Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi valitukseen naapurin metelöinnistä vaaditaan useamman asukkaan allekirjoitus?

Vierailija
09.06.2022 |

Asun vuokralla kerrostalossa, jossa naapurin metelöinnistä valittaminen kuulemma otetaan vakavasti vasta, jos valituksessa on kahden eri asunnon asukkaan allekirjoitukset. Mihin tämä perustuu? Onko sille mitään laillista perustaa? Voiko taloyhtiö todella jättää vain yhdeltä asukkaalta tulleet valitukset huomiotta, vaikka häiriö olisi jatkuvaa ja usein toistuvaa?

Olen nyt reilun kuukauden asunut asunnossa, jonka yläpuolisen asunnon asukas metelöi kavereidensa kanssa monta kertaa viikossa. Metelöinti (kovaääninen puhe, huonekalujen siirtely jne.) kestää yhteen tai kahteen asti yöllä. Hänellä ei ole kuin yksi seinänaapuri, jonka kanssa hän jakaa vain kylpyhuoneen seinän, joten metelöinti tuskin kuuluu seinänaapuriin hyvin. Minun asuntooni sen sijaan sen kuuluu tuskallisen hyvin, jopa korvatulppien läpi. Voiko taloyhtiö vaatia, että valituksessa on useamman naapurin allekirjoitus, vaikka metelöinti ei kuulu hyvin kuin yhteen?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauhoittaminen ok, kun toistuvat pyynnöt (isännöistijän välityksellä fiksuinta) eivät tehoa.

Minä kerran kutsuin poliisit paikalle, melua pitäneet kiistivät asian. Kerroin, että on tallenne - sitä ei tietenkään katsottu, ei tarvinnut. Mutta ilman tallennetta, olisi vain kiistänyt. Joskus poliisikin voi todeta melun, mutta jos on välillä hiljaista, on helpompaa että todiste on valmiina tallessa.

Tiedät kai, että poliisin käynneistä häiriköiden asunnoissa ei mene tietoa isännöitsijälle. Ne käynnit kuuluvat yksityisyyden suojaan... Ei kuulu isännöitsijälle, vaikka häirikköasujaa pitäisi käydä viranomaistoimin rauhoittelemassa.

Vierailija
42/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos metelöi todella mutkin asukaat sen kuulevat!Sillä myös poistetaan se tosia asia ettei ole perätön ilmianto!. Esim. vanha nainen väitää 4 keroksinen talo 2 rappua. Todella levoton puheisaan kaikille ja lasten äänet. Valitetavasti tääs stadin vuokratalo ei asu lasia. Lisäksi talo on rauhallinen.Asukaat enemmistö työssä käyviä. Ystävälisiä ,pihapiiri kuin rappu käytävä.Mutta eivät tule iholle, eivätkä ovelle. Kyseinen valittaja muille ihmisille, on itse saanut ainakin 2 varotusta eri syisistä ja ihan asiasta.Sepä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita itse metelöinnistä häiriöilmoituksia, jokaisesta kerrasta erikseen. Kysele naapureilta, pyydä heidänkin laittamaan. Asia etenee, vaikkakin hitaasti. Jos on samanlainen riehuja mitä tässä oli, kyllä sen metelöinnin kuulee muutkin. Heille ei ole vielä koko kuva selvinnyt.

Vierailija
44/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita itse metelöinnistä häiriöilmoituksia, jokaisesta kerrasta erikseen. Kysele naapureilta, pyydä heidänkin laittamaan. Asia etenee, vaikkakin hitaasti. Jos on samanlainen riehuja mitä tässä oli, kyllä sen metelöinnin kuulee muutkin. Heille ei ole vielä koko kuva selvinnyt.

Harva uskaltaa puuttua. Siinä helposti käy ilmiantajalle huonosti, jos metelöijä on oikeasti joku hullu. Ei paljon naurata, kun metelöijä alkaa vainota.

Vierailija
45/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaikka esim. puhuisit sille? Itse sain tarpeekseeni yläkerran naapurista, menin sen kanssa juttelemaan asiasta ja metelöinti loppui kuin seinään. Samoin kuin sinulla ei ilmeisesti tajunnut, että möykkä kuuluu alas, kun seinänaapurit eivät valitelleet.

