Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valintakokeen henkkarivaatimukset

Vierailija
10.06.2022 |

Käykö valintakokeissa henkkareiksi vanha ajokortti?
Omani on vuodelta 1993, passini jo reilusti yli vuoden vanha.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso sen kyseisen pääsykokeen ohjeet. Sieltä ne vaatimukset löytyvät.

Vierailija
2/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee, ettei passi saisi olla kuin vuoden vanhentunut ja henkilö pitäisi olla tunnistettavissa asiakirjasta :D epäilen vähän, olenko sitä vuoden 1993 kuvasta.

No, täytyy varmistaa ennen koetta etten turhaa istu siellä. 

Viime vuonna passi kelpasi vielä, mutta nyt en ole saanut uutta tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisella googletuksella ainakin niihin korkeakouluihin, mitä tsekkasin, voimassa oleva ajokortti käy henkilöllisyystodistuksena. Mutta tarkista nyt sen paikan ohjeistus, mihin olet pääsykokeisiin menossa.

Vierailija
4/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota varmuuden vuoksi molemmat mukaan, vanhentunut passi ja ajokortti. Jos ajokortin kuvasta ei tunnista niin passin kuvasta tunnistaa.

Vierailija
5/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota varmuuden vuoksi molemmat mukaan, vanhentunut passi ja ajokortti. Jos ajokortin kuvasta ei tunnista niin passin kuvasta tunnistaa.

Teen näin :) passikuvasta olen tunnistettavissa ihan hyvin.

Vierailija
6/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut valvomassa erään yliopiston pääsykokeita. Siitä on jo useampi vuosi aikaa, mutta ainakin niinä vuosina oli vaan tarkoitus tunnistaa, että kokeeseen osallistuja on se, joka väittää olevansa. Ja oli tarkoitus valita hakijoista osaavimmat eikä tehdä opiskelemaan pääsyyn tarpeettomia esteitä nipottamalla enempää kuin oli tarpeen. Käytännön asioissa sählä tyyppi, joka ei tajua uusia passiaan ajoissa - tai ei ole rahaa uuteen passiin! - voi olla ihan huippu sille alalle, jota hakee opiskelemaan. Olen tosi surullinen nyt uutisoidusta AMK-pääsykokeen linjauksesta vaatia voimasas olevaa passia.

Miksi olisin edes syynännyt jonkun passin vanhenemispäivän, jos kuva oli näköinen. Joku saattoi itse kysyä, kelpaako kun on passi vanhentunut. Yhdelle muistaakseni äiti tai joku toi kokeen aikana passin, joka oli unohtunut ottaa mukaan, ja se järjestyi ok, kun meidän kokeen valvojien kanssa oli asia sovittu. Valvojien ohjeissa luki yksiselitteisesti, että jos joku saapuu väärään saliin tekemään koetta (eikä enää ehdi vaihtaa oikeaan) tai jonkun hakijakorttia (joka jaettiin salin ovella) ei muuten vain löydy, hän saa kuitenkin tehdä kokeen ja asiaa selvitetään kokeen aikana tai jälkeen. Muistaakseni jotkut kävivät jälkikäteenkin todistamassa henkilöllisyytensä, heistä otettiin valokuva kokeessa.

Vierailija
7/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihme nipottamista. Mutta kannattaa muistaa, että ulkomaille ei ole vanhentuneella/vanhenemassa olevalla passilla asiaa.

Vierailija
8/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nipottamista. Kumma kun ei vanhentuneelta ajokortilla voi ajaa, vanhentuneelta passilla ei voi matkustaa eikä pankissa voi asioida ilman henkkaria.

Pääsykokeisiin kuitenkin voi tulla vanhentuneelta paperilla vaikka ohjeissa (lähetetty kolme kertaa) sanotaan, että pitää olla VOIMASSAOLEVA henkkari, ajokortti, passi, kuvallinen kelakortti, sotilaspassi tai muu. Ei, mä tuun vanhalla passilla ja uikutan kun ei kelpaa.

Yhyy.

Vierailija
9/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajokortti on voimassa, niin kyllä sen pitäisi käydä.

Vierailija
10/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajokortti on voimassa, niin kyllä sen pitäisi käydä.

Eihän mikään henkkari kelpaa, jos kuvasta ei voi tunnistaa luotettavasti. Se AMK-keissi kuulosti just siltä, että ei edes katsota kuvia vaan vanhenemispäivää vain. Joku sieltä  selitti, miten olisi oikeusmurha kun valvojat alkaisivat tulkita, kenen vanhentuneen passin kuva on tarpeeksi näköinen. Ihan sama homma siinä on voimassa olevan passin kanssa tarkistaa, että kuva ja naama näyttää samalta!

Vierailija
11/11 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme nipottamista. Kumma kun ei vanhentuneelta ajokortilla voi ajaa, vanhentuneelta passilla ei voi matkustaa eikä pankissa voi asioida ilman henkkaria.

Pääsykokeisiin kuitenkin voi tulla vanhentuneelta paperilla vaikka ohjeissa (lähetetty kolme kertaa) sanotaan, että pitää olla VOIMASSAOLEVA henkkari, ajokortti, passi, kuvallinen kelakortti, sotilaspassi tai muu. Ei, mä tuun vanhalla passilla ja uikutan kun ei kelpaa.

Yhyy.

Joka paikkaan ei tule mitään erillisilmoituksia pääsykokeista ja tarkoista ohjeista. 

Nytkin mulla piti olla uusi passi, mutta olin sairaana noutopäivänä joten piti siirtää.

Hyvin onnistui vanhalla passilla plus ajokortilla, oli tullut kuulemma runsaasti soittoja.

ap