Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin jätät "tykkäämästä" somessa?

Vierailija
08.06.2022 |

En postaile someen juuri koskaan, tyyliin muutama kerta vuodessa. Oikeastaan vaan silloin kun joku asia on oikeasti merkityksellinen.

Ihmetyttää nyt kuinka muutamat läheiset eivät ole tykänneet ollenkaan. Ihan turhaahan tällaista pohdin, mutta koska tapanani on yli analysoida kaikki niin tietysti tämäkin. Olenko tehnyt jotakin väärin?

Minkälaisista syistä jätät tykkäämättä jos postaus on normaali ja positiivinen? Poislukien, ettet ole huomannut siis.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he ovat aikaisemmin tykänneet postauksistasi, mutta ei enää, voi olla esim. sometauko, tai sitten on muuttanut kriteerejään sen suhteen, mitä tykkää ja mitä ei. 

Itse tykkäsin aikaisemmin lähes kaikkia seuraamieni henkilöiden postauksia. Sitten muutin rajan siihen, että postauksen pitää olla vähintään perushyvä. Nykyisin tykkään vain, jos postauksessa on jotain erityistä, tai haluan tsempata postaajaa.

Vierailija
2/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäilen vaan niistä julkaisuista, jotka näkyvät heille itselleen ja kavereilleen. Julkiset tykkäilyt kun kuitenkin aiheuttaisivat jotain mielipahaa joissain. "Miks toi tykkää tosta muttei näistä..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina.

Vierailija
4/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, tai vähintään 99 % kerroista.

Vierailija
5/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina. En paina tykkäystä ikinä, enkä kommentoi ellei asiaan ole jotain kunnollista sanottavaa. Tyyliin jos joku etsii kadonnutta jotain ja olen vienyt löytötavaraan, sitten kommentoin. Mutta ihana -kommentit, never.  

Vierailija
6/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun teeskentelen olevani "sometauolla". Eli jätän reagoimatta johdonmukaisesti kaikkiin tuttujen päivityksiin ja käytän somea vain itseäni kiinnostavien asioiden selailuun. 

Vierailija
7/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina. En tykkää mistään somessa.mksi tykkäsin. Vastaan jos on sanottavaa ,muuten vilkaisen postaukset läpi

Vierailija
8/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en ymmärrä postausta. Esimerkiksi, kun siitä ei käy ilmi, mistä siinä on kyse. Tai on joku aihe, jota en ymmärrä tai jos en vaan tykkää oikeastikaan. 

Vierailija
9/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Joskus vain selailen puhelimella nopeasti, kun feedi on täynnä kaikkea. Toisinsanoen en jaksa tykkäillä.

-introverttinä on mukava välillä vaan olla vähän kuin näkymättömissä

-en käy somessa joka päivä, ja saatan pitää helposti viikon-kuukauden tauon milloin vaan. En kuuluta näistä etukäteen enkä jälkikäteen.

-en stressaa enkä mieti omien päivitysteni tykkäysten perään, joten en jaksa muidenkaan stressailuista stressaantua. Postailen mitä huvittaa, tykkää kuka tykkää.

Vierailija
10/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina. En paina tykkäystä ikinä, enkä kommentoi ellei asiaan ole jotain kunnollista sanottavaa. Tyyliin jos joku etsii kadonnutta jotain ja olen vienyt löytötavaraan, sitten kommentoin. Mutta ihana -kommentit, never.  

Samis.

Itse olen vastannut kerran postauksen, jossa joku kertoi löytäneensä avaimet. Itse satuin olemaan kassajonossa, kun joku tyyppi halusi antaa yhteystiedot kassalle siltä varalta, että avaimet löytyy jo kaupasta. Kerroin siis mistä saa tämän avaimet kadottaneet tiedot.

Tyhjänpäiväinen lässytys ja ringissä runkkaaminen nen on vaan niin tyhmää.

Vierailija
11/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän reagoimatta sellaisiin tavanomaisiin päivityksiin. Ja esim. jotkut lasten saamat stipendit ja opiskelupaikat on sellaisia, joihin reagoin vain, jos tunnen itse ko. lapsen. Miellän, että ne ei kuulu mulle, jos tunnen henkilön työn tai harrastusten kautta enkä tunne muuta perhettä.