Vierailija
46/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit kokeilla vaikka nauhoittaa niitä ääniä jollain laitteella, esimerkiksi kännykällä. Jos kännykkä ei kuitenkaan saa taltioitua ääniä niin sitten keinot alkavat olemaan aika vähissä. Poliisi tuskin tulee paikalle jos asunnosta kuuluu "vain" kovaäänistä puhetta ja huonekalujen siirtelyä. Eikä useammankaan asukkaan allekirjoitukset aina välttämättä tahdo auttaa. Kokemusta on narkkarinaapurista joka narkkikavereineen kuunteli usein musiikkia ja möykkäsi yöhön asti. Aamuyöstä hiljeni ja jossain vaiheessa päivällä melu jatkui taas. Teimme monta valitusta isännöitsijälle mutta mitään ei tapahtunut. Sitten aloimme soittamaan poliisit paikalle ja teimme poliisikäynnin jälkeen aina uuden valituksen jossa mainitsimme, että poliisi on käynyt. Sitten ei mennyt enää kauaa kun narkki lensi talosta ulos.

Hän ehti asua talossa puolisen vuotta mutta siinäkin on puolisen vuotta liikaa. Siitä voit päätellä miten vaikeaa häirikön häätäminen voi olla. Yksi naapuri ehti muuttaakin narkin takia pois, me muut "taistelimme".

Laitonta nauhoittaa. Olet pian itse syytetty vainoamisesta yms.

Luultavasti tavallisessa kännykässä ei niin herkkää mikrofonia ole, jotta se taltioisi seinärakenteiden takaa kuuluvia ääniä, tai sitten sen äänen pitää olla niin jykevää että se kuuluu talon ulkopuolelle ja tosi kauas siitä eteenpäinkin.

Ja siksi toisekseen, mikä sen todistaa, mistä se ääni on kuulunut?

Salakuuntelua jos tallentelee toisten puheita...

Ihan sama asia kuin salakatselu.

Tässä kerrostalossa jossa itse asun, on kyllä tosi huono äänieristys. Tai sitten täällä on harvinaisen huonokuuloista porukkaa, kun kaikista ympäröivistä naapureista puheet kuuluvat selkeästi läpi. Itse asiassa tässä pitäisi olla aina radio päällä kun kotona on. Mutta sitten on toki niinkin, että kuuluu tietty tältäkin puolelta ja varsinkin tonne toisella sivustalla olevaan naapuriin, ja se akka kyllä levittelee kaikki kuulemansa puheet kylille ja niin, että se puheiden sisältö on hänen tulkitsemaansa!

Juu, ja sama akka harjoittaa sitä, että se alkaa yöaikaan tossa seinän vieressä soittaa suutaan... No, mun on vissiin pakko siirtyä nukkumaan keittiön puolelle, keittiö kun on riittävän kaukana tosta naapurista... Vai pitäskö mennä soittamaan keskellä yötä sen akan asunnon ovikelloa ja kysyä, että MITÄ SINÄ HUUDAT SIELLÄ YÖAIKAAN! MENISIT KUULE HOITOON!

Vierailija
47/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yksikin riittää, jos on poliisiraportit todisteena eli pitää pollarit soittaa hiljentämän mölyapinat.

Terveisin

Yksin häädin naapurin neljän poliisikäynnin jälkeen. Rapussa muut työttömiä, jotka valvoivat yöt muutenkin.

Poliisit paikalle kun naapuri puhuu kovaa. 😄

Ei paljon naurata. Olen nimittäin soittanut, kun naapuri kännipäissään paasasi viidettä yötä peräkkäin ryyppykaverilleen.

Itse myös valitin isännöitsijälle, kun naapurissa oli useampana arki-iltana ja yönä iso porukka istumassa iltaa. Rapussa alkoi ryminä klo 22.00 kun saapuivat, puhuttiin kovaa ja huudeltiin pikkulapsille. Siinä sitten klo 2.00 kuuntelet, kun pikkulapsi hyppii, huutaa ja hakkaa patteria leluilla yliaktiivisena. Aikuiset puhuvat kovaa, nauravat, ravaavat parvekkeella tupakalla (ovi tietenkin paiskotaan kiinni niin että alemman asunnon ikkunalasit helisee). Joulunpyhät kruunattiin monen päivän karaokelaululla, silloin olin jo löytänyt uuden asunnon ja laskin päiviä muuttoon.

Hah hah, P. A. Kärvinen kärvistellyt alakerrassa!

Vierailija
48/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ja päiväys ilmenee videotallenteesta.

Nykyään noita nyt voi tehtailla ihan minkälaisia vain omalla tietokoneella. Ei mitään arvoa!

Vierailija
49/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavuudella tarkoitetaan kai muuttokehoitusta. Mutta isännöitsijä on velvollinen hoitamaan asian, oli asia hänen mielestään vakava tai ei - eli sait YHDEN naapurin allekirjoituksen (sinä olisist se toinen), tai et.

Onko melua pitävälle naapurille ilmoitettu, että melu häiritsee? Ja jatkuu siitä huolimatta? Siinä tapauksessa kannattaa ottaa yhteyttä vuokrauspäällikköön.

Ellei isännöitsijä hoida velvollisuuttaan eikä metelöintiä saada loppumaan, voit harkita tutkintapyynnön tekemistä isännöistijästä.

