Mittasin verensokerin 2h ruokailun jälkeen ja se oli 8,9.
Lainasin isäni mittaria ja ihan huvikseni kokeilin. Eikös tuo ole liian korkea?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ylipainoa reilummin
Bmi 22
Noin 20% diebeetikoista on normaalipainoisia. Mutta 2-diabetes ei ole loppuelämänsairaus, vhh:lla sen saa remissioon. Mitä aikaisemmin aloittaa, sen vähemmän korkea verensokeri ehtii tehdä kudoksiin ja elimiin vaurioita.
Parhaimmassa tapauksessa verensokerit on terveen ihmisen lukemissa parissa viikossa. Vhh:lla on toki jatkettava senkin jälkeen, tauti on nimensä mukaisesti sokeritauti.Sitkeässä elää käsitys, että ylipaino on diabeteksen aiheuttaja. Sairaushan johtuu sopimattomasta ravinnosta. Siitä huonosta ravinnosta, josta se ylipainokin tulee.
Kaikki eivät toki edes liho, mutta diabeteksen saattaa saada siltikin.
Perimälläkin tietenkin on osuutensa, mutta oikealla ravinnolla 2tyypin diabetes on täysin ehkäistävissä.
Voihan kyseessä olla myös 1. tyypin diabetes. Se voi puhjeta aikuisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ylipainoa reilummin
Bmi 22
Noin 20% diebeetikoista on normaalipainoisia. Mutta 2-diabetes ei ole loppuelämänsairaus, vhh:lla sen saa remissioon. Mitä aikaisemmin aloittaa, sen vähemmän korkea verensokeri ehtii tehdä kudoksiin ja elimiin vaurioita.
Parhaimmassa tapauksessa verensokerit on terveen ihmisen lukemissa parissa viikossa. Vhh:lla on toki jatkettava senkin jälkeen, tauti on nimensä mukaisesti sokeritauti.Sitkeässä elää käsitys, että ylipaino on diabeteksen aiheuttaja. Sairaushan johtuu sopimattomasta ravinnosta. Siitä huonosta ravinnosta, josta se ylipainokin tulee.
Kaikki eivät toki edes liho, mutta diabeteksen saattaa saada siltikin.
Perimälläkin tietenkin on osuutensa, mutta oikealla ravinnolla 2tyypin diabetes on täysin ehkäistävissä.
Voihan kyseessä olla myös 1. tyypin diabetes. Se voi puhjeta aikuisellekin.
Toki voi olla, mutta lainaamasi viestittäjä puhui nimenomaan 2tyypistä. Ne on eri asioita, joten älä sekoita ykköstä tähän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ihan virallisessa mittauksessa 6,5 ja lääkäri oli vaan että jaa jaa. Katsellaan puolen vuoden päästä. Ei lääkitystä.
Ei sitä kannatakaan lääkitä, vaan korjata elintapojaan.
Mulla oli 6,3 ennenku olin syöny mitään
Minulla paastoarvo nykyään pyrkii olemaan vähän yli 6. Miehen verensokerin seurannassa oli FreeStyle Libre, mikä vaihdettiin uuteen kännykkäversioon. Käsivarteen laitettavia sensoreita jäi käyttämättä, joten laitoin uteliaisuuttani omaan käsivarteeni. Nyt kun olen seurannut verensokeriani sensorin avulla olen ymmälläni lukemista. Aamulla herään huonoon oloon ja päänsärkyyn, sensori näyttää alimillaan 3,4 ja tänä aamuna 3,9. Kun nousen ylös olo helpottaa ja sokeri nousee heti 5 ja 6 välille ilman että syön mitään. Päivällä 6 - 7- 8 välillä riippuen mitä syön. Onko tuo aamuinen verensokerin mataluus normaalia vai ei? Sairastan uniapneaa ja minulla on siihen CPAP- laite käytössä. Verepainelääkitys käytössä. Myös päivällä jos otan nokoset arvo saattaa olla tosi matala. Nyt esim. (en nukkunut) mutta arvo 3,9 mutta 1/2 t päästä jo 7,7 ilman että syön tai juon mitään.( Mitattu useita kertoja peräkkäin joten on oikein) Onko tämä normaalia? Kuka tietää?
Minulla oli jo melkein 10 vuotta sitten paastosokeri 6,3 tai silleen. Viime vuosina kotimittauksessa se on ollut noilla samoilla huudeilla. Päivällä ruokailun jälkeen on muistaakseni korkeimmat lukemat olleet ainakin 7,8 ellei enemmänkin.
Viime aikoina on tullut pari uutta lisäravinnetta käyttöön tuubivideoiden perusteella: K2 -vitamiini, nakki (NAC, n-asetyyli-kysteiini) sekä mega-B1 (100 mg; esimerkiksi monivitamiinissa on 1,1 mg).
Äsken juuri mittasin lukemat syötyäni miltei pussillisen valkosuklaalla päällystettyjä manteleita, noin 550 kCal/100 gr. Ajattelin että lukeman täytyy olla likellä kasia. Hämmästykseni oli suuri kun mittari osoitti 5.9 (5,9)! Tuli mieleen että onko mittari vikaantunut tahi liuskat ikääntyneitä, mutta niiden viimeinen käyttöpäivä (kuukausi) on 2023 - 12.
Johtopäätös oli että syyllinen on jokin tai jotkin noista lisäravinteista. Olen myös ottanut päivisin melatoniinia jopa 8 mg, mutta se alkaa väsyttää aivan tolkuttomasti vaikka sen pitäisikin olla antioksidanttien aatelia. Tänään en sitä ole ottanut lainkaan.
