9-kuisen kuume oli päivällä melkein 40 astetta! Vaarallista?
Eilen illalla alkoi lämpö nousta ja tänään vaihdellut 38 ja 39,9 välillä. Suppoja olen antanut maksimit 3kpl/vrk. Välillä on aika pirteä ja kohta taas itkuinen rassukka.
Kauankohan tuota uskaltaa kotihoidolla seurata?
Kommentit (11)
Olikohan niin, että yli 40 asteen kuumessa alle vuoden ikäinen pitäisi viedä lääkäriin. Käy näyttämässä, ettei ole keuhkokuume tai jotain.
ettei todellakaan mitään suppoja, vaan nestemäistä panadolia suoraan suuhun! Imeytyy paremmin.
Hengityksessä en ole havainnut muutosta ja välillä on konttaillut ihan normaalisti lattialla. Nyt ennen nukkumaan menoa mittasin 38,8 peräsuolesta.
ap
Suppoja (tai nestemäistä) tarpeen mukaan, ja lapsen yleisvointi ratkaisee. Jos on tuollainen kuin kuvailit, seurailisin 2-3 päivää (jos kolmantena pvänä kuume vielä yhtä korkea, siis 40, niin lääkäriin). Jos taas on koko ajan apaattinen, eikä juo, niin käyttäisin lääkärissä.
hyvin seurailla vielä kotona. Alenna kuumetta kaikin mahdollisin keinoin ja anna paljon nesteitä
Muuten vasta 3 VUOROKAUDEN päästä. Jos kuume ei Panadolilla alene, anna Burana-suppoja lisäksi. Näitä voi käyttää rinnakkain, koska vaikutustapa on eri, siis molempia täydet annokset. Jos vieläkään ei kuume laske niin reilua viilennystä.
Kuume on vaarallista vasta, kun nousee yli 41 asteen, joten ei syytä huoleen. Alle 38.5 asteen kuumetta ei tarvitse lääkitä tai pyrkiä muutenkaan laskemaan.
(Minulla on tyttö, jolla kuume nousee aina 40.7:n tienoille, ja nämä ohjeet on saatu lääkäristä kun vauva oli 7 kk:n ikäinen)
Peräsuolesta mitattuna vasta yli 38 astetta on kuumetta eli on eri kuin kainalosta mitattuna. Tarkennan vain.
Jotenkin vain säikähdin tuota 39,9-lukemaa, vaikka tottahan se on että pienille kuume saattaa kohota hyvinkin korkealle ja silti kaveri pysyy hämmästyttävän pirteänä. Mietin, että missähän teholla sitä itse noissa lukemissa ollessaan makaisi ;)
Kaunis kiitos kaikille :)
ap
Itse asiassa juuri päivällä mietin, että voisihan tuo olla sitäkin. Kauanko se kuumeilee ' ennakkoon' ? Kuinka pitkään näpyt kestävät?
ap
yksilöllistä... Muutaman päivän kuumeilun jälkeen tulee näppyjä, jotka katoaa muutamassa päivässä..
Tuuleta huonetta usein ja anna lapsen olla vaikka pelkällä vaipalla. Lisäksi voit sivellä kostealla pyyhkeellä selkää/rintaa ja anna ihon haihduttaa kosteus, jolloin elimistö haihduttaa myös lämpöä.
Lisäksi anna lapselle normaalia enemmän nesteitä, vettä tai maitoa, sillä kuume lisää nesteentarvetta.