Eihän suomalaisissa uusperheissä pakoteta uutta puolisoa isäksi tai äidiksi?
Olen monesti järkyttynyt katsellessani amerikkalaisia tosi-tv-deittisarjoja. Parhaana esimerkkinä 90 day fiance.
Onko tuo jokin amerikkalainen juttu, että äidin uuden (puolta nuoremman) deitin kuuluu olla naisen lapselle isä? Usein puhuvat nimenomaan isästä eivätkä edes isäpuolesta. Taas tuli eilen yksi jakso, jossa äippyli oli hommannut lomareissulla itselleen eksoottisen toyboyn joka piti sitten raahata jenkkeihin. Jaksossa nainen oli suivaantunut, kun tämä parikymppinen kloppi ei suostunut vahtimaan hänen pientä lastaan työmatkan ajan. "Hän käyttäytyy kuin neiti X olisi VAIN MINUN lapseni".
Tapahtuuko tällaista Suomessa? Käy niin sääliksi lapsia. Se yksikin blondi sekopää opettaa lastaan kutsumaan marokkolaista poikaystäväänsä isäksi Skypessä jo ennen kuin ovat tavanneet livenä.
Miten täällä meilläpäin nämä asiat hoituvat ja muotoutuvat? Olen lapseton, mutta tuntuu ihan absurdilta että hypoteettisen lapseni pitäisi suhtautua uuteen kumppaniini heti kättelyssä kuin omaan isäänsä. Ei siitä miehestä tule lapsen isää vaikka miten toivoisi.
Ovatko muut kiinnittäneet huomiota samaan?
Ja ennen kuin joku ottaa asiakseen hermostua; voi hyvin olla että tämä pätee myös äitipuoliin. Sarjoissa vain usein asetelma on että juuri miehen pitäisi kylmiltään ryhtyä isäksi tuntemattomalle lapselle.
Kommentit (28)
Eikö kellään muulla nouse niskakarvat pystyyn moisesta?
Ap
Jos halutaan perhe niin ei siinä eritellä minun ja sinun lapsia, vaan kaikki on yhteisiä. Jos ei halua elättää toisen mukulaa niin hommaa lapsettoman puolison.
Vierailija kirjoitti:
Jos halutaan perhe niin ei siinä eritellä minun ja sinun lapsia, vaan kaikki on yhteisiä. Jos ei halua elättää toisen mukulaa niin hommaa lapsettoman puolison.
Ymmärrän senkin. Itse tosin toimisin juurikin niin, että mun lapset ja sun lapset. Molemmat hoitaisivat omansa, ja tuskin haluaisin koko sakkia saman katon alle. Toki voidaan lähteä siitä etten koskaan pariutuisi lisääntyneen miehen kanssa.
Mutta tosiaan, näissä tapauksissa ei siis eritellä mun ja sun lapsia, vaan heitetään tuore puoliso suoraan suden luolaan. Ole isä, nyt olet isä, ota vastuuta! Ajattelen että isyys vaatii jotain muuta kuin äidin seurustelusuhteen pohjakseen. Miten voi olla isä lapselle jota ei edes tunne? Eikö se ole lastakin kohtaan epäreilua, että painostetaan käyttäytymään tuntemattoman miehen seurassa kuin hän olisi isä?
Ap
kuinhan samansukupuolisilla vastaava tilanne, kun luulisi että traditiosidonnaisia pakkokaavoja olis vähemmän??
Vierailija kirjoitti:
kuinhan samansukupuolisilla vastaava tilanne, kun luulisi että traditiosidonnaisia pakkokaavoja olis vähemmän??
Mielenkiintoinen pointti!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
En katso tuollaista roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No mutta.
Hyvä että kuitenkin osallistuit keskusteluun. :D
Ap
Siihen ohjelmaan osallistuneet eivät ole välttämättä ihan niitä fiksuimpia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minkälaisia ohjelmia katsot? Entä minkälaisia kirjoja luet?
Oletko katsonut Discovery+:lta Ruotsin ja Norjan vastaavaa ohjelmasarjaa? Suosittelen, ovat hyviä!
