Eipä ole enää juuri suomalaisia siivoojia
Käytännössä kaikki ovat jostain muualta lähtöjään. Hyvä, että ovat opiskelleet tutkinnon ja saaneet työpaikan sitä kautta. Siivoushommiin ei ainakaan tämän palstan mukaan ole mitään mahdollisuutta päästä nykypäivänä ilman tutkintoa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat tarpeeksi fiksuja välttääkseen surkeat palkat ja huonot työehdot
Tyhmää se raataminen ja itsensä hajottaminen kulumista kärsien kun sillä eläkkeelläkään ei vaivojaan ole varaa hoitaa, eläkettä saaden 40v työstä muutaman satasen enemmän kuin se joka ei ole päivääkään tehnyt töitä. Moni on ihme kyllä aika yllättynyt kuinka pieni eläke tulee koko iän siivoustöistä.
Tein niitä töitä 10 vuotta ja ihan mitätön eläkekertymä ollen näkymätöntä ammattikuntaa ja siivoojia pidettiin tyhminä. Minä vain introverttina aikansa jopa tykkäsin siitä työstä kun ei muiden ihmisten kanssa tarvinnut paljoa olla tekemisissä ja se oli paljolti aika itsenäistä työtä joka ei stressannut henkisesti ja yöt nukkui hyvin kun oli saanut fyysistä rasitusta tarpeeksi sekä nuorena jaksoi. Oli siinä työssä hyviäkin puolia jos ei ajatellut rahaa. Olen opiskellutkin kolme ammattia ihan mielenkiinnosta mitä ne ovat mutta en siivousalaa muuta kuin työssä oppien. En enää jakaisi ja joka paikkaa kolottaa kulumista.
Ihme myytti tuo siivoustyön kuluttavuus. Sitä ergonomiaa juuri tolkutetaan että vaihtelisi asentoja ja konetta suositaan nykyään aina kun on väljempää tilaa.
Olen 50 ja koska ei mikään toistaiseksi kremppaa ihan hyvin voisin kuuteen kymppiin jatkaa etenkin kuudella tunnilla. Täyspäiväisenä en välttis nykytahdilla, mutta siinäkin kohteella väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat tarpeeksi fiksuja välttääkseen surkeat palkat ja huonot työehdot
Tyhmää se raataminen ja itsensä hajottaminen kulumista kärsien kun sillä eläkkeelläkään ei vaivojaan ole varaa hoitaa, eläkettä saaden 40v työstä muutaman satasen enemmän kuin se joka ei ole päivääkään tehnyt töitä. Moni on ihme kyllä aika yllättynyt kuinka pieni eläke tulee koko iän siivoustöistä.
Tein niitä töitä 10 vuotta ja ihan mitätön eläkekertymä ollen näkymätöntä ammattikuntaa ja siivoojia pidettiin tyhminä. Minä vain introverttina aikansa jopa tykkäsin siitä työstä kun ei muiden ihmisten kanssa tarvinnut paljoa olla tekemisissä ja se oli paljolti aika itsenäistä työtä joka ei stressannut henkisesti ja yöt nukkui hyvin kun oli saanut fyysistä rasitusta tarpeeksi sekä nuorena jaksoi. Oli siinä työssä hyviäkin puolia jos ei ajatellut rahaa. Olen opiskellutkin kolme ammattia ihan mielenkiinnosta mitä ne ovat mutta en siivousalaa muuta kuin työssä oppien. En enää jakaisi ja joka paikkaa kolottaa kulumista.
Ihme myytti tuo siivoustyön kuluttavuus. Sitä ergonomiaa juuri tolkutetaan että vaihtelisi asentoja ja konetta suositaan nykyään aina kun on väljempää tilaa.
Olen 50 ja koska ei mikään toistaiseksi kremppaa ihan hyvin voisin kuuteen kymppiin jatkaa etenkin kuudella tunnilla. Täyspäiväisenä en välttis nykytahdilla, mutta siinäkin kohteella väliä.
Sitä ergonomiaa ja koneiden käyttöä tolkutetaan koulutuksessa, joka harvalla alalla kääntyvällä on. Ilman niitä saa kyllä itsensä rikki. Minä olen 43, 20v alalla, ei ongelmia.
Oudosti laiskat suomalaiset taipuivat fyysisiin hommiin aiemmin. En tiennyt ketään ystävää joka ei olisi jossain vaiheessa nuoruutta tehnyt siivoushommia.
Eipä ole tullut työkavereilta kysyttyä ovatko suomalaisia, mutta selkeästi ulkomaalaisia ei ole montaa.
Kyllä siivoaisin vielä jos pystyisin. Se oli ihan mukavaa työtä, palkka vaan oli naurettava. 9mm nikamansiirtymä ristiselässä pitää huolen että hyvä kun saa oman asuntonsa siivottua kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 ja koska ei mikään toistaiseksi kremppaa ihan hyvin voisin kuuteen kymppiin jatkaa etenkin kuudella tunnilla. Täyspäiväisenä en välttis nykytahdilla, mutta siinäkin kohteella väliä.Sitä ergonomiaa ja koneiden käyttöä tolkutetaan koulutuksessa, joka harvalla alalla kääntyvällä on. Ilman niitä saa kyllä itsensä rikki. Minä olen 43, 20v alalla, ei ongelmia.
