Millaisia allergiaoireita teidän vauvat saa?
Meidän pojalle tuli atopia 3 kk iässä ja pian myös posket olivat punaiset. Lisäksi molemmat peukalot ja käden selät olivat ihan rohtuneet ja raapi itseään rinnasta ja päästä. Seuraavaksi posket alkoivat vuotaa märkäistä visvaa. Hoitona kortisonirasvat, kunnes itse tajusin jättää ruokavaliostani maidon pois(poika täysimetyksellä ekat 5 kk). Kaikki ihottumat hävisivät viikossa. Aloin kokeilla kiintaitä ja mikään ei tuntunut sopivan. Tuli itkuisuutta, mahdotonta yöheräilyä (heräsi 10-15 kert n.8 tunnin sisällä). Lisäksi oksenteli, riuloi ja raapi itseään niin, että pahimmillaan veri valui.
Poika syö aina hyvällä halulla kaikkea mitä kokeilen ja oireet alkavat joskus tunnin päästä ja joskus vasta yöllä. Oksentelu alkaa yleensä oireista nopeiten eli noin tunnin päästä ja kutina alkaa usein illalla. Pari kertaa olen yöllä herännyt siihen kun pojalta valuu veri päästä, kun raapii niin kovasti.
Tällä hetkellä ikää pian 9 kk ja syö kuningatar ja persikka sosetta sekä rintamaitoa. ollaan menossa viikon päästä allergiatesteihin vihdoin viimein. Itse olen maidottomalla, kalattomalla ja naudan lihattomalla. Nyt tilanne on parempi siinä mielessä, että ripuli lakkasi, kun lopetin pojan perunan syönnin. Posket on taas olleet punaiset jo ainakin kuukauden ja nyt lopetinkin hetkeksi vita-calsorit jos niissä on jotain. Yöheräilyä on, mutta herää enää 3-5 kertaa.
Millaisia oireita muilla? Kavereillani ei ole allergialapsia, neuvola on p:stä ja tuntuu, että olen ihan yksin tämän asian kanssa. Kuinka tämä voi olla näin vaikeaa?? Onneksi neuvola otti tosissaan lopulta, kun painokäyrä laski. Kahdessa kuukaudessa painoa tuli vaivaiset 75g
Kommentit (3)
Näin äkkiä kuulostaa siltä, ettei vauvasi tai Sinun dieettisi ole vieläkään kunnossa! Eli jos vauva reagoi noin voimakkaasti esim. perunalle, täytyy todennäköisesti myös sinun jättää peruna pois omasta ruokavaliostasi! Eli ennen kuin voit sanoa mitään minkään kiinteän sopivuudesta, pitäisi lapsen olla oireeton. Ja tämä tapahtuu joko etsimällä sopiva imetysdieetti (meillä oireet loppuivat kun söin vain 9 ruoka-ainetta) tai sitten täytyy siirtyä sopivalle korvikkeelle (pilkottu/aminohappopohjainen). Allergiatesteistä ei välttämättä ole mitään hyötyä, ne eivät ensinnäkään ole kovin luotettavia ja toiseksi tehän jo tiedätte, että melkein mikään ei käy:( Mutta pätevän allergialääkärin löytäminen on varmasti välttämätöntä tässä vaiheessa! Tsemppiä sopivan ruokavalion (omasi ja lapsen) etsimiseen!
asiat kyllä selviävät, mutta ryhdy kiireesti toimeen!
Jätä ensin itseltäsi myös kanamuna pois, koska se ja maito kehotetaan jättämään ensimmäisenä (allergialääkärit).
Varaa aika pätevälle allergialääkärille. Jos olet pääkaupunkiseudulla, niin esim. Liisa Kuikka tai Anna Pelkonen Pikkujätissä ovat hyviä, yksityisiä.
En suosittele julkisen puolen tavallista lääkäriä, yritä päästä ehdottomasti lasten allergialääkärille.
Aloita heti apteekin korvikemaidon kokeilu, niin pääset itse normaalisyömisiin ja jaksat paremmin.
Kokeile pakastaa ne ruuat, jotka nyt sopivat. Usein pakastaminen auttaa siinä, että allergisoiva vaikutus poistuu.
Testeissä ei tosiaan aina kaikki allergiat näy, joten niihin ei voi luottaa 100%. Voisit itse myös kokeilla olla ilman kotimaisia viljoja, ne kun allergisoivat kovasti.
...siellä saat hyvää vertaistukea. Hienoa, että pääsitte allergiatesteihin!
http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/