Kuinka paljon 3-vuotiaanne pukevat itse?
Aloin miettimään asiaa, kun meidän poika on tosi " laiska" opettelemaan pukemista. Varmasti osaisi enemmän jos vain viitsisi yrittää. Menee varmaan ilo koko oppimisesta kun aina jankutan että " yritä itse" eikä sillä tunnu olevan mitään vaikutusta... Nyt meillä on vielä parikuinen tyttö, jonka myötä poikaa on alkanut vauvattaa entistä enemmän. Vinkkejä miten saisin pojan innostumaan pukemisesta?!
Kommentit (14)
Ikää 3v1kk. Jotenkin en vain ole asiaan kiinnittänyt mitään huomiota, eikä mua ole yhtään haitannut ettei itse pue. Ja nyt ihan yhtäkkiä pojalle on tullut tärkeeksi ite pukea ja onnistuukin pukemaan kaikki vaatteet. Esikoinen ja kuopus taas ovat molemmat jo vähän päälle vuoden ikäsinä ruevnneet haluamaan pukea itse (mikä on muuten aika raivostuttavaa kun auttaa ei saisi, siitä tulee hirveä kohtaus, mutta 1-vuotiaan kyvyt ei vielä riitä kaikkien vaatekappaleiden itse pukemiseen).
Onko lapsi/tai onko ollut esim päiväkodissa. Joillekin lapsille tulee itestään kauhea pukemisvimma mutta esim meidän 3-vuotias alotti tarhassa joku aika sitten ja tämän jälkeen on innostunut itse pukemisesta.
Siis pukee housut, paidan (päätä yleensä ei saa eli kun sen laittaa niin sitten), harjoittelee sukkien pukemista ja jos ei ole ihan tiukat niin onnistuukin.
Ulkovaatteista pukee kengät, takin, housut ja pipon/kesällä lippiksen puki jo, nauhoja ei saa kiinni tietty. Kengissä tarranauhat pistää kiinni. Takissa ei saa vetoketjua jos ei laita sitä alkuun.
Just sanoi että " äiti eihän mun tarvii enää pukea haalaria kun se on niin vaikea" . Siis olisi mieluummin takilla ja housuilla kuin haalarilla, koska haalari on vaikeampi pukea itse.
Meijän 3-vuotias on pukenut jo pitkään itse. Vain hyvin harvoin suostuu ottamaan apua vastaan. Napittaa housut ja paidat, vetää vetskarit kiinni. Solmia ei vielä osaa. Tiedän, et poika on tässä asiassa aika edistyksellinen kun on verrattu lähipiirin lapsiin, jossa 5-vuotiaillekin pitää vielä auttaa vaatteet päälle ja kengät oikeisiin jalkoihin.
Ollaan tehty niin, että lapsi pukee aina jonkun tietyn jutun, joka jää sitten tavaksi kun tarpeeksi monta kertaa jankataan. Ensin se oli hattu, sitten kenkien tarrat, nyt vetää housuja ylös. Ehkä vielä joskus jotain muutakin.
Mä sanoisin että anna olla vaan. Innosta pukemiseen mutta älä pakota. Meillä 4 lasta, joista 2 on alkanut tosi aikasin ite pukea, 2 taas ovat viimeseen asti välttäneet. Kuitenkin jos katon miten kaikki lapset on pukeneet esim 5-vuotiaina niin eroa ei ole.
Itse asiassahan se menee nopeammin kun vanhempi pukee eli aikaakaan ei mene hukkaan. Kyllä se aika tulee, että lapsi haluaa ite pukea.
sormikkaita on alkanut harjoitella pukemaan ja sanoo aina jos sormet menee väärin, että " se sormi meni naapurille kylään" =)
En mä oikein tiedä mikä innostaisi. Meillä auttoi isommat hoitokaverit, poika halusi olla jo " iso poika" ja harjotella siksi pukemista. Nyt pienempi hoitokaveri (2v) on kuulemma alkanut matkia meidän poikaa ja haluaa pukea itse jne.
Sulla itelläsi ei ilmeisesti ole vanhempia lapsia...
Lapsille tulee kausia että haluavatkin taas äidin auttavan vaikka jo kauan ovat ite pukeneet. Toisekseen jos noin sun juhlavat kokemukset on päiväkodeista niin monille on tärkeää että äiti auttaa eikä asialla ole mitään tekemistä sen kanssa, etteivätkö ite osaisi, vaan haluavat huomiota ja läheisyyttä.
Pienten lasten äideille joku 5-vuotias on ihan MIELETTÖMÄN iso. Antakaas olla kun ne teidän omat lapsukaiset on sen ikäsiä niin huomaatte että aika pieniä ne on.
Olkaa kilttejä ja mainitkaa ikä vuosina ja kuukausina, kun puhutaan näin pienistä. On ihan eri juttu onko lapsi 3 v 1 kk vai 3 v 11 kk. Siinä on huima ero kehitysasteessa, ja molemmat ovat kuitenkin kolmevuotiaita.
Pukee kalsarit, housut (nappia ja vetskaria ei saa kiinni), sukat ja paidan (hihat eivät ihan joka kerta löydy). Lisäksi päälle menee takki (vetskari ei edelleenkään onnistu), kengät ja hattu.
Meillä ainakin poika oppii asiat ihan yhtäkkiä sitten kun aika on kypsä. Pukemisenkin oppi niin, että ensin ei edes kiinnostanut koko juttu, ja sitten viikossa oppi yhtäkkiä pukemaan kaikki vaatteet. 3-vuotias on vielä pieni, ei pidä verrata muihin liikaa eikä etenkään tällä palstalla, missä kaikki valehtelevat ja liioittelevat tahallaan.
tyttö nyt 3,5 v, pukenut itse jo 2-vuotiaasta. Pukee oikeastaan ihan kaiken itse, vetoketjut ei vielä välttämättä onnistu. Poika sen sijaan...hän on 2,5 v eikä viitsisi pukea YHTÄÄN MITÄÄN eli ei yksinkertaisesti viitsi eikä halua edes opetella! Ovat niin kuin yö ja päivä.
Poika kolmevuotiaana puki vamaan kalsarit jalkaansa, ei kiinnostanut, oppi joskus neljävuotiaana sitten.
Tyttö nyt kolme vuotias, pukenut 1,5 v kaikki vaatteet päälleen...
Eli lapsissa eroja. Molemmat normaaleja.
pukee itse ja vaihtaa vaatteita vielä monta kertaa päivässä.