Ethän sinä ole vielä edes vanha. Odota ne toiset jäljellä olevat 20 vuotta ja tee sitten vasta syvempää analyysia 😁
Suomessa on enemmän maksullisia mitä Virossa. Tarkistin just.
Siivoustyö on kyllä täyttä kädestä suuhun elämää. 2400 euroa sain keskimäärin kuussa, kun teki pelkkää ilta -ja yövuoroa, sekä huomattavasti pyhäpäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 ja koska ei mikään toistaiseksi kremppaa ihan hyvin voisin kuuteen kymppiin jatkaa etenkin kuudella tunnilla. Täyspäiväisenä en välttis nykytahdilla, mutta siinäkin kohteella väliä.Sitä ergonomiaa ja koneiden käyttöä tolkutetaan koulutuksessa, joka harvalla alalla kääntyvällä on. Ilman niitä saa kyllä itsensä rikki. Minä olen 43, 20v alalla, ei ongelmia.
Ethän sinä ole vielä edes vanha. Odota ne toiset jäljellä olevat 20 vuotta ja tee sitten vasta syvempää analyysia 😁
Enpä taida. Teen enää 7 kk vuodesta ja leikkaan lisää taas kun tilaisuus antaa myöten. Elämässä on paljon muuta ja mielenkiintoisempaa kuin työ.
Vierailija kirjoitti:
Tuo toteamus, että siivoushommiin tarvitsee tutkinnon on monen keksitty kauniisti muotoiltu tekosyy sille, että ei voi sen takia muka itse hakea siivousalan työpaikkoja. Jos näille tyypeille sanottaisiin, että no tehdään yhdessä sinulle hakemus siivoustyöhön ja yritetään ainakin, niin kukaan ei suostuisi, koska saattaisivat vielä päästä ilman tutkintoakin 😄
En minä vaan päässyt. Hain useampaan paikkaan.
Jaa. Itse olen suomalainen mies ja työskennellyt siivoojana jo 6 vuotta. Eikä ole mitään alan koulutusta. Ulkomaalaisia työkavereita alle puolet. Enemmän suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseutu ei ole koko Suomi. Kyllä maalla ainakin vielä on ihan kotimaisiakin siivoojia töissä.
En asu pk-seudulla ja ei ainakaan meidän kaupungissa ole juuri kantiksia siivoustöissä kun katsoo kauppojen siivoojia ym.
Lisäksi kaverini on täällä töissä suuressa ja tunnetussa siivousfirmassa, ja sanoi, että hänen lisäkseen on heillä yksi suomalainen ja seitsemän ei-suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Siivoustyö on kyllä täyttä kädestä suuhun elämää. 2400 euroa sain keskimäärin kuussa, kun teki pelkkää ilta -ja yövuoroa, sekä huomattavasti pyhäpäiviä.
Lähtisin mielummin ulkomaille 5 tähden hotelliin pesula puolelle tai ovimieheksi. Palkka 900-1200e, asunto hotellin puolesta joskus ruuatkin. Ihan kiva taskuraha 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo toteamus, että siivoushommiin tarvitsee tutkinnon on monen keksitty kauniisti muotoiltu tekosyy sille, että ei voi sen takia muka itse hakea siivousalan työpaikkoja. Jos näille tyypeille sanottaisiin, että no tehdään yhdessä sinulle hakemus siivoustyöhön ja yritetään ainakin, niin kukaan ei suostuisi, koska saattaisivat vielä päästä ilman tutkintoakin 😄
Veikkaan, ettei johtunut tutkinnon puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen ollenkaan 6 kuukauteen.
Tää riippuu maiden välisistä sopimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, ettei johtunut tutkinnon puutteesta.
Mistä lie johtui. Ei kutsuttu edes haastatteluun.
Eipä,ole mitään siivoojia, tarvetta olisi kovasti. Kaupungissa käy vakisiivooja, mutta kesäpaikkakunnalla krooninen puute hyvistä siivoojista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä, pienemmissä kaupungeissa, vielä on kantiksia siivoojina. Itse työskentelen aika suuressa siivousfirmassa, eikä meillä ole kuin muutama ulkomaalainen siivooja.
Juu ja meillä ihan paras siivooja on nuori suomalainen. Tekee hyvin työnsä. Eikä juokse tupakalla. Yksi virolainen on kyllä mukava.
Itselläni on siivousalan koulutus, kokemusta, erikoisosaamista ja moitteeton työhistoria mutta enpä saanut alalta enää töitä. Nykyinen työpaikkani on erään firman (jonne hain useita kertoja) siivouskohde eikä yksikään siivooja ole suomalainen. No, pääsin paremmin palkattuun työhön ilman alan koulutusta/kokemusta, niin eipä enää harmita etten kelvannut siivoustyöhön.