Mikä minua vaivaa
klo 17:28 | 9.6.2022
Olen 15-vuotias ja en ole ihan varma mistä nämä oireet voivat oikein johtua. Olen aina tiennyt etten ole ihan normaali mutten ole tiennyt miten.
Keskittyminen on välillä tosi vaikeeta, mutta taaa joskus voin hurahtaa moneksi tunniksi itseäni kiinnostavaan aiheeseen. Erityisesti vaikeuksia tuottaa matikka koulussa sekä englannin kieli. Kaverini valittavat aina kuinka puhelias ja sählääjä olen. Opettajat taas valittavat ja syyllistävät minua häiriköksi. En usko tämän johtuvan vain vaikeasta teiniiästä koska jo alaasteella ollut ongelmia.
Myöskin huomaan vanhoissa kokeissa kun olen katsonut on ollut paljon huolimattomuusvirheitä.
Unohtelen usein asioita, kuten penaalit,avaimet, mihin olen jättänyt jotain, juomapullot yms.
Myöskin ollut koko yläasteella ongelmia oikeinkirjoituksen ja kirjoitusvirheiden kanssa.
Sekä olen ERITTÄIN hidas lukija ja siitä olen saanut kuulla monesti ja naurettu vielä päälle ):
Samoin en tykkää jutella isoissa ryhmissä koska tuntui välillä että en pysy oikein kärryillä mistä puhutaan.
Samoin käy esimerkiksi oppi tunneilla että en pysy kärryillä mistä opettajat selittävät juuri yms yms
Ärsyttäö kun ei tiedä mikä vaivaa vai vaivaako sitten mikään.Onko se ihan normaalia vai?
Kaverini kylläkin sanoi minulle suaraa että epäilee adhd? En kyllä sitten tiedä en halua mitään diagnoosia välttämättä
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Oppimis- ja keskittymisvaikeuksia. Koulupsykologiin yhteys.
Meijän kouluns e psygologi on jotneki outo, enkä oikee diggaa siitä. Musta tuntuu et se tuijottaa aina ihmisiä sieluun saakka ja oon aina halunnu kierrellä sitä ku oon aina aatellu et mitä jos se näkee musta läpi ja saa tiwtää mun suurimman salaisuuden. Mitä mä sille oikeen sanon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meijän kouluns e psygologi on jotneki outo, enkä oikee diggaa siitä. Musta tuntuu et se tuijottaa aina ihmisiä sieluun saakka ja oon aina halunnu kierrellä sitä ku oon aina aatellu et mitä jos se näkee musta läpi ja saa tiwtää mun suurimman salaisuuden. Mitä mä sille oikeen sanon?
Juttele ensin vaikka luokanvalvojalle tai erkkaopelle, ne auttavat eteenpäin tai pyydät vanhempiasi olemaan yhteydessä koulupsykologiin. Ei kukaan pysty sinun ajatuksiasi lukemaan, vaikka olisi millainen katse. Rohkeasti vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttele ensin vaikka luokanvalvojalle tai erkkaopelle, ne auttavat eteenpäin tai pyydät vanhempiasi olemaan yhteydessä koulupsykologiin. Ei kukaan pysty sinun ajatuksiasi lukemaan, vaikka olisi millainen katse. Rohkeasti vain.
Joo noh saa näh tässä kun aloitan uuden koulun (amis) ni en tiiä vähä random. Onkohan edes amiksessa erityisopettajia? Tai edes koulupsygologia?
Hitsi miksi ne on vaa jotneki nii pelottavie et haluis välttämättä mun suurimpia salisuuksia niille hölpötellä xd😂💀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo noh saa näh tässä kun aloitan uuden koulun (amis) ni en tiiä vähä random. Onkohan edes amiksessa erityisopettajia? Tai edes koulupsygologia?
Hitsi miksi ne on vaa jotneki nii pelottavie et haluis välttämättä mun suurimpia salisuuksia niille hölpötellä xd😂💀
Toisella asteella pitää olla myös koulupsykologin palvelut, ne on lakisääteisiä. Ei se psykologi utele sun salaisuuksia vaan kartoittaa, onko sinulla oppimis- ja/tai keskittymisvaikeuksia. Tarvittaessa tehdään tehtäviä, joilla noita tutkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsi miksi ne on vaa jotneki nii pelottavie et haluis välttämättä mun suurimpia salisuuksia niille hölpötellä xd😂💀Toisella asteella pitää olla myös koulupsykologin palvelut, ne on lakisääteisiä. Ei se psykologi utele sun salaisuuksia vaan kartoittaa, onko sinulla oppimis- ja/tai keskittymisvaikeuksia. Tarvittaessa tehdään tehtäviä, joilla noita tutkitaan.
Saa nähä en tiiä meenkö juttelemaan edes ollenkaan. Luulis et olis jo tähän ikään todettu jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuolla jo joku ehti sanoakin, niin amiksessakin on psykologi saatavilla. On myös mahdollista järjestää opiskeluja yksilöllisemmin, saada erityisopettajalta apua tehtävien tekoon, tehdä tehtäviä ohjatummin työpajoissa ym.
No jos koulupsykologi ei sua nappaa, niin miten olisi jos aloittaisit kouluterkkarista. Hän ainakin osaa ohjata sinua eteen päin oikeille työntekijöille.
Pyydä lukitestin tekemistä. Siinä selviää esim lukihäiriö, esim lukemisen hitaus on yksi lukihäiriön muoto.
Jo tieto siitä, että asiaa tutkitaan ja viimeistään kun löytyy mahdolliset syyt, niin se jo helpottaa sinua ja pystyt paremmin keskittymään koulun käyntiin eikä aika mene ihmetellessä, miksi kaikki tuntuu vaikealta.
Vierailija kirjoitti:
No jos koulupsykologi ei sua nappaa, niin miten olisi jos aloittaisit kouluterkkarista. Hän ainakin osaa ohjata sinua eteen päin oikeille työntekijöille.
Pyydä lukitestin tekemistä. Siinä selviää esim lukihäiriö, esim lukemisen hitaus on yksi lukihäiriön muoto.
Jo tieto siitä, että asiaa tutkitaan ja viimeistään kun löytyy mahdolliset syyt, niin se jo helpottaa sinua ja pystyt paremmin keskittymään koulun käyntiin eikä aika mene ihmetellessä, miksi kaikki tuntuu vaikealta.
No otta tuokin. Oon vaa miettiny ennemminkin adhdn mahdollisuutta kuin lukihäiriön. Musta tuntuu et se lukeminen on siksi vaikeeta kun ei kiinnosta aihe. Unohdan heti mitä luin ja sitte hermostun.