tähän hätään osaa sanoo minkä nimistä
Ihotautilääkärille!
Päänahkaan tosi hyvää liuosta, joka mun läheisellä ainakin auttanut.
Demoson 1mg/ g ja Betnovat Scalp käytössä.
Yksityisellä käyty alunperin. Nyt ei enää varaa siihen. Terkkarilääkäri vain uusii reseptit
Mies laittoi ruokavalion remonttiin ja syö nykyään lähes vegaanisesti, siitä on ollut hänen mukaansa paljon apua. Lisäksi käy säännöllisesti valohoidoissa. Noista rasvoista ei ole ollut juurikaan iloa, mutta hamppuöljy on ollut hyvää. Tästä löytyy netistäkin aika paljon positiivisia kokemuksia.
Toki kaikki on yksilöllistä mikä kenellekin toimii. Miehellä psori on ollut tosi paha ja on myös nivelissä.
Sokerit minimiin ja vahva omega3 kuuri ainakin kuukaudeksi. Minulla tuli ns sekundaarinen psori yhden lääkkeen vaikutuksesta ja sain sen rauhoittumaan noilla.
Vierailija kirjoitti:
Mies laittoi ruokavalion remonttiin ja syö nykyään lähes vegaanisesti, siitä on ollut hänen mukaansa paljon apua. Lisäksi käy säännöllisesti valohoidoissa. Noista rasvoista ei ole ollut juurikaan iloa, mutta hamppuöljy on ollut hyvää. Tästä löytyy netistäkin aika paljon positiivisia kokemuksia.
Toki kaikki on yksilöllistä mikä kenellekin toimii. Miehellä psori on ollut tosi paha ja on myös nivelissä.
Kannattaa tosiaan "rasvata" itseään sisältäpäin öljyjen muodossa ennemmin kuin vaan ulkoisesti.
Ruokavalioon hyviä rasvoja, vehnä ja sokeri ainakin pois. Ferritiini kannattaisi myös mitata.
Kortisoni ohentaa ihoa ja pidemmän päälle pahentaa oireita! Kortisonia ei kuuluisi usein käyttää vuosien ajan.
Lääkkeistä en suosittele mitään, sillä ei omakohtaista kokemusta.
Ehkä tiedät jo, että ihoa tulee pestä mahdollisimman harvoin. Älä käytä saippuaa, älä hankaa. Älä käytä kuumaa vettä tai sauno.
Syö ainakin kahden viikon ajan päivittäin kylmäpuristettua seesamiöljyä, kuumentamattomana. Tai seesamia, ei liian poltettua, pureskele hyvin.
Kortisoniton Bepanthen SensiCalm, apteekista, auttaa psoriin ja ekseemoihin.
Kortisonivoiteita ei ainakaan voi käyttää.
Nehän vain kuivattavat (psoriasiksessa jo muutenkin hilseilevää)ihoa entisestään ! Aurinko on luonnollisin ja paras lääke .
Toista vuotta ollut tämä. Kortisonivoiteista ei juurikaan ollut apua. ap