Hmmm.... odottaisin varmaan, että lapsi itse alkaisi kutsua uutta kumppaniani isäksi. Jos oikea isä olisi elossa/kuvioissa, ehkä muokkaisimme tuota jotenkin, vaikka Jussi-isä, jotta ukot erottuisivat toisistaan. Miehelleni äidin uusi kumppani on nimenomaan isä siksi, että oma isä on täysin virkaheitto.
Ei, eikä Suomessa ole näitä jenkkien we are family - juttuja kavereiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut Discovery+:lta Ruotsin ja Norjan vastaavaa ohjelmasarjaa? Suosittelen, ovat hyviä!
Yritän välttyä hankkimasta lisää suoratoistopalveluita. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kyllä nousee. Okei, näillä molemmilla naisilla toki tilanne että isä ei ole kuvioissa. Mutta on tuo siitä huolimatta aivan älytöntä.
Okei, omat lapset on jo isoja mutta ei tulis mieleenikään yrittää ehdottaa että seurustelukumppanini ryhtyisi lapsilleni isäksi. Tai jollain lailla edellyttää sitä häneltä.
Näissä porukoissa isäksi kutsuminen on pieni ongelma kaikessa muussa paskassa, mitä näissä perheissä tapahtuu. Låhtien siitä, että on lähdetty telkkariin esittelemään perhe- ja parisuhdeautuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kyllä nousee. Okei, näillä molemmilla naisilla toki tilanne että isä ei ole kuvioissa. Mutta on tuo siitä huolimatta aivan älytöntä.
Okei, omat lapset on jo isoja mutta ei tulis mieleenikään yrittää ehdottaa että seurustelukumppanini ryhtyisi lapsilleni isäksi. Tai jollain lailla edellyttää sitä häneltä.
Tätäpä juuri. Ei se äidin deitti ole isä vaikka voissa paistaisi. Hän voi olla turvallinen aikuinen elämässä tietyn ajan kuluttua, mutta isä hän ei ole alussa eikä lopussa.
Jotenkin mielestäni tuohon väkinäiseen isäpuolikulttuuriin kuuluu paine käyttäytyä tietyllä tapaa, koska äiti on nyt päättänyt että tässä on Riinan uusi isukki. Isyys pitää sisällään niin paljon oletuksia ja arvoja; turvaa, rajoja, rakkautta...
Mietin sitäkin, jos äitini ja isäni olisivat eronneet kun olin pieni ja äiti olisi raahannut kotiin jonkun itselleni ventovieraan miehen. "Sano moi Ristolle, Risto on nyt sun isä! Sano moi isä! Iskä vahtii sua huomenna kun äiti menee töihin."
Hrrr, menee kylmät väreet. En tiedä missä jamassa olisin mielenterveydeltäni nyt aikuisena.
Ap
Kyllä pakotetaan. Eräs tietämäni yh esitteli uuden miehensä uutena isänä lapsilleen.
Eronneet ovat jo tämän uudenkin isän kanssa, tietysti.
Tunnen paljon yksinhuoltajia ja uusperheellisiä, mutta en ketään, joka vaatisi uuden kumppaninsa olemaan isä tai äiti lapsille. Mun mielestä lasten kohdalla ei pidä käyttää sukulaisuussuhteisiin viittaavia termejä ihmisistä, jotka eivät ole sukulaisia. Erityisen tärkeää tämä on, jos tulee ero. Ei ole mielekästä olla ex-isää, ex-äitiä, ex-mummia jne. Eri tilanne tietenkin on, jos uusi puoliso adoptoi puolisonsa lapset. Ei yksikään lapsi tarvitse mitään väliaikaisia sukulaisia, joita pidetään sukulaisina vähän aikaa ja sitten he lakkaavat olemasta sukulaisia. Tai vaikka ei vanhemmalle ja tämän uudelle puolisolle tulisikaan ero, jossain vaiheessa elämäänsä kuitenkin tajuaa, ettei edes peri näitä ihmisiä, joita on pitänyt vanhempanaan tai isovanhempinaan. Ei kannata sekoittaa lasten päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän välttyä hankkimasta lisää suoratoistopalveluita. :D
Ap
Älä yritä, siellä on tosi paljon kaikkea hyvää aivot narikkaan -sarjoja! :D
U
P