Jos muuttokehoitusta ei noudata, asia saattaa edetä häädöksi, se on oma prosessinsa eikä kuulu enää isännöitsijälle. Häätö voi vaatia joitakin kuukausia.

Muuttokehoitusta. Juu, juoppo jätkä määrää "sinä et täällä kauan asu".... No, mut siis, kato, eiks pitäs antaa muutama varoitus. Muuttokehoitus! Se muuttokehoitus on käytännössä joko vuokrasopimuksen irtisanominen, purku tai häätö! Omistusasunnoissa, siis näissä osaketaloissa, kai voidaan ottaa asunto taloyhtiön hallintaan...

Vierailija
50/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että muuten kuka tahansa naapureitaan vihaava voi alkaa sepitellä häirinnästä valituksia ja liioitella kuulemiaan saadakseen yksittäisiä ihmisiä tai perheitä savustettua ulos talosta. Asukas joutuu sana-sanaa vastaan tälläisen naapurin kanssa eikä sellaisessa tilanteessa oikein voi tehdä luotettavia päätöksiä. Toisille jo pelkkä yläkerrassa käveleminen ja vessan vetäminen keskellä yötä on häirintää. Jos asukas todella häiritsee niin silloin häirintä kohdistuu useampaan kuin yhteen naapuriin ja sen on oltava pidempikestoista eikä tavallisen elämän ääniin laskettavaa meteliä.

Vierailija
51/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisit tulevat kyllä rauhoittamaan yöaikaan mellastavan jopa Helsingissä. Onhan se melkoista resurssien hukkaamista, mutta känniörvelöitten ovikelloa ei pidä mennä soittelemaan itse.

Vierailija
52/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä asukkaan pitäisi tehdä isännöitsijän hommia ja kysellä naapureilta asiasta ja vaatimaan papereita .Samaku fillari pöllitään niin kytille sun  pitää tehdä raportti  ja silminnäkijöiden kertomukset ja ehdotukset miten se löydetään.

Nykyään tästä saa lukea viikottain jostai mediasta, onko isännöitsijät laiskistuneet vai ihmiset herkistyneet?

Mutta kyllä nuihin pitäs puuttua samantien jos yksikin kuulee jotain häiriötä, siinä se selviää onko normaalia vai ei.  Ehkä selviää,mutta ainaki asukkaat oppii että talossa tehdään asioille oikeasti jotain ,ja se voi pistää asukkaat käyttäytymään paremmin.

Vierailija
53/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos metelöi todella mutkin asukaat sen kuulevat!Sillä myös poistetaan se tosia asia ettei ole perätön ilmianto!. Esim. vanha nainen väitää 4 keroksinen talo 2 rappua. Todella levoton puheisaan kaikille ja lasten äänet. Valitetavasti tääs stadin vuokratalo ei asu lasia. Lisäksi talo on rauhallinen.Asukaat enemmistö työssä käyviä. Ystävälisiä ,pihapiiri kuin rappu käytävä.Mutta eivät tule iholle, eivätkä ovelle. Kyseinen valittaja muille ihmisille, on itse saanut ainakin 2 varotusta eri syisistä ja ihan asiasta.Sepä se.

Ööö mitä?? Vanha nainen väittää että talossa on kaksi rappua ja puhuu lasten äänillä?

Sepä se, tosiaan.

Vierailija
54/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se olla muutakin kuin kovaa ääntä, jos minä nakutan kauhalla naapurin makkarin seinän toiselle  puolen jokayö aamuun asti,niin se voi alkaa ketuttaan.Eikä kukaan muu kuulis koskaan,ei voi valittaa siis.

Äänen laatu ja kesto siinä merkitsee myös.

Vierailija
55/60 |
10.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden (sinä ja 1 muu) asukkaan allekirjoitus tosiaan riittää velvoittamaan isännöistijän hoitamaan ongelman pois. Mutta eihän tavoitteesi ole häätö, vaan hiljaisuus klo 22-07, tai mitä talossa sääntönä onkin.

Ei ole mitään lakipykälää missä vaaditaan naapureiden todistuksia asiasta .

Tästä on ollut ihan lehdissä asti juttua ,ja asianajajat yms, ovat täysin tyrmänneet tuon "vaaditaan 2 nimeä....".

Vierailija
56/60 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helevetin mannisia tää ketju täynnä

Vierailija
57/60 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pudota postiluukusta järjestyssäännöt aluksi, sekin voi auttaa jo.

Ei auttanut. Vaikka lisäsin saatteen, 'Terveisin taloyhtiön hallitus'

-eri

Vierailija
58/60 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisit häirikön ovelle. Näin yksinäänkin voi häätää. Täällä vaadittiin neljä erillistä poliiskäyntiä ennen kuin häätö tapahtui.