Todennäköisin pääsyntipukki lienee mega-B1 eli tiamiini (thiamine):
High-dose thiamine supplementation improves glucose tolerance in hyperglycemic individuals: a randomized, double-blind cross-over trial
No ei todellakaan ole 🙄
Itse painan 49 kg ja pituutta 168 cm,ikää 57.
Diabetestä olen sairastanut kolme vuotta.
Ensiksi tabletti hoidolla ja sen jälkeen insuliinilla.
Kakkostyypin diabetes ei ole aina ylipainoisten sairaus.
Kyllä sen vs pitää olla useammin koholla ku kerran. Mittasitko oikein? Kaikissa verikokeissa ottaminen on a ja o. Pisto pyyhkäisi ja sit vasta se verinöyte siihen liuskaan. Ei sais myöskään puristella sormea.
Sokerit on 2.mmol korkeammat ruoan jälkeen.
Minulla oli paastosokeriarvo 2017 6,4, mutta pitkäaikainen oli reilusti alempi. Olin silloin kolmisenkymmentä kiloa painavampi kuin nyt. Aloin syödä säännöllisesti ja terveellisesti ja arvot alkoi tippua yhtä nopeasti kuin paino. 5 kilon pudotus auttoi itselläni merkittävästi. Meillä on suvussa sekä ykköstyypin ja kakkostyypin diabeetikoita. Liikkunut olen aina. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi myös vaikuttaa sokeri sekä kolesteroliarvoihin nostavasti.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole 🙄
Itse painan 49 kg ja pituutta 168 cm,ikää 57.
Diabetestä olen sairastanut kolme vuotta.
Ensiksi tabletti hoidolla ja sen jälkeen insuliinilla.
Kakkostyypin diabetes ei ole aina ylipainoisten sairaus.
Ei sitten kiinnostanut syömisten korjaus?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on liian korkea. Terveen ihmisen verensokeri on 4-6 mmol/l. Runsashiilarisen aterian jälkeen se voi käydä jopa 8:n tuntumassa, mutta laskee nopeasti insuliinin vaikutuksesta alas. Koholla oleva verensokeri on selkeä 2. tyypin diabeteksen oire.
Entä jos ei nouse? Entä jos 2 h syömisen jälkeen (ateria jossa paljon hiilihydraatteja) ei verensokeri juuri eroa paastoarvoista, jotka ovat normaalirajojen sisällä? Onko se outoa?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tossa. Diabetes. Lääkäriin.
Ei tuollaisen yksittäisen tuloksen perusteella voi mitään diagnooseja tehdä. Ihan terveelläkin voi olla tuollaisia 8 avoja pari tuntia ruokailun jälkeen.
Ja tuossa on muutenkin liikaa muuttujia. Esim. se ateria? Mitä on syöty ja miten paljon?
AP, jos mahdollista, niin mittaile seuraavan kerran aamulla niitä paastoarvoja, ja vaikkapa viikon ajan. Sitten voisit mittailla arvoja vaikkapa 4 tuntia aterian jälkeen. ertailukelpoisia aroja, samantyyppisissä olosuhteissa.
Jos paastoarvot ovat aamulla 4-6 välillä, ja 4h aterian jälkeen luokka 5-7, niin ollaan melkoisen normaaleissa lukemissa.
Ja onko mahdollisesti muita diabetesoireita? Tuntemuksia jaloissa? Outoja lihaskipuja?
Ei kannata panikoida. Jos arvot ovat hieman kohollaan, niin ensin voisi muuttaa ruokavaliota. Namit pois ja MEHUT + sokerilimut vähemmälle!
Ei toi nyt vielä välttämättä diabetes ole. Riippuu ihan syödyn aterian laadusta ja määrästä kuinka nopeasti sokerit laskee.
Mutta toki sokeriarvot on hyvä tutkituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla paastoarvo nykyään pyrkii olemaan vähän yli 6. Miehen verensokerin seurannassa oli FreeStyle Libre, mikä vaihdettiin uuteen kännykkäversioon. Käsivarteen laitettavia sensoreita jäi käyttämättä, joten laitoin uteliaisuuttani omaan käsivarteeni. Nyt kun olen seurannut verensokeriani sensorin avulla olen ymmälläni lukemista. Aamulla herään huonoon oloon ja päänsärkyyn, sensori näyttää alimillaan 3,4 ja tänä aamuna 3,9. Kun nousen ylös olo helpottaa ja sokeri nousee heti 5 ja 6 välille ilman että syön mitään. Päivällä 6 - 7- 8 välillä riippuen mitä syön. Onko tuo aamuinen verensokerin mataluus normaalia vai ei? Sairastan uniapneaa ja minulla on siihen CPAP- laite käytössä. Verepainelääkitys käytössä. Myös päivällä jos otan nokoset arvo saattaa olla tosi matala. Nyt esim. (en nukkunut) mutta arvo 3,9 mutta 1/2 t päästä jo 7,7 ilman että syön tai juon mitään.( Mitattu useita kertoja peräkkäin joten on oikein)&
Erikoiselta kyllä kuulostaa noin isot heitot ilman että syö tai juo mitään???
Vai jätitkö juomat pois laskuista? Joku lasillinen tuoremehua voi heittää sokereita melkoisesti.
Pari vuotta vanha avaus. Onkos AP vielä palstalla? Miten on mennyt?
Normaali sokeriarvo on 4-6 eli olet diabeetikko
Itsellä 2h ennen 5.9
2h jälkeen 5.7
Jos söit oikein tuhdin aterian tuo ei kerro vielä mitään.
Lääkäreillä ei ole lupa kertoa, mikä auttaa. Heidän on noudatettava käypä-hoitosuosituksia.