Töitä 4 päivää viikossa, täysi palkka uusi ilmiö valloittaa maailmaa
Töitä 4 päivää viikossa, täysi palkka uusi ilmiö valloittaa maailmaa
TIVI 8.6.2022 06:02 TYÖELÄMÄ
Nelipäiväisen työviikon kokeilut ovat antaneet lupaavia tuloksia. Osa osallistujista uskoo, että viidennestä työpäivästä luovutaan joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.
Tutkijat ovat tutkineet vuosia nelipäiväisen työviikon vaikutuksia työntekijöihin. Islannissa toteutettu 2500 työntekijää kattava tutkimus havaitsi, että lyhennetty työviikko ei heikentänyt tuottavuutta mutta toi positiivisia vaikutuksia työntekijöille
Monet Islannin kokeiluun osallistuneista työntekijöistä kertoivat tunteneensa olonsa energisemmäksi ja vähemmän stressaantuneeksi. Tämän ansiosta heillä oli myös enemmän aikaa muille asioille elämässä: kuten esimerkiksi liikunnalle, ystäville ja harrastuksille. Tämä heijastui tutkijoiden mukaan myönteisesti myös heidän suoriutumiseensa työssä.
------
En saa puhelimella linkitettyä ja koko uutinen ei mahdu, mutta Tekniikka&Talous siis uutisoi.
Ei varmaan tuu Suomessa tapahtuu koskaan? Onko 4 päiväinen viikko tulevaisuutta vai olisiko se huono suunta?
Kommentit (8)
Voi että, olispa kiva juttu. Olen haaveillu tuosta kauan. Nytkin niin väsynyt niin väsynyt, mut vielä kaksi päivää pitää jaksaa. Viikonloppuna just ja just ehtii jotenkin palautumaan, mutta jos olis kolme päivää vapaata viikossa niin se olisi elämää.
Vaikka palkka tippui reilusti, siirryin vuosi sitten tekemään 40h viikkotunneista 30h viikossa. Olen todellakin uudesti syntynyt sekä kotona että töissä.
2 jatkaa, siis jos se tarkoittais 8 tuntisia päiviä nuo neljä päivää. Pitkiä päiviä en jaksais.
Vierailija kirjoitti:
Islannissa ne 4 päivää tarkoittavat sitä, että tuottavuus ei saa laskea, tehdään siis pitempää päivää.
Uskon silti, että mennään enemmän alinhankintasuuntaan eli ei palkata väkeä lainkaan, jokainen on yrittäjä ja vastaa itse sivukuluistaan ja työterveydenhuollosta.
Kuulostaa hyvältä. Etenkin urakkapalkka olisi bueno.
Ja ihmiset saavat seinästä rahaa, jos sitä ei ala tippua taivaalta.
Etätöiden myötä lopulta päädytty tähän tilanteeseen. Voin makoilla sohvalla sen sijaan, että pyörittelen sormia toimistolla. Kukaan ei kuitenkaan myönnä tilannetta eikä kenellekään anneta potkuja.
Toimii varmaan valtion hommissa, mutta teepä töitä yksityisellä. Projektit on aikataulutettu vereslihalle. Niin just, ne revitään selkänahasta. Noi lisävapaat on haave, mutta ei todellisuutta.
Islannissa ne 4 päivää tarkoittavat sitä, että tuottavuus ei saa laskea, tehdään siis pitempää päivää.
Uskon silti, että mennään enemmän alinhankintasuuntaan eli ei palkata väkeä lainkaan, jokainen on yrittäjä ja vastaa itse sivukuluistaan ja työterveydenhuollosta.