Vierailija
59/60 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä asukkaan pitäisi tehdä isännöitsijän hommia ja kysellä naapureilta asiasta ja vaatimaan papereita .Samaku fillari pöllitään niin kytille sun  pitää tehdä raportti  ja silminnäkijöiden kertomukset ja ehdotukset miten se löydetään.

Nykyään tästä saa lukea viikottain jostai mediasta, onko isännöitsijät laiskistuneet vai ihmiset herkistyneet?

Mutta kyllä nuihin pitäs puuttua samantien jos yksikin kuulee jotain häiriötä, siinä se selviää onko normaalia vai ei.  Ehkä selviää,mutta ainaki asukkaat oppii että talossa tehdään asioille oikeasti jotain ,ja se voi pistää asukkaat käyttäytymään paremmin.

Meillä isännöitsijä ei puutu mihinkään tuommoiseen.

Hädin tuskin hoitaa hallituksen määräämät asiat.

Ihan nolla ja tietämätön tyyppi muutenkin.

Vierailija
60/60 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tullut siihen tulokseen että helpointa( ja tottakai tuntuu epäreilulta sekä käsittämättömältä että näin on mutta käytännössä näin se menee) on muuttaa itse pois. Mulla vissiin talvella uusi muutto taas edessä, kesällä en voi muuttaa koska töitteni takia en ehdi käydä arkisin asuntonäytöissä. Nyt on kolmas melukämppää peräkkäin. Ensimmäisen seinänaapurissa oli alivuokralaisfirma johon vissiin muutti väliaikaismajoitukseen henkilöitä jotka eivät enää saaneet asuntoa muualta tai sitten raksaukot ympärimaailmaa( joiden firmat maksoivat kaiketi bilekämpät töiden lomassa... joka tapauksessa, ympärivuorokautista melua, niin asunnossa kuin myös rapussa. Isännöitsijältä ei löytynyt selkärankaa puuttua asiaan ja koitti vaan pyörittää/ vältellä. Seuraavassa taloyhtiössä asunto oli samassa rapussa missä oli myös tukiasuntoja sekä myös henkilöitä jotka melusta( sekä käytävän hajusta päätellen) kiskoivat runsaasti päihteitä. Tästä ei tietenkään mainittu vuokra ilmoituksessa. Isännöitsijä sekä vissiin myös taloyhtiön hallitus kieltäytyivät laittamasta ensin edes järjestyssääntöjä rapun ilmoitustaululle. Kunnes totesin että erittäin vastuutonta että järjestyssäännöt puuttuu taloyhtiöstä, jossa tarjotaan myös tukiasuntoja ja että asiasta saisi hyvän lehtilööpin- muutin pois tuota seuraavana viikkona mutta järjestyssääntölappu ilmestyi muutaman päivän sisällä. Koitin valita tämänhetkisen asuntoni huolella ja tarkkaan. Kävin sukulaiseni kanssa tutustumassa asuntoon hyvissä ajoin, kiertelimme rapussa myös vähän ja totesimme että rauhallista oli. Rakennus myös todella uusi. Aluksi olikin hiljaista kunnes( tämä alkaa tuntua jo kiroukselta) naapurin yksiöön muutti pariskunta joka tekee kirjaimellisesti kaiken kolistelemalla ja paiskomalla sekä puhuvat huutamalla. Asunnossa myös alle kouluikäinen lapsi joka vetää raivareita about joka päivä ja tekee myös kaiken kolistelemalla. Minun pitäisi voida tehdä työn ulkopuolella perehtymiset seuraaviin projekteihin, kursseja ym- joudun tekemään ne nyt ulkona lähimetsässä puhelimella mikäli siellä ei ole juuri sillä hetkellä jotain esim koiraseuraa piknikillä. Joudun myös heräämään ennen kuutta joka aamu. Olen tullut tulokseen että jos naapurini saa kolistella mielin määrin jokapäivä niin mulla ja kavereillani on silloin myös oikeus hoitaa esim petipuuhat myös päivällä vähän äänekkäämmin. Tämähän lienee myös parempi kun esim yöllä jolloin on hiljaisuus- ja jos tuo naapurin rakennustyömaata ja eläintarhaa muistuttava kolina lasketaan normaaleiksi ääniksi niin silloin seksuaalisuuden kokeminen ja toteuttaminen päivällä pitää mennä myös. Jos saisin itse valituksen niin kysyisin että pitäisikö mun ja partnerini olla suukapula suussa hiljaa kädet ristissä jotta naapuri saisi harrastaa paiskomistaan ja huutamistaan( normaaleja elämisen ääniä?) Olen myös huomannut että muutaman voihkaisun jälkeen naapurin kolinaorkesteri hiljenee edes hetkeksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi