Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eihän suomalaisissa uusperheissä pakoteta uutta puolisoa isäksi tai äidiksi?

Vierailija
07.06.2022 |

Olen monesti järkyttynyt katsellessani amerikkalaisia tosi-tv-deittisarjoja. Parhaana esimerkkinä 90 day fiance.

Onko tuo jokin amerikkalainen juttu, että äidin uuden (puolta nuoremman) deitin kuuluu olla naisen lapselle isä? Usein puhuvat nimenomaan isästä eivätkä edes isäpuolesta. Taas tuli eilen yksi jakso, jossa äippyli oli hommannut lomareissulla itselleen eksoottisen toyboyn joka piti sitten raahata jenkkeihin. Jaksossa nainen oli suivaantunut, kun tämä parikymppinen kloppi ei suostunut vahtimaan hänen pientä lastaan työmatkan ajan. "Hän käyttäytyy kuin neiti X olisi VAIN MINUN lapseni".

Tapahtuuko tällaista Suomessa? Käy niin sääliksi lapsia. Se yksikin blondi sekopää opettaa lastaan kutsumaan marokkolaista poikaystäväänsä isäksi Skypessä jo ennen kuin ovat tavanneet livenä.

Miten täällä meilläpäin nämä asiat hoituvat ja muotoutuvat? Olen lapseton, mutta tuntuu ihan absurdilta että hypoteettisen lapseni pitäisi suhtautua uuteen kumppaniini heti kättelyssä kuin omaan isäänsä. Ei siitä miehestä tule lapsen isää vaikka miten toivoisi.

Ovatko muut kiinnittäneet huomiota samaan?

Ja ennen kuin joku ottaa asiakseen hermostua; voi hyvin olla että tämä pätee myös äitipuoliin. Sarjoissa vain usein asetelma on että juuri miehen pitäisi kylmiltään ryhtyä isäksi tuntemattomalle lapselle.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paljon yksinhuoltajia ja uusperheellisiä, mutta en ketään, joka vaatisi uuden kumppaninsa olemaan isä tai äiti lapsille. Mun mielestä lasten kohdalla ei pidä käyttää sukulaisuussuhteisiin viittaavia termejä ihmisistä, jotka eivät ole sukulaisia. Erityisen tärkeää tämä on, jos tulee ero. Ei ole mielekästä olla ex-isää, ex-äitiä, ex-mummia jne. Eri tilanne tietenkin on, jos uusi puoliso adoptoi puolisonsa lapset. Ei yksikään lapsi tarvitse mitään väliaikaisia sukulaisia, joita pidetään sukulaisina vähän aikaa ja sitten he lakkaavat olemasta sukulaisia. Tai vaikka ei vanhemmalle ja tämän uudelle puolisolle tulisikaan ero, jossain vaiheessa elämäänsä kuitenkin tajuaa, ettei edes peri näitä ihmisiä, joita on pitänyt vanhempanaan tai isovanhempinaan. Ei kannata sekoittaa lasten päätä. 

Täysin samaa mieltä.

Ja onhan tuo isä(tai äiti-)teatteri surkea diili sille uudelle puolisollekin. Hänellä ei ole lapseen mitään oikeuksia eron sattuessa. Vai moniko voi käsi sydämellä sanoa, että antaisi sekä Riston (biologinen isä), Arton (isä 2) että Jerryn (isä 3) tavata lasta erojen jälkeen? Tuntuu että noissa huoltajuus- ja tapaamisoikeuskuvioissa on monesti aika paljon säätöä jo ilman uusia isejäkin.

Ap

Vierailija
22/28 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko katsonut Discovery+:lta Ruotsin ja Norjan vastaavaa ohjelmasarjaa? Suosittelen, ovat hyviä!

Yritän välttyä hankkimasta lisää suoratoistopalveluita. :D

Ap

Älä yritä, siellä on tosi paljon kaikkea hyvää aivot narikkaan -sarjoja! :D

Älä älä älä nyt. :D Mun pitää saada joskus tuo gradu valmiiksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain otsikon.Sen perustella vastaan lapsella on vain 1 äiti ja isä.Tahtoi lapsi sitä tai ei, on totuus.Ei ole äiti puolia tai isä puolia.He ovat henkilöt etunimillä.

Vierailija
24/28 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin sanonut puolisolle alusta saakka, että en ala miksikään isäksi hänen lapselleen. Voin olla lapselle luotettava aikuinen, mutta olen suhteessa kuitenkin naisen, en hänen lapsensa takia. Eikä minusta edes olisi esittämään mitään, mitä en oikeasti ole. 

25/28 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi tv huupaa, amerikkalaista " kulttuuria", lapsellista unelmointia. Meillä täällä on onneksi jalat maassa, toivottavasti. Voi lapsi raukkoja!!!

Vierailija
26/28 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uusperheellinen ja meillä yhteinen + toisen lapsia. En ole vanhempi puolison lapsille. Toki lapset syövät samaa ruokaa, jutellaan, pelataan jne., mutta vanhemmilla on varsinainen vastuu. Muutaman lesken tunnen ja heidänkään lapset eivät kutsu isäpuolia isäksi, vaikka lapsi ei muista muuta "isää".

Vierailija
27/28 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuoli tai isä. Mutta ilman mitään tunteita ja juridisia oikeuksia lapseen. Uusperheeseen lähdetään aina isoin odotuksin.

Vierailija
28/28 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vain otsikon.Sen perustella vastaan lapsella on vain 1 äiti ja isä.Tahtoi lapsi sitä tai ei, on totuus.Ei ole äiti puolia tai isä puolia.He ovat henkilöt etunimillä.

Word.

Eikä se mielestäni tee vanhemman uudesta kumppanista vähemmän tärkeää että hän on Risto tai Leena, eikä isä(puoli) tai äiti(puoli). Muutamallakin ystävälläni on läheiset välit vanhempiensa kumppaneihin, parilla ollut lapsuudesta asti. Mutta eivät he ole missään kohtaa puhuneet mistään puolista, vaan se tärkeä ihminen on *lisää tähän nimi*.

Ap