Vierailija
12/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa tykkään kaikista mulle jollain tapaa läheisten ihmisten päivityksistä, eli niiden, joiden kanssa olen tekemisissä muutenkin. Jätän usein tykkäämättä, jos ihminen on mulle vain tuttu ja päivityksessä ei ole mitään erityisen kummoista. Joskus ne vaan menee myös ohi ihan epähuomiossa. Älä tee syvällisiä johtopäätöksiä tykkäämisestä tai tykkäämättä jättämisestä. Pitäisi itsekin siivota oma some ja poistaa ihmiset, joiden kanssa ei edes kaupassa moikata.

Vierailija
13/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään jos siinä on jotain, mikä puhuttelee minua. 

Vierailija
14/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päivität noin harvoin, FB tulkitsee sinut hyvin epäkiinnostavaksi käyttäjäksi eikä näytä postaustasi kovinkaan monen virrassa. FB operoi algoritmien avulla ja päivitystiheys on yksi muuttuja, mitä algoritmi seuraa ja minkä perusteella arvottaa eri postauksia. Kaikki päivitykset eivät siis näy kaikille vaan algoritmi määrittelee mitä näkyy kenellekin. Tästäkin siis voi olla kyse että postauksesi eivät siis vaan näy kovin monelle!

Vierailija
15/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Joskus vain selailen puhelimella nopeasti, kun feedi on täynnä kaikkea. Toisinsanoen en jaksa tykkäillä.

-introverttinä on mukava välillä vaan olla vähän kuin näkymättömissä

-en käy somessa joka päivä, ja saatan pitää helposti viikon-kuukauden tauon milloin vaan. En kuuluta näistä etukäteen enkä jälkikäteen.

-en stressaa enkä mieti omien päivitysteni tykkäysten perään, joten en jaksa muidenkaan stressailuista stressaantua. Postailen mitä huvittaa, tykkää kuka tykkää.

Ai niin ja vielä:

-saatan käydä somessa myös vain katsomassa jotain viestiketjua tai harrastusryhmää, tai "hassuja kissavideoita" -tyylisellä viihteeksi tarkoitetulla somesivulla. Tällöin en selaan feediä yleensä ollenkaan.

Vierailija
16/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni miettii näitä ihan liikaa. Omalla kohdallani on ainakin puhdasta sattumaa, kenen postaukset nään ja mistä tykkään. En scrollaa somea koko ajan.

Vierailija
17/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää kenenkään lapsipostauksista - erityisesti jos niissä hehkutetaan lasten mukahienoja saavutuksia, en poliittisista aiheista tai sellaisesta ihanan perhe-elämän hehkutuksesta hymiöineen, ne ovat teennäisiä.

Vierailija
18/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN TYKKÄÄ:

Silloin, kun näkee, että tyyppi kerjää tarkoituksella tykkäyksiä ("Uusi, sadas käsitelty profiilikuvani, jossa kuvittelen näyttäväni kauniilta/komealta!"). Ärsyttävää.

En myöskään tykkää pakkotuttujen jutuista. Tai tosi harvoin, kohteliaisuudesta.

Pakkotuttu = ei-kiva, joka on ollut pakko hyväksyä kaveriksi, ettei se loukkaannu.

Sitten on näitä, jotka esittävät jotakin tekopersoonallista/syvällistä/neuvovaa ("Ooh, elämä on kuin ruusu!", "Oletko ajatellut, että elämme vain kerran? Tee jotakin!")

Enkä tykkää myöskään mistään hälläväliä-jutuista kuten ruokakuvista ("Ah, karjalanpiirakkaa!") tai koirajutuista ("Rönttö se vaan haistelee kukkia!") taikka lapsikuvista ("Meidän Miimun tuhruinen jätskihetki").

Tai omakehuista ("Perheen kanssa perseessä askartelemassa. Kyllä olen taas hyvä vanhempi!"), ("Tein tässä kiireisen kokouspäiväni ratoksi vielä 10 lajin illallisen mummini perintökristalli- ja hopeakattauksin. Kohta riennän PT:n tunnille. Huh heijakkaa tätä elon juoksua!")

Tykkäilylläni on kriittiset ehdot, jotka postauksen on ylitettävä. Aikani ja tykkäilyni on kallista :-)

Vierailija
19/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi tykätä?

Vierailija
20/30 |
08.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää kenenkään lapsipostauksista - erityisesti jos niissä hehkutetaan lasten mukahienoja saavutuksia, en poliittisista aiheista tai sellaisesta ihanan perhe-elämän hehkutuksesta hymiöineen, ne ovat teennäisiä.

Itse lisäisin tähän listaan vielä lemmikkijutut. Koirahulluja ja hevoshulluja olen blokannut kokonaan näkyvistä kun mitään muuta niiltä henkilöiltä ei näytä sitten tulevankaan