Tarvitaanko avioerossa välttämättä asianajajaa?
Jos on aika selkeä omaisuudenjako eikä kumpikaan ala venkoilemaan.
Kommentit (40)
En ole koskaan eronnut mutta jos yhdessä laitetaan eroanomus ja puolen vuoden päästä vahvistus siihen eikä riidellä ei kai siihen omia lakimiehiä tarvita?
Sossussako ne tapaamiset sovitaan jos on lapsia?
Tarvitsee kyllä. Erossa viimeistään naisesta kuoriutuu ahne ja yrittää viedä asioita ja varallisuutta mitkä ei hänelle kuulu millään tapaa
No mihin sitä silloin tarvitsisi? Normaalisti aikuiset osaa hoitaa puhumalla järkevästi asiat keskenään.
Ei meillä ollut. Ehkä ositussopimus voi tarkistuttaa juristilla, mutta ei siihen tarvita.
En tunne ketään joka olisi käyttänyt asianajajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ollut. Ehkä ositussopimus voi tarkistuttaa juristilla, mutta ei siihen tarvita.
Mistä saitte todistajat ositukselle?
Vierailija kirjoitti:
Ositus.
Ei erossa sinänsä mitään juristia tarvita. Omaisuuden osituksesta on hyvä tehdä sellainen paperi, että homma on selvä. Itse ehkä ottaisin siihen kohtaan juristin, että paperi varmasti tulee oikein tehdyksi, mutta yksinkertaisessa tapauksessa uskaltaisin tehdä itsekin. Joitakin ohjeita löytyy netistä. Ositushan voi olla ihan sekin, että kumpikin pitää omissa nimissään olleen omaisuuden.
Ei meillä ainakaan erosta väännetty yhtään mistään isoista tai pienistäkään asioista ja tavarat jaettiin sovussa: tarvitko tätä, kun minä en - en tarvi minäkään laita kierrätykseen... Elarit lapsesta sovittiin keskenämme, mutta vahvistettiin sopimus lastenvalvojalla. Ositus tehtiin keskinäisellä sopimuksella.
Mihinkään ei tarvinnut asianajajaa.
Kyllä osituksen voi tehdä itsekin jos on sopuero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ositus.
Mitä siitä? Ei siihenkään tarvita asianajajaa.
Ei tietenkään tarvita jos ero pystytään hoitamaan asiallisesti. Ei meillä ollut mitään asianajajaa aikoinaan, ihan sovussa jaettiin tavarat ja sovittiin mitä puoliso maksaa mulle yhteisestä asunnosta kun lähdin sieltä.
Ei meillä ollut. Pankissa hoidettiin taloasiat, ex lunasti minut pois. Irtaimisto jaettiin kahdestaan. Lastenvalvojalla käytiin tekemässä sopimus tapaamisista. Meillä oli toki avioehto.
Ei tarvita. Erohakemus vaan vetämään. Lasten asioista teimme itse sopimuksen, jonka lastenvalvoja vahvisti (vastaa käräjäoikeuden päätöstä).
Omaisuuden jaon ollessa selkeä selvinnette siitäkin ilman lakimiehiä (netistä löytynee esimerkkejä/lomakepohjia ositustakin varten). Meillä jäi se kyllä tekemättä, kun oli täys avioehto, niin ei katsottu tarpeelliseksi. En usko, että tulee ongelmia. Yhteisten lasten etuja taloudellisesti kuitenkin kumpikin ajaa kunnes tulee 10v täyteen ja sitten ei voi ilmeisesti enää alkaa valittaa omaisuuden jaosta.
Eikä tosiaan kaikki avioerot ole sopimuksellisesti riitaisia. Meidänkin välit on todella kireät ja voin sanoa, että jos lapsia ei olisi, en olisi exän kanssa missään tekemisissä, mutta koska yhteiset lapset, kumpikin pyrki mahd. asiallisesti sopimaan tärkeät asiat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osituksen voi tehdä itsekin jos on sopuero.
Ja jos ei ole sopuero, niin lakimies rikastuu
Laitoin erohakemuksen vireille ja muutaman viikon päästä tuli päätös. Jätin velkaisen talon exälle ja siinä se. Ei asianajajaa tarvittu.
Jos osaa itse välttävästi lukea ja kirjoittaa, niin hyvin pärjää ilman lakimiestä
Me emme tarvinneet. Minä tein hakemuksen avioerosta käräjäoikeuteen ja ositussopimuksen.
Puolisoiden ja todistajien nimet alle.
Senkun näkis ettei aleta vääntämään jostain pikku asiasta.