Perunkirjoitus
Kokemuksia? Ajattelin ottaa juristin tätä tekemään kun ei ehkä ole kaikkein yksinkertaisin juttu. Liikaa liikkuvia osia. Kerralla kuntoon. Paljonkohan maksaa?
Kommentit (30)
Riippuu omaisuuden koosta ja noiden mainittujen liikkuvien osien määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu omaisuuden koosta ja noiden mainittujen liikkuvien osien määrästä.
No. "Normaali-ihmisen" maksimihinta?
Kyllä ei varmaan 1000 euroa pienempi. Tavallisen helpon perukirjan tekijä ( ei lakimies) otti 400 e monta vuotta sitten. Silloinkin lakimiehet ja tilitoimistot pyysivät 1000 euroa kun kyselin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ei varmaan 1000 euroa pienempi. Tavallisen helpon perukirjan tekijä ( ei lakimies) otti 400 e monta vuotta sitten. Silloinkin lakimiehet ja tilitoimistot pyysivät 1000 euroa kun kyselin.
Mutta voiko olla tonneja? 5000?
ap
Voi olla toista tonnia, muttei sentään tonneja, ellei ole joku aivan erityinen tilanne. Yleensä näille ei ole listahintaa, mutta voit soitella muutamaan paikkaan ja saada arvion.
Meillä 2 kuolinpesää samassa ja kaikkineen lasku jaosta oli 1500 rapiat, Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2 kuolinpesää samassa ja kaikkineen lasku jaosta oli 1500 rapiat, Turussa.
Kiitos. Ei nää sit välttis mitään ihan superkalliita ole. Mun on tosiaan pakko ottaa tämä vaihtoehto. Monimutkainen juttu. Ei super.. mut ei läpihuuto. Uskon, että juristi vetää tän maaliin paljon paremmin kuitenkin ja sehän lopulta säästää rahaa ja vaivaa.
ap
Mä olen kanssa miettinyt testamenttia jo pitkään, kun olen lapseton ja sukulaisia kuitenkin on joille tahtoisin omaisuuden tulevaisuudessa jättää. On jäänyt vielä toteuttamatta.
En oo ihan niin perehtynyt, että jäi epäselväksi mikä ero on kun joku tilaa perunkirjoituksen... Sekin selvinnee kun vaan saan aikaiseksi tuon testamentin tekemisen.
Vierailija kirjoitti:
Perinnönjako on eri asia kuin perunkirjoitus.
Tee itse. Se on oikeasti ihan helppoa varsinkin nykyään, kun lakikirjat, verottajan ohjeet ja jopa valmiit lomakepohjat löytyvät ilmaiseksi WWW:stä. Myös sukuselvitykset ja elossaolotodistukset voi hankkia tietokoneella.
En usko että viidellä huntilla mitään saa. Tonni, pari? Jokainen ''tapaus'' on omanlaisensa, eihän sitä kukaan sivullinen pysty arvioimaan.
Pitää olla sellainen, jolla on myös kokemusta perunkirjoituksista. Jos on meinaan monimutkaisempi juttu, esim. vanhan perikunnan purku, monia osakkaita joista osa 2. polvea, toisille jaettu jotain ennakkoperintöä, avioeroja tms. niin sivutoiminen ei-alaan-erikoistunut juristi on yhtä tyhjän kanssa.
Sama kuin pistäisi vaikka korvalääkärin tekemään polvileikkausta.
Perunkirjoitus on helppo tehdä itse, jos kuolinpesä on selkeä eikä perittävää omaisuutta ole paljon.
Suosittelen teettämään ammattilaisella, jos kuolinpesällä on erilaista omaisuutta hallussaan, esimerkiksi kiinteistöjä, rahasto-osuuksia, osakkeita, arvoirtaimistoa jne. Myös jakamattomien kuolinpesien osuudet ja erilaiset perhekuviot teettävät paljon työtä.
Perukirjan teki sukulainen, no ,oli se sinnepäin. Jakokirjan teki asianajaja, oli kaikki paperit yms, en tiedä kauanko teki, lasku oli 680e. Ei mielestäni paljoa ,että tulee oikein,ja oikeat sanamuodot .
Jako se tärkeempi .
Tuo jakaantui toki useemmalle maksettavaksi sitten.
Kannattaa kysyä useammasta paikasta: pankista, yksityiseltä juristilta, oikeusaputoimistosta.
"Jakaantui useamman maksettavaksi" tarkoittaa sitä, että se maksetaan kuolinpesän varoista eli kaikki perilliset maksavat omasta perintöosuudestaan.
500 euron perunkirjoitus on sen verran yksinkertainen, että sen voi tehdä itse. Niin silloin, kun omaisuutta ei juuri ole, eikä hyvin paljon perillisiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kanssa miettinyt testamenttia jo pitkään, kun olen lapseton ja sukulaisia kuitenkin on joille tahtoisin omaisuuden tulevaisuudessa jättää. On jäänyt vielä toteuttamatta.
En oo ihan niin perehtynyt, että jäi epäselväksi mikä ero on kun joku tilaa perunkirjoituksen... Sekin selvinnee kun vaan saan aikaiseksi tuon testamentin tekemisen.
Testamentin tekeminen ja perunkirjoitus ovat eri asioita, ekan teet eläessänsi ja tokan tekee sit muut kun olet puurolusikkasi viskannut nurkkaan